0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Skatt efter bärkraft. De som har råd att köpa ett dyrt hus bör ha råd att betala lite skatt.
Hur slipper man som förmögen ifrån fastighetsskatt?
Det går att diskutera skatter hur länge som helst, kul! Om man tar bort fastighetsskatten, vad skall man då spara in på? Eller skall man höja nån annan skatt? Förslag emottages tacksamt, har fortfarande inte sett några vettiga förslag.
Staten behöver ta ut skatt för att finansiera verksamhet som behövs för allas gemensamma bästa (sjukvård, infrastruktur, rättsväsende, försvar...). Är vi överens där?Ja, överens.Fastighetsskatten kommer inte att försvinna - överens där också? Alltså borde vi modifiera hur den tas ut. Att den fungerar som reavinstbeskattning och alltså inte tas ut löpande, utan vid det tillfälle då man har råd - alltså då man sålt hsuet - den tanken är så enkel och glasklar att det är svårt att förstå varför den inte redan genomförts. Det går inte, det låter bra, men skulle inte alls fungera. Det enda som skulle hända vore att det blev en massa pengar under bordet. Det är tillräckligt hög reavinstskatt som det är idag. 30% på värdestegringen kan bli en massa sköna tusenlappar redan idag. Ta t.ex. fiskaren som köpte sitt hus för 250 000 kr för 25 år sedan... Nu säljer han för 2 500 000 kr och får skatta bort 675 000 kr (han har inte haft tid/eller råd att fixa nåt på huset sedan han köpte det, fattiga fiskare ni vet, så inga avdrag där inte)Den har alltså redan genomförts, eller vill du ha ännu mer reavinstskatt? Då blir det ju inget kvar alls. Lika bra att ge bort huset - nä det blir bara svarta pengar under bordet som kommer att lösa de bryderierna - inte hållbart alls.Jag tycker att man mera borde se vad skatterna går till. Sossarna har genom åren lyckats inrätta hundratals myndigheter av vilka många är löjeväckande. Stängselmyndigheten? Hållbarhetsrådet? Nationellt centrum för flexibelt lärande? osv.....Det är t o m svårt att få fram hur många myndigheter det finns - nånstans mellan 250 och 600, tror man. Ett regeringsalternativ borde genast göra en lista på de delar av byråkratin som de snabbt och effektivt tänker lägga ned, för allas fromma.Här håller jag verkligen med dig! Lägg ned allt som inte behövs, när det är nedlagt kan de lägga ned hälften av det som är kvar, de har ju mycket mindre myndighetspersoner som kallar till möte när de andra myndigheterna lagt ned.Problemet med den lösningen är att politikerna då biter den hand som föder dem, det går ju inte - alltså - myndigheterna kommer att bli kvar och bli fler, det tror jag vi kan vara säkra på. Alldeles oavsett vilken regering vi får efter valet!Som en ren reflektion kan jag säga att alla myndigheter och utredningar som byggs upp/startas är (i mina ögon) ett tecken på ministrarnas och kanslisternas inkompetens och deras rädsla för att fatta beslut. Bättre starta en myndighet eller en utredning som får bära hundhuvudet om nåt blir galet.Såg på TV häromdan om JÄMO, de var för nåt år sedan ett par anställda, nu var de 24? och skulle utöka till 36? (eller nåt sånt). Det hade inkommit 1 (en) anmälning till JÄMO om sexuellt ofredande - deras huvudsakliga uppgift. Undrar om de har fahågor för hela 2 anmälningar komande år då de planerar att utöka personalstyrkan?
Citat från: drjukebox skrivet 16 maj 2006, 12:19:48Staten behöver ta ut skatt för att finansiera verksamhet som behövs för allas gemensamma bästa (sjukvård, infrastruktur, rättsväsende, försvar...). Är vi överens där?Ja, överens.SNIP!
Staten behöver ta ut skatt för att finansiera verksamhet som behövs för allas gemensamma bästa (sjukvård, infrastruktur, rättsväsende, försvar...). Är vi överens där?