Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT E11 - Sämre effekt  (läst 314 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gundeman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
IVT E11 - Sämre effekt
« skrivet: 21 januari 2024, 19:55:15 »
Hej! Jag har en IVT EII som installerades 2001.

Den senaste vecka så har det varit ner mot 20 minus och pumpen har gått konstant (vilket den redan gör vid 5 minus). Jag har varit bortrest och endast haft koll på att pumpen går via Greenlys tim-mätning som levererar data dagen efter. Det enda som har varit påslaget förutom värmepumpen är kyl, frys och några ledlampor. El-patronen är frånkopplad. Fastighetens totala förbrukning per timme, när pumpen går konstant, brukar vara ca 3.5 kwh. I fredags så såg jag en ett hack i kurva. Förbrukningen gick helt plötsligt ner till 3.2 kwh/timme samtidigt som yttertemperaturen började sjunka ner mot -20. I går lördag så låg förbrukningen mellan 3.1 kwh och 3.2 kwh med en yttertemperatur mellan 20 - 25 minus. Vad jag kan se så verkar pumpen ha gått konstant, jämn och fin kurva på förbrukningen. Idag när jag kom hem så är det kring nollan, värmepumpen går konstant men orkar inte leverera varmare vatten till radiatorerna än ca 30 grader. Ca 14 grader inne. Vad kan det bero på att förbrukningen, och effekten, helt blivit lägre ? Mvh Gundeman

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9760
  • Karma +19/-4
SV: IVT E11 - Sämre effekt
« Svar #1 skrivet: 21 januari 2024, 20:34:39 »
Det är svÃ¥rt att ge ett vettigt svar utan uppgift om temperatur pÃ¥ värmebärare, köldbärare och hetgas. NÃ¥got problem med expansionsventilen kan vara en möjlighet. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9714
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: IVT E11 - Sämre effekt
« Svar #2 skrivet: 22 januari 2024, 09:32:36 »
Hej! Jag har en IVT EII som installerades 2001.

Den senaste vecka så har det varit ner mot 20 minus och pumpen har gått konstant (vilket den redan gör vid 5 minus). Jag har varit bortrest och endast haft koll på att pumpen går via Greenlys tim-mätning som levererar data dagen efter. Det enda som har varit påslaget förutom värmepumpen är kyl, frys och några ledlampor. El-patronen är frånkopplad. Fastighetens totala förbrukning per timme, när pumpen går konstant, brukar vara ca 3.5 kwh. I fredags så såg jag en ett hack i kurva. Förbrukningen gick helt plötsligt ner till 3.2 kwh/timme samtidigt som yttertemperaturen började sjunka ner mot -20. I går lördag så låg förbrukningen mellan 3.1 kwh och 3.2 kwh med en yttertemperatur mellan 20 - 25 minus. Vad jag kan se så verkar pumpen ha gått konstant, jämn och fin kurva på förbrukningen. Idag när jag kom hem så är det kring nollan, värmepumpen går konstant men orkar inte leverera varmare vatten till radiatorerna än ca 30 grader. Ca 14 grader inne. Vad kan det bero på att förbrukningen, och effekten, helt blivit lägre ? Mvh Gundeman

Fullt naturligt att kompressorn inte räcker till vid många minusgrader och el-patronen måste då kunna gå in och komplettera värmen. Ta bort blockeringen av el-patronen. Köper du en ny varvtalsstyrd värmepump och borrar ett borrhål ytterligare så går det numera att få en högre effekttäckningsgrad.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!