0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Om jag har förstått rätt får jag ha 45kWh/m2/år för att uppnå A-klass, förra året förbrukade vi 38kWh/m2/år.
Vad är det för några fördelar med att få det A klassat förutom att det ser bättre ut vid försäljning ?Tyckte Swedbank gav något lägre ränta men förut var det väldigt låg rabatt man fick extra så kanske finns bättre alternativ på lån till A klassade fastigheter ?
Måste väl vara flera krav eller kan man frysa sig igenom 1år o plocka stort A för kommande 10år?
Ok, ingen direkt ”vinst” på bolån eller typ skatterabatt med andra ord.Bara en utgift till
Två argument:Jag menar att det inte blir 40.000 billigare, det skrev jag ju ovan.Dessutom så säger ju tillverkarna att en luft-vatten inte "håller lika länge" som en "bergvärme pump". Kan det stämma erfarenhetsmässigt?
Jag hade för mig att jag läst att alla villor ska energideklareras innan 2030, gör man det nu så slipper man trängas med alla dom andra. Hittar inte det nar jag googlar.Hittade annan text att alla villor måste minst ha energiklass D 2033 och 2050 måste det vara A oavsett om det är ett nybyggt hus eller ett gammalt torp, enligt huvudkontoret i Bryssel. Det hinner rinna mycket vatten under broarna tills dess, vad som gäller i framtiden är omöjligt att veta.