Nu uttalar jag mig enbart om elvärmda luftvärmesystem, alltså med värmestavar i luftflödet.
Den där typen av system var rätt vanliga i Borohus under 80 och 90-talet, det var rätt välisolerade hus och systemet var effektivt, tror de klarade sig med 6 kW elstavar för att hålla över 200 m2 uppvärmt.
Jag skulle nog bara sätta in en luftvärmepump som värmde rummet med den stora returluft-returen i sig.
Brukar sitta ett rätt stort galler för det stora returluftflödet i övergången mellan vardagsrum och kök om det är öppen planlösning (typ 80-90% av luftflödet recirkulerar, ca 10-20% tilluft/avluft tillförs systemet och den värmen som ventileras ut återvinns i FTX-aggregatet.
OM man värmer det rummet så att det är varmaste rummet i huset så kommer det att behövas rätt lite elpatroner i ventilationsluftsflödet, och luftvärmeaggregatet hjälper till att sprida värmen från luftvärmepumpen.
För att veta om det går göra måste man se hur det ser ut på plats.
Visst, man kan bygga om aggregatet med vattenburen luftvärmare och komplettera med en luft/vattenvärmepump, men det blir rätt dyrt, och det krävs säkerhetsfunktioner som gör att värmarna inte fryser sönder när det är kallt ute.
Har svårt att se att det skulle löna sig bättre än en luftvärmepump för kanske 1/5-del av kostnaden.
Då är det nog bättre i så fall att satsa 300 000 kr på bergvärme och vattenradiatorer, men det hänger ju mycket på vad huset är värt - kostar det norr om 3 miljoner är ju 300 000 ett nytt värmesystem en rätt försumbar kostnad i det stora hela, och höjer antagligen värdet med ungefär samma summa.