Ad
Varmvattenberedare från Indol
Besök oss idag
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Entreprenören har slutat svara - Vad gör jag?  (läst 1074 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad konne-

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Entreprenören har slutat svara - Vad gör jag?
« skrivet: 29 januari 2024, 13:49:16 »
Hej,

Har haft en strulig resa mot bergvärme, hoppas ni kan hjälpa mig.

Grundförutsättningar
Suterräng-radhus från 50-tal i norra Stockholm med 44m2 källare och 88m2 boplan. Entrén sker dock i källaren så den hålls ganska varm. Inga klimatskalsåtgärder gjorda.

För ca 1.5 år sedan började jag begära in offerter för att ersätta vår elpanna från 70-talet. Hade 8 stycken olika firmor på besök och var öppen för alla lösningar (lvvp, llvp, fjärrvärme, bergvärme) men bara 2 st återkom.

Nr 1 fjärrvärmen: 145000kr men nackdelen var att det var tvunget att dras in på ett sätt som inte var optimalt. Samtidigt skrevs det i medier om att priserna skenade på just fjärrvärme så kändes inte så lockande då.

Nr 2: Via rörmokaren vi använde för att göra om badrummet 1 år tidigare. Bra kontakt då och inget att anmärka på jobbet. Här fanns också USPn att vi i samma veva vill göra om tvättstuga/pannrum, så det jobbet skulle ske på sidan men att allt skulle kunna samordnas.
Nr 2a: LVVP för 194 000 kr.
Nr 2b: Bergvärme för ca 230 000kr. Ganska sparsam offert. 160m borra, ctcgsi12. Eftersom vi har ett radhus så var vi inte så sugna på en LVVP pga ljudnivå (har en ganska jobbig granne, var rädd att det skulle kunna klagas på...) och utrymmesskäl. Dessutom var jag vid det här laget less på att de som varit på plats inte ens orkade återkomma med offert. Så i februari accepterade vi bergvärmeofferten. Det började bra och han sa att det skulle ta 12-16 veckor.

Där vi är idag
Vi har fortfarande ingen bergvärme och han har inte svarat i telefonen sen i april kanske. Senaste mailet fick jag i oktober. Har pratat med en kollega till honom som säger att han ska återkomma och som lyckas trycka ärendet framåt lite ibland (ansökan hos kommunen t.ex). Hela tiden hållit en bra ton men nu är jag less och köpet kommer hävas.

Det jag har är ett beslut från kommunen som säger att jag får borra via entreprenören, med hans borrkontakt. Handläggaren på kommunen verkar tycka att det är upp till mig att byta borrare och installatör om jag vill. Fakturan från kommunen har jag betalt men den är inskickad av entreprenören.

Frågorna
Nu har jag några frågor vilken väg som är rimlig att ta och vilka rättigheter/skyldigheter jag har mot firman.

Alternativ A: Hitta en ny totalentreprenör. En av de som inte svarade första rundan hörde faktiskt av sig i maj och bad om ursäkt för att han tappat oss och lämnade en billigare offert än den vi accepterat. Dock på en 8kW pump.

Alternativ B: Hitta en borrare som borrar själv. Den borrare som redan står på kommunens ansökan har sagt att dom fortfarande kan tänka sig att borra. Antar att det går att hitta någon annan också? Är det här ett smart alternativ och kan jag spara pengar på denna approach. Då kan jag hitta en ny rörmokare som också kan göra tvättstugan men allt jobb ute är klart till sommaren. Tror ni man fortfarande kan få de 30k från boverket för energieffektivisering? Vad är rimlig kostnad för bara borrhålet?

Alternativ C: Skippa allt och köra vidare på elpanna... Troligt att vi flyttar om ca 5 år, dock trivs vi väldigt bra just nu men ser oss ändå i en villa tillslut. Svårt att sia om, men tror ni det gör skillnad på slutpriset när man säljer eller är det en förlustaffär om man inte ska bo kvar tills det betalt av sig.

Alternativ D: Kolla på LVVP igen. Fjärrvärmen är utesluten då vi la om en stenläggning efter att beslutet om bergvärme togs.

Sen undrar vilken effekt på pumpen som är rimlig då det ändå skiljer en del i offert.

En sista fråga är vad jag säger till ursprungsfirman. Kan jag driva det någonstans pga orimlig leveranstid eller något likanande? Inte jättesugen på att lägga energi på det så länge dom väljer att bara släppa det.

Hoppas detta blev läsbart och att någon har något klokt att säga.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9906
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Entreprenören har slutat svara - Vad gör jag?
« Svar #1 skrivet: 29 januari 2024, 14:09:21 »
Tycker ni fått ett jättehögt pris på LVVP och ganska högt även på bergvärme med tanke på att det inte behöver vara en särskilt stor värmepump och borrhål alls till 132 kvm. Vad har ni för elförbrukning per år idag med el-pannan? Gissar att det räcker med en 8 kW-modell(?) Dags att avbeställa den beställningen ni gjort och hänvisa till deras oerhört långa dröjsmål om de inte ändrat sig nu och alldeles snart kan komma.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad konne-

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Entreprenören har slutat svara - Vad gör jag?
« Svar #2 skrivet: 29 januari 2024, 15:02:04 »
Tyckte också det var högt, men svaret var att priset skenat på både inne och ute delar. Forskade inte så mycket eftersom jag inte var så sugen på det ändå... confirmation bias.

2022 gjorde vi av med 18000kWh, 2023 blev det över 20000. Haft en bebis och inte snålat på något...
 

Utloggad BergAdde

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 226
  • Karma +0/-0
SV: Entreprenören har slutat svara - Vad gör jag?
« Svar #3 skrivet: 29 januari 2024, 15:08:19 »
Jag hade dragit in fjärrvärmen.
Det stämmer att priset på fjärrvärme går upp, men det gör även installation på VVS,VP, LVVP.

Vad skillnaden är att service och underhåll är i princip underhållsfritt och skåpet bör tillhöra leverantören, du slipper i princip all problem bakom det skåpet om man väljer fjärrvärme.

Med moderna värmepumpar idag så är det faktiskt både sämre och bättre. Värmepumparna börjar bli effektivare med värmetillförsel än de gamla, men de nya krånglar också mest! Och idag kan det ta flera veckor till och med månader att få dit en kyltekniker.  För de har helt enkelt inte tid! De är överröstade med jobb.

Fjärrvärmen är dyr men den är i princip underhållsfri och det är inget roligt när en värmepump lägger av runt 20
minus.

Om företaget inte hör av sig nu, kan du förvänta dig när de installerat och fått betalt hur de svarar när pumpen sen krånglar.

dyra offerter också-
« Senast ändrad: 29 januari 2024, 15:18:56 av BergAdde »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35210
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Entreprenören har slutat svara - Vad gör jag?
« Svar #4 skrivet: 29 januari 2024, 15:42:02 »
Vill ni spara energi utan att lägga ut allt för mycket pengar är annars en luftvärmepump en effektiv lösning.
Brukar bli klart kortast payoff-tid på den investeringen.
Fjärrvärmen är problemfri, men jag skulle nog inte investera utan en ordentlig kalkyl, vissa leverantörer har en massa fasta och rörliga kostnader som ska adderas till kWh-priset så det blir nästan lika dyrt som elpanna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9906
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Entreprenören har slutat svara - Vad gör jag?
« Svar #5 skrivet: 29 januari 2024, 18:54:56 »
Tyckte också det var högt, men svaret var att priset skenat på både inne och ute delar. Forskade inte så mycket eftersom jag inte var så sugen på det ändå... confirmation bias.

2022 gjorde vi av med 18000kWh, 2023 blev det över 20000. Haft en bebis och inte snålat på något...

Med den relativt låga elförbrukning som ni har så tycker jag inget av alternativen du har fått är särskilt bra alls. För dyra och det blir för lång återbetalningstid/pay-off. Skulle ni kunna hitta någon återförsäljare av luftvattenvärmepumpar ger ett normalt pris kring 150 till 160 tkr kan det kanske vara intressant. Det räcker gott och väl med en värmepump på 6 till 7 kW för ert radhus.

1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad konne-

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Entreprenören har slutat svara - Vad gör jag?
« Svar #6 skrivet: 29 januari 2024, 19:48:17 »
Tack för svar så långt! Som sagt, fjärrvärmen är tyvärr borträknad nu då jag inte är sugen på att riva upp stenläggningen.

Som ni säger så är 6-8 kW kanske mer passande. Jag ifrågasatte faktiskt pumpen förra vändan också men fick som svar att siffrorna sa att  12kW var rätt…

Ang luft-luft så fick jag höra att planlösningen inte var särskilt fördelaktig och att varmvattnet ändå borde lösas.

Luft-vatten kanske hade varit optimalt men jag ser ändå ett mervärde i att slippa ha den ståendes på uteplatsen.

Verkar ändå som att den här fördröjningen ändå varit av godo. Ringt runt lite idag efter nya offerter och det verkar landa på närmare 170-180 beroende på pump. Bergvärme lockar också då det finns en baktanke på ett frikyleprojekt.
lVarvtalsreglerad pump har 2 st sagt inte värt merkostnaden, någon tanke på det? Något att tänka på med smart styrning där?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9906
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Entreprenören har slutat svara - Vad gör jag?
« Svar #7 skrivet: 29 januari 2024, 21:32:08 »
Traditionell on/off bergvärmepump kan fungera mycket väl och vara prisvärt men eventuellt behövs det en extra volymtank i värmesystemet för att minska antalet start/stopp och förbättra gångtiderna. Med "smart styrning" menar du styrning efter el-priset på börsen? NIBE har möjlighet till det men själv tror jag att det sparar ganska så lite om det inte blir helt galna priser på el-börsen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Inloggad BiggerDigger

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 675
  • Karma +0/-1
  • vedeldare
SV: Entreprenören har slutat svara - Vad gör jag?
« Svar #8 skrivet: 01 februari 2024, 17:45:28 »
Köp en luft luft direkt och sen funderar ni på om ni behöver mer. Bra med ork i nya maskiner.

I långa perioder räcker en pump. Toppa med el tills ni byter. Om ni byter. Ni kanske flyttar.
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad konne-

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Entreprenören har slutat svara - Vad gör jag?
« Svar #9 skrivet: 02 februari 2024, 08:52:15 »
Traditionell on/off bergvärmepump kan fungera mycket väl och vara prisvärt men eventuellt behövs det en extra volymtank i värmesystemet för att minska antalet start/stopp och förbättra gångtiderna. Med "smart styrning" menar du styrning efter el-priset på börsen? NIBE har möjlighet till det men själv tror jag att det sparar ganska så lite om det inte blir helt galna priser på el-börsen.

En sådan tank har jag inte plats för, men accepterade en offert på en IVT HE c7. Pump fanns på lager och borrning sker nästa vecka. Han presenterade en bra kalkyl. Får betala 180. Jag känner mig nöjd. Kanske hade kunnat hitta något bättre men är vid det här laget nöjd bara något händer. Tack för ert stöd :D

Köp en luft luft direkt och sen funderar ni på om ni behöver mer. Bra med ork i nya maskiner.

I långa perioder räcker en pump. Toppa med el tills ni byter. Om ni byter. Ni kanske flyttar.

Det var vårt första alternativ. Vi hade en kille som var och kollade men han rekommenderade inte LLVP pga av dålig planlösning.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35210
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Entreprenören har slutat svara - Vad gör jag?
« Svar #10 skrivet: 02 februari 2024, 08:59:14 »
Vad rekommenderade han istället, kanske hade han mer förtjänst på det alternativ han ville sälja in istället?
Säg att du sparar 5000 kWh på en luft/luft, och 10 000 kWh på en Luft/vatten eller bergvärme.
Investeringen är under 30 000 kr och du ska bo där i 5 år till.
25 000 kWh besparing på 5 år, (50 000 kr?)
Bergvärmen kostar 200 000 kr och ger en besparing på 50 000 kWh under 5 år (100 000 kr?)
Vad är bäst?

Möjligen kan ju en luft/vatten eller bergvärmepump öka husets värde mer än vad anläggningen kostar att installera, och tror man på det, och har råd, så kan förstås en mer heltäckande lösning vara ett bättre långsiktigt val.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad konne-

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Entreprenören har slutat svara - Vad gör jag?
« Svar #11 skrivet: 02 februari 2024, 11:39:34 »
Han rekommenderade LV-VP, skulle återkomma med offert och sen hörde jag inte mer trots att jag försökte nå honom. Jag tror att jag tog in offerter när alla hade för mycket att göra kanske? Försökte vara ute i god tid…

Jag försökte göra samma matte och kom fram till liknande siffror. Men den väldigt begränsade möjligheten för placering av utedel sätter lite käppar i hjulen. Vår tanke är kanske inte att bergvärme höjer priset jättemycket (beror väl på elpriset när vi säljer…), men däremot kanske en utedel på den redan lilla uteplatsen drar ner. Speciellt om dom jämför med grannarna. Sen är ju tyvärr folk inte helt logiska, inte jag heller märker jag när jag skriver här. Jag tror att jag har låst mig vid bergvärme då jag slipper tänka på eventuella prestandaförluster vid låga temperaturer, igenfrysning etc. Sen kan det mycket väl bli så att vi bor kvar 20 år. Trivs just nu väldigt bra :) hoppas detta blir ett bra långsiktigt val! Väldigt skönt att kunna skriva av sig och få lite olika infallsvinklar. Tack igen

Kyla hade ju varit trevligt att få direkt dock.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Besök oss idag
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!