Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Funderingar efter injustering och service (F470 samt FTX)  (läst 321 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Karl S

  • Gäst
Karl S
Funderingar efter injustering och service (F470 samt FTX)
« skrivet: 26 januari 2024, 16:58:51 »
Hej.

Tänkte kolla om någon här kan stilla mina funderingar.

Hade fackman hemma idag som rengjorde ventilationen (FTX), gjorde injustering enligt korrekta inställningar. Så långt inget konstigt.
Jag var inte hemma under dagen men min fru var, därav lite osäkerhet kring vad hon menar. Hon sa till mig att fackmannen hade frågat varför vi hade onödigt högt undertryck i huset, varpå frugan sagt att hon inte visste och han kunde få ställa in pumpen som han ville.
När jag nu kom hem så kollade jag över pumpen (Nibe F470), och ser att han höjt fläkthastigheten på tilluften.
Den står nu på 88% på frånluft och 90% på tilluft.

Hjälp mig att förstå. Är inte det en märklig inställning med högre tilluft än frånluft? Ska givetvis ringa firman på måndag men tänkte att jag kanske kunde få hjälp av er dessförinnan.  :)

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9714
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Funderingar efter injustering och service (F470 samt FTX)
« Svar #1 skrivet: 26 januari 2024, 17:05:31 »
Ja en smula märkligt är det men det är också så att fläktarnas inställningar inte säger allt. Beror på hur kanalerna är dimensionerade och hur donen är inställda. Man måste mäta med luftflödesmätare för att ta reda på de faktiska luftflödena. Ni borde fått ett injusteringsprotokoll nu, åtminstone om det finns någon skillnad från det som gällde tidigare.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Karl S

  • Gäst
Karl S
SV: Funderingar efter injustering och service (F470 samt FTX)
« Svar #2 skrivet: 26 januari 2024, 17:18:27 »
Ja en smula märkligt är det men det är också så att fläktarnas inställningar inte säger allt. Beror på hur kanalerna är dimensionerade och hur donen är inställda. Man måste mäta med luftflödesmätare för att ta reda på de faktiska luftflödena. Ni borde fått ett injusteringsprotokoll nu, åtminstone om det finns någon skillnad från det som gällde tidigare.

Själva injusteringen gjordes enligt de värdena som finns uppskrivna för huset. Så en luftflödesmätare har han använt för att få rätt värden.
Jag tänker i och med att han rengjort kanalerna och gjort injusteringen av ventilation plus service av pumpen så borde han ju veta vad han gör? Det är en certifierad Nibe-firma dessutom.

Vad kan ha föranlett att han gjorde denna förändring?

Karl S

  • Gäst
Karl S
SV: Funderingar efter injustering och service (F470 samt FTX)
« Svar #3 skrivet: 30 januari 2024, 21:54:54 »
Bumpar min egen tråd här.
Tempen i huset har blivit betydligt bättre sedan fläkthastigheten på tilluften vridits upp.
Vad som förbryllar mig nu är att kompressorn slår av och står på ”från” väldigt mycket sedan servicen i fredags.
Det är ingen avfrostning (tror jag) då även elpatronen är av under dessa tider samt att det brukar stå ”avfrostning” om man öppnar displayen då, och det gör den inte nu. Dock blir avluft och förångartempen mkt högre när kompressorn och elpatronen står på ”från”.

Blir fundersam. Är det ngt som är fel eller är det rent av ett plus att det är såhär? Ser på strömmätaren att det drar väldigt lite el när både kompressorn och patronen är av, men ska det trots detta vara så? Eller har servicekillen gjort någon helt galen ändring?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9714
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Funderingar efter injustering och service (F470 samt FTX)
« Svar #4 skrivet: 30 januari 2024, 22:03:10 »
Om det är några plusgrader ute (>5° ?) kanske inte värmepumpen behöver gå hela tiden utan kompressorn kan vila ibland. Viktigast med fläktinställningarna är ju att det är de luftflöden det ska vara enligt husets ventilationsritning. Kanske tilluftskanalerna är fler och smalare än frånluftskanalerna så att tilluftsfläkten måste jobba hårdare än frånluftsfläkten?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Karl S

  • Gäst
Karl S
SV: Funderingar efter injustering och service (F470 samt FTX)
« Svar #5 skrivet: 30 januari 2024, 22:07:36 »
Det är säkert som du säger.
Han som var här tyckte att det var alldeles för stort undertryck i huset.
På något sätt bör han då lyckats optimera pumpen lite? För här är mellan någon minusgrad senaste nätterna till 3-5 plusgrader på dagen och innan servicen vilade aldrig kompressorn då, utan enbart på sommaren men nu är den av ganska långa perioder på dagen. Pumpen håller även rätt framledningstemp och vattentemp trots detta.

Han fick originalritningen med de korrekta flödena inför injusteringen så bör ju rimligtvis vara korrekt nu 🙂

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!