Hej igen!
@Daikin_ skulle du ha möjlighet att hoppa in i tråden? Vore extremt uppskattat!
Jag kan berätta hur saker och ting har utvecklat sig.
Som sagt började problemen uppstå efter att en servicetekniker från firman som levererat vår Daikin Geo 3 var på besök. Han rensade ett filter i förbifarten medan han egentligen var här på ett separat ärende. Värmepumpen stängdes av under en stund och sattes sedan på, men senare under eftermiddagen kom värmen aldrig igång.
Efter detta fick jag vänta 2 veckor på att leverantören skulle få tag på ett slags instrument som skulle möjliggöra programvaruuppdatering. Det sades att felkoden E9-02 skulle kunna bero på programvaru-bugg.
Det har varit två stressiga veckor av väntan medan pumpen gått på nöddrift.. Elräkningen för februari kommer bli dyr. Pumpen gick på nöddrift i två veckor. Då genererar den å andra sidan värme som den ska, när den går helt på el.
I fredags kom leverantören till sist till oss och uppdaterade programvaran med hjälp av Daikin i telefonen.
Enligt diagnostiken Daikin fick se tyckte man att pumpen såg bra ut. Borrhålet ska må bra enligt serviceteknikern, temperaturerna ligger kring 5-6 grader.
Serviceteknikern stannade kvar en stund och vi såg kompressorn gå igång och temperaturerna jobbade sig sakta uppåt. Jag vågade inte ropa hej än eftersom jag sett pumpen dra igång för att sedan lägga av många gånger förut.
Temperaturerna klarar av att klättra upp mot 38-39, trots att kurvan är inställd så att pumpen borde ge 45 nu. När temperaturen klättrat upp till 38-39 ungefär håller den sig där en kort stund innan kompressorn lägger av och då börjar temperaturen sjunka snabbt. (Tanken med en inverterstyrd pump är väl att kompressorn ska vara igång hela tiden?) Efter en stund slår även cirkulationspumpen av, trots att den är inställd på kontinuerlig drift. Detta har jag bevittnat i realtid 2 gånger idag och har fångat på video/bilder.
När kompressorn slås av sjunger framledningstemperaturen snabbt, ner mot 25 grader. Någonstans däromkring verkar kompressorn gå på igen. Maskinen får då börja om med uppvärmningen och för varje gång börjar jag hoppas att det ska gå vägen, men hittills misslyckas maskinen alltså med att producera värme för oss.
Ingen felkod dyker upp efter programvaruuppdateringen, vill jag också säga.
Just nu är den inställd så att elpatron är tillåten. Jag brukade ha elpatronen blockerad så att pumpen bara gick på kompressor. Det var då, men nu verkar kompressorn inte funka som den ska, alltså.
En annan grej jag kan nämna är att varmvattnet tidigare producerats genom återuppvärmning+schema. Det innebär att varmvatten produceras under 2 fasta tider under dygnet (kl 2 resp kl 14). Då produceras vatten 60 grader. Skulle temperaturen falla under 45 grader (t.ex. efter ett bad) så ska pumpen producera varmvatten tills det är 45 grader i tanken.
Vad jag kan se hittills, sedan i fredags, misslyckas pumpen med att producera varmvatten som den gjorde utan problem tidigare. Resultatet blir att om vattnet faller under 45 grader så klarar maskinen inte av att producera varmvatten trots att den verkar försöka. Men då bortprioriterat den samtidigt rumsvärmen, så huset blir kallt. Jag har nu blockerat återuppvärmningen av varmvatten och då produceras ändå lite husvärme. Tills kompressorn lägger av igen, dvs.
Jag börjar känna mig riktigt besviken på pumpen. Vi är 19 dagar in i relativt milda februari (Stockholmstrakten) och pumpen har producerat 2700 kwh, vilket är att jämföra med svinkalla december där pumpen producerade totalt 1 500 kwh.
@Daikin_ har du någon aning om vad som kan vara fel? Med tanke på att man körde diagnostik och Daikin tyckte allt såg bra ut?
Och allmän fråga är, vad ska jag göra? Garantin gäller än. Leverantören verkar inte ha jättebra koll på modellen.