0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
i255 har en kamflänsslinga i en tank som värmer varmvattnet.Normalt så ska detta räcka bra för duschning om man har normalt flöde, ni kan ju testa att inte spola max utan skruva ner flödet lite och se om det hjälper?Om ni ställer ner eleffekten till 0 så innebär det att värmepumpen måste ta hela belastningen för varmvattnet, och eftersom den kan växla mellan att värma övre och nedre delen så bör den nog klara detta om det inte är jättekallt ute.Fast vi behöver veta lite mer info om huset för att kunna bedöma detta?Gissar att ni valt komfortläge "hög"?Då är nästa steg att ställa in ett veckoschema för extra varmvatten, det står i manualen hur man gör.Sen kanske ni måste tillåta elpatron att hjälpa till, det gör man på 6.9.3 Inst Elpatron.
Det är för lägen som denna jag funderat på om det är bra att ha acktank med slinga där slingan förvärmer varmvattnet på vägen in i varmvattenberedaren. Volymen på värmekretsen blir större och det finns en stor volym att knycka värme från om man vill ha mycket varmvatten. Vill man kan man spola ur slingkretsen när man kommer hem om man tror att det kan ha vuxit till sig legionella i slingan när man var borta.
Lite worst-case-siffror:223L beredare, och 47°C topp/botten.Ingen värmeenergi tillförs beredaren under duschandet.13 minuter × 60 sekunder/minut = 780 sekunder0.15 L/s flöde × 780 sekunder => 117 L, dvs lite mer än halva beredaren fylls på med kallvatten, om man duschar på full fräs.Om vi antar 0% skiktning, ögonblicklig homogenisering/blandning, och 10°C inkommande vattentemperatur (har ni kommunalt vatten, eller egen brunn?) så blir tapptemperaturen 27.6°C i slutet, BURrr Om vi är lite schysstare, så är flödet rimligen 0.12 L/s, så blir det 31.5°C (burr!) och med "50% skiktning", 39.25°C, vilket ändå borde upplevas som OK vid tappstället, så sanningen är då att 13 minuter, som sagts, är en väldigt-väldigt lång tid, i sammanhanget.Kör du temperaturvredet på duschblandaren på full fräs för att få varmvatten så snabbt som möjligt i duschsekvensens början och slut? Eller kör du något komfortabelt mellanläge när varmvattnet kommit?Vi har i bästa fall 50 till 52°C i 180L beredare (oftast kring 45 till 47°C), och då räcker det precis till att lagomfylla ett standardbadkar för våra 2 småbarn, och var sin snabbdusch efteråt. Duschar jag också efter dom, så känner man hur det går från ljummet till kallt...Nibe F750 FLVP 180L×51°C = 9180 "Gradliter" i mitt fall.223L×47°C = 10481 "Gradliter" i ditt fall.Nu har jag dock dålig koll på om din värmepump förvärmer inkommande vatten, eller kontinuerligt värmer beredarslingan, så jag törs inte säga om den är frisk eller ej.Duscha kortare tid, eller höj till komfortläge är mitt initiala svar =)
Som många skriver så ska vi höja till komfort nu.Trodde att 13 min var för kort, men det verkar ju vara normalt enligt flera. Får se om det blir mer minuters duschande i komfort läge. Finns det uträkningar på vad komfort kostar i månaden, jämfört med "normal"?