Hej!
Bor i ett 1 1/2 plans hus byggt 2005 i södra Sverige. Förutsättningar:
- Har 10000 kWp solpaneler installerade.
- Braskamin finns som har använts flitigt under vintern. Eldar ca 1,5 m3 ved om året.
- Vattenburet system med radiatorer samt golvvärme i tillbyggnad med separat shunt.
- Har hemmabyggd isolerad pool på 35 m2 med bubbelplast och lamelltäcke, inget pooltak. Badar ungefär jun-augusti. Värms av 2 kW (max 12 kW ut vid max COP) poolvärmepump, 5 år gammal. Är på sin ålders höst. No name märke.
- 4 personer
- Önskar vattenburen värme i garaget den dagen vi renoverar det, är idag oisolerat. Vi planerar bygga ut, och kommer då isolera rejält. Önskar ett långt element där, för att hålla typ 12 grader med möjlighet att öka när det ska jobbas med bilar. Kanske inom 5 år.
I nuläget får vi värmen via en stendum nibe 310p, som jag har modiferat med ett shellyrelä för att kunna styra elpatronen, då vi har timdebitering av el. Försöker trots det hålla hyfsad inomhustemperatur med lite hemautomation i Homey, men det blir ändå en del manuell handpåläggning om familjen ska duscha när elpriset är riktigt dyrt. Som sagt Niben är ju dubbelmantlad, så det går inte att tala om för den exakt vad den ska prioritera vid högt elpris.
Hur som helst, värmepumpen är 20 år gammal snart och har renoverats en gång för 17000 kr, där kompressor och en massa annat byttes. Kanske håller den 1 år, kanske 5 år, men jag vill inte få panik och ta första bästa den dagen den går sönder. Jag har resonerat mig fram till tre val:
- Byta till en Nibe S735, då får man en tyst och bra frånluftare, med vettig kompressor utan något direkt krångel, en 1:1 installation. Nackdelar, ingen möjlighet till kyla, eller att värma pool. Kostar en slant med...
- Bergvärme, tog bort detta direkt, för dyrt. Vi har inte hur mycket pengar som helst och vi har ingen jättehög förbrukning även om vi skulle släppa på "snålandet" av värme på vintern.
- Luft-Vatten, t.ex. en IVT AirX eller Nibe 2040. Här har vi möjlighet till poolvärmning, kyla och får en bra kompressor som knappast behöver köra elpatron alls om det inte råkar bli så kallt som vi hade det. Mina frågor till experterna är följande:
1) Gör jag rätt som vill integrera pooluppvärmningen? Det känns förnuftigt då vi slipper ha ytterligare en bullrande poolvärmepump i trädgården. Nackdel, luft-vattenpumpen står mycket närmare huset och kommer då att låta mer på sommaren när man är ute. Dock på framsidan där ingen finns.
2) Vi har idag ventilation via tilluftsventiler, precis bytta till en ljuddämpande variant. Vi vill ha kyla i 2 sovrum och vardagsrum där nere, och allrum där uppe. Finns fina utrymmen att dra rör i kattvindarna. Är det en utopi att kunna dra via nån sorts kylbatteri separata rör till dessa rum för att på så sätt vid behov (kvällen, natten) köra kyla där vi så önskar? Detta ser jag som en stor fördel med en luft-vatten, men det är svårt att läsa sig till exakt hur det kan fungera, eller hur dyrt det är. Vill inte byta ut hela husets ventilation till FTX, för dyrt och krångligt.
Vill gärna göra projektet så billigt som möjligt och jag är inte främmande för att göra en del av jobbet själv, det jag kan. Är inte hemma på kyla eller VVS men kan snickra, el och kan säkert krypa i kattvindarna och dra rör/isolera. Är mera nyfiken på om jag resonerar rätt kring kyla och pool eller om detta enklare eller kanske billigare går att lösa på annat sätt?
Tack på förhand