0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
En allmän fråga för er med Panasonic Aquarea T-cap (9kW?)-pumpar.Har någon/några av er också drabbats och hur har det löst sig?Vi har drabbats (från i början av december 2023!) av ett temporärt missljud, som enligt vår installatör, i Panasonickretsar går under benämningen "Elefanttjutsyndromet"!En kort ljudfil är bifogad.Ljudet uppstår normalt runt -14° men även vid ca. -21° har vi upptäckt. Enligt installatören är felet känt och har uppträtt tidigare men borde enligt firman ha varit åtgärdat nu.Vår anläggning installerades i april 2023 och hårdvaran är daterad sent 2022.Flera ägare med pumpar installerade under det senaste året ska tydligen vara drabbade.Även om ljudet är mekaniskt skärande, och är omöjligt att vistas i, ska det tydligen vara mjukvaruberoende och åtgärdas med en uppdatering (som vi fortfarande väntar på).Ljudet hörs lika väl i pumpdelen som i inomhusdelen och i rören dem emellan (t ex. i vardagsrummet!!!) När det uppstår märker jag ingen skillnad i själva driften (produktion av värme/vv), och det faktumet är tydligen känt.Jag kan däremot inte uttala mig om några direkta skillnader i effektförbrukning eller så.