Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Grattis, alla som investerat i bergvärme  (läst 2435 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34946
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Grattis, alla som investerat i bergvärme
« Svar #30 skrivet: 26 januari 2024, 08:32:17 »
Deras grupp lär bli rejält mycket större efter EU-valet i sommar.
Det är ju faktiskt en tröst i allt elände.
Woke och klimatalarmismen har gått för långt nu, och folk börjar protestera, det man får hoppas är ju att gammel-partierna ändrar sig innan vi har ett fascistiskt EU, framtvingat av verklighetsfrånvänd politik från de gamla partierna.
Sånt har vi sett förr, och det brukar sällan sluta bra.
Demokratin är lustig på det sättet, det går utför med demokratin så länge de gamla demokratiska partierna sätter vid makten, det är nästan som att det krävs någon form av revolution eller storkrig för att demokratin ska kunna aktualiseras igen.

Det vi ser nu av allt mer överstatliga organ som bestämmer allt mer (WHO, FN, World Economic Forum, UNICEF, Media, ägarna av sociala medieplattformar o.s.v) kommer utan tvekan att sluta i någon form av uppgörelse mellan de som vill vara fria att tycka, tänka och göra som de vill, och gammelpartierna, gammalmedia, gammelmiljardärerna som tycker och tror att de kan bestämma precis som de vill även om det inskränker fri och rättigheter för allt fler - utan att det kan påverkas i allmänna val på annat sätt än att rösta på de nya partier som ser verkligheten som den är, och värnar demokratin och friheten.
I princip kan man väl säga (min syn på saken) att EU är på väg i samma riktning som Kina, med allt mer övervakning, begränsningar, "sociala poäng" och uppifrån dikterade villkor för var man ska bo, vad man ska äta, hur man får förflytta sig, och vart man får åka.
Kina är på väg att implodera, då det är omöjligt att kombinera kapitalism med ett ofritt folk, frihet är det som driver innovation och skapar rikedom, och utrotar fattigdom.
En stat, eller en samling överstatliga myndigheter, kan aldrig driva innovation och utveckling.
Har aldrig hänt, och kommer aldrig att hända.
Det slutar alltid med katastrof.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34946
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Grattis, alla som investerat i bergvärme
« Svar #31 skrivet: 26 januari 2024, 08:41:50 »
Det är ännu tryggare att köra med vattenburet och bergvärme, det höjer dessutom värdet på huset ännu mer den dag man säljer."

Just det 👍, det var det jag menade 😊
Kan vara billigare med andra alternativ men då riskeras komforten och det är då inga alternativ

Funderar på scenariot att alla går över till luft-vatten istället för bergvärme.
På vintern när det är kallt så kommer alla dessa köra sina elpatroner samtidigt.
Sedan kommer även Tibber gå i konkurs då ingen har extra effekt att sätta in när priset ev är lägre.
Dessutom får vi då investera i något extra kärnkraftverk med 2-3 reaktorer, jag vet inte exakt hur många.

För info, det är IVT som säjer luft vatten har kortare livslängd.
Tittade på Nibes hemsida, där står det att värmepumparna blivit mycket bättre och man kan räkna med att alla håller 15-20 år. Då borde jag nu byta alla mina tre vps då de är för gamla allihop.
Nu är det sån tur att jag har IVT och Thermia och en äldre installatör jag pratat med sagt jag kan räkna med även uppåt 30 år på mina installationer, han hade flera exempel.
Sedan har jag även sådan tur att jag "blivit ve" extra kretskort, givare elpatron, relä etc och komplett vp modul till både ivt och thermia, så då kan jag nog få ut runt 10 år till utan att köpa nya.

Argument för luft är att min granne nyss bytte sin, frånluft i detta fallet, som var från 1983 så den var 40 år gammal den också, undrar vilket fabrikat det var, måste fråga vid tillfälle.

Thermian är underbar egentligen
Bara ett *kretskort, kontaktor, motorskydd och manöversäkring,
sedan kylmodul, givare, elpatron, ventil och två cps
Inget mer 😊
kanske nya ser ut så med, jag vet inte?

*Kretskortet går heller inte sönder enligt sign BergAdde, han hade 8st liggande. ☺️👍

Möjligen är Nibe sämst när det gäller livslängden på sina äldre maskiner, men nya bergvärmepumpar blir allt mer komplicerade, så att livslängden skulle vara särskilt mycket längre än på andra konstruktioner är jag inte så säker på.
Och det gäller förstås alla fabrikat.
Och jag vet rätt många Thermia från åren runt 2000 som har fått bytas ut för att de havererat, eller börjat låta så illa i kompressorn att man bytt "innan de går sönder" så inte heller de har varit problemfria.
Enkel konstruktion hade de dock.

Ser man på det ekonomiska utfallet i mina  beräkningar så kommer det att ta väldigt lång tid, troligen över 20 år, innan bergvärmen lönat sig bättre än en luft/vattenvärmepump för dottern och hennes man, och då bortser jag förstås från vad det kan innebära för elnätet, de är så pass få som bor i norra Sverige som sätter in luft/vatten-värmepump att det är mer eller mindre försumbart.
Och i Södra Sverige blir det aldrig så kallt att de slutar använda kompressorn för att alstra värme, visst, det kanske behövs eltillskott, eller att man eldar i braskamin när det blir riktigt kallt, men jag tror inte att det kommer att bli någon katastrof för att det finns för många luft/vattenvärmepumpar.
Däremot kan det ju bli lite dyrare än vad jag räknat med om elpriserna blir 10 kr/kWh varje gång det blir under -25 grader och luft/vattenvärmepumparna stänger av sig.
När alla fått effekttariffer kan det också påverka enskilda ägare av luft/vattenvärmepumpar påtagligt med höga effekttariffer enstaka månader.
Just därför är ju min tanke på en vattenmantald kamin som komplement inte så dum, även om jag kanske måste åka till dottern och lägga i kaminen när de jobbar.  wave wave wave

Att bergvärme är bäst bland de olika värmepumpslösningarna torde ingen ifrågasätta, men kostnaden kan man inte negligera heller.
OK, vissa anser att det är odrägligt att höra på en luftvärmepump som susar hela tiden och tycker att det är förkastligt och otänkbart.
På samma sätt som att vissa inte kan tänka sig köra runt med en 10 år gammal bil, men sånt där styrs ju mycket av vilkan ekonomiska förutsättningar man har - inte bara vad man tycker, eller vad som helt objektivt kan bevisas.
Vissa måste helt enkelt prioritera, och då finns det förstås en möjlighet att hitta sånt som fungerar och är billigare än bergvärme, både på kort och lång sikt.
Men kanske inte bättre.
« Senast ändrad: 26 januari 2024, 08:46:14 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 879
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Grattis, alla som investerat i bergvärme
« Svar #32 skrivet: 26 januari 2024, 09:23:09 »

Just därför är ju min tanke på en vattenmantald kamin som komplement inte så dum, även om jag kanske måste åka till dottern och lägga i kaminen när de jobbar.  wave wave wave


Särskilt i norra Sverige där det bli kallt på riktigt vill man ha redundans.
Min täljstenskamin är väl precis ok men inte mer.
En vattenmantlad kamin med möjlighet till en batteridriven cp tycker jag är ett mycket bättre förslag!
 Jag vill också ha ☺️🤩
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3897
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Grattis, alla som investerat i bergvärme
« Svar #33 skrivet: 26 januari 2024, 09:52:16 »
jag har luftvatten, men skulle hellre ha bergvp...och slippa se maskinen utomhus

synd att jag inte har källare och plats för vp inomhus
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34946
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Grattis, alla som investerat i bergvärme
« Svar #34 skrivet: 26 januari 2024, 09:56:04 »
I dotterns fall låter det ju inte som att det här är deras "föralltid-hus" så jag oroar mig väl mer för att det ska bli svårsålt med ett ej optimalt värmesystem, när de ändå ska lägga ut så mycket pengar hade det förstås varit bättre med bergvärme om det varit möjligt.
Även om det varit dyrare så tror jag att det hade sålts mycket fortare (viktigt om man ska byta hus) och till ett högre pris.
Så länge de själva ska bo där är det inte alls säkert bergvärme hade varit mer ekonomiskt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Utbygget

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Grattis, alla som investerat i bergvärme
« Svar #35 skrivet: 27 januari 2024, 11:02:35 »
Redundans värderas högre nu än tidigare.
Det gör att vedpanna eller vattenmantlad kamin till nöds behövs ändå även om värmepumpen dimensioneras till 100 %.
Om man ändå ska ha vedmöjlighet minskar behovet av att dimensionera för att värmepumpen fixar även de kallaste dagarna.
Luftvattenvärmepumpens relativa fördel ökar då i förhållande till bergvärme även uppe i norr.
Man får helt enkelt arbeta med ved fler dagar ju kallare man bor.
Rickards dotters hus blir med vedkamin inte svårsålt. Det är bara att säga att man har det bästa från två världar. Ved svinkalla dagar och bekvämlighet hela långa hösten och våren. Var gränsen går mellan svinkallt och ej svinkallt är beroende på personligt tycke och smak. ska man motionera på vedbacken eller gymet. Sytemet passar alla köpare. Tror det kommer gå att sälja hur bra som helst med både ved och luftvärme.
Vilken vattenmantald kamin minimerar vedarbetet mest?
Är det bara maximal längd som avgör eller finnas det andra fördelar med vissa kaminer som gör att vedhanteringen underlättas?
Min bekväma sida vill ju lasta in så långa och grova klampar som möjligt så sällan som möjligt utan att skorsten, sotare, glaslucka eller astmagrannen blir sur. Typ tända upp med fint och sen lasta på och strypa ner och sen gå till jobbet och önska att det inte blir för kallt till dess man kommer hem. 

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3897
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Grattis, alla som investerat i bergvärme
« Svar #36 skrivet: 27 januari 2024, 18:20:52 »
Redundans?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34946
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Grattis, alla som investerat i bergvärme
« Svar #37 skrivet: 27 januari 2024, 22:11:32 »
Att man kan ersätta något, med något annat.
Eller att man har ett överskott av något, som energi t.ex.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 879
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Grattis, alla som investerat i bergvärme
« Svar #38 skrivet: 27 januari 2024, 22:21:59 »
Det har blivit någon försvenskning enligt ovan.
Betyder egentligen lite motsatsen, att det är onödigt, överflödigt. Slöseri egentligen.
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34946
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Grattis, alla som investerat i bergvärme
« Svar #39 skrivet: 27 januari 2024, 22:26:47 »
Finns ingen onödig energi.
All onödig energi sänker priset och är positivt för oss brukare.
Den är alltså helt nödvändig.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 879
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Grattis, alla som investerat i bergvärme
« Svar #40 skrivet: 28 januari 2024, 06:49:32 »
Jovisst.
Menade mer typ kapitalkostnader.
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad G Bergström

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skellefteå
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Grattis, alla som investerat i bergvärme
« Svar #41 skrivet: 28 januari 2024, 09:26:01 »
Redundans vill jag påstå att man har backupp om ett system eller leverantör krånglar, att man har alternativ, reservsystem eller reserv leverantörer som kan leverera.
För el nät och fibernät skapar man driftsäkerhet genom att ha alternativa matningar från flera häll och alternativa kraftkällor som vattenkraft, vindkraft värmekraft mm som kan samverka och tillsammans skapa driftsäkerhet och lösa toppbelastningar. Kallas redundans.
« Senast ändrad: 29 januari 2024, 08:32:07 av G Bergström »
SkellefteBygdens Trähus byggt 1985, yta ca:220m² totalt, (112m² BV +108m² KV).
2-5 personer + katt.
Nibe 1130-10,0kw, innegivare, behovssänkning, effektvakt (ingen elpatron i VP).
Egen installation Okt 2005.
Byte kylmodul (nu scroll) och KB-pump Dec 2023.
Borö 320Liters VV-tank med 15m VV-slinga + 10m förvärmningsslinga.
Borrat 201m (194m aktivt), med möjlighet till bevattning.
Befintligt delvis omdisponerat (2 bytta till större)vattenburet 2-rörs , 20st Thermopanel radiatorer (effekt 7145w vid 55°C framl).
Demonterade termostatventiler.
Förra 200L EL-VVB ombyggd till volymöknings-tank, inkopplad som första radiator på radiatorkrets (med ev elreserv).
Praktiskt vid -33°C ute./+22°C inne, framledning=51°C, (lägsta temp hitills i 2-dygn), ingen elpatron inkopplad. Mjukstart/stopp byt 2012
Myseldar/stöttar vid svinkyla med 2-4m³ved/år i KEDDDY insats. Maxvex FTX-ventilation nu med PLC-styrning.
Elförbrukning före ca: 32-33MWh/år,
ELförbrukning inkl hushållse & uppvärmningnu ca: 10 300 KWh/år.

I Sommarstugan luftvärmepump= ZIBRO SC 1326.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Grattis, alla som investerat i bergvärme
« Svar #42 skrivet: 28 januari 2024, 16:47:58 »
Måste väl vara flera krav eller kan man frysa sig igenom 1år o plocka stort A för kommande 10år?

Haha, ja du det är nog Kalle Anka regler på energideklarationer!
Läste precis en energideklaration, läser dom då och då på villor och vissa är skumma, tror det förekommer massor med mygel på energideklarationerna.

Så här stod det idag på en energideklaration, från husets totala energiförbrukning har det dragits bort 3000kWh för det uppvärmda utomhusspat, radonmätning utfört enligt uppgift men rapport saknas.
Med dom elpriser vi hade då denna energideklaration gjordes så var badet antingen avstängt och tömt eller nersatt till ett par plusgrader.
Huset från 1946 fick energiklass B.

Har läst andra otroliga husprospekt där man bara redovisar bergvärmepumpen energiförbrukning och lite luddigt klämmer in det så folk ska tro att det är totalförbrukningen. Det huset fick också energiklass B.





Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. 
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!