0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hejHar en gammal IVT Optima 700 med 290 A/W från 2007 som börjar sjunga på sista versen. I värmekretsen sitter det idag en volymtank på 100 liter. https://www.franzens.nu/2012/09/27/varmepumpen-i-roes-driftsatt/Om jag byter till en IVT AirX kan jag då plocka bort volymtanken?Anläggningen värmer idag en golvvärmekrets i betongplatta. I framtiden kommer det också bli en andra krets med radiatorer.
Tillkommande elementkrets, se då till att det blir rätt kopplat. Många med lika har fått kortslutning i systemet. Den ena eller andra stjäl flödet från den andra, beroende på att termostater öppnar stänger och vill ha mer eller mindre flöde/värme.
Även den nya värmepumpen måste klara avfrostningen och då krävs att den kan hämta värme från värmesystemet för att det ska fungera så tanken borde fortsatt behövas. Åtminstone tills det också finns ett betydande antal radiatorer.
Taget Air X har stöd för upp till fyra kretsar enligt inställningar i REGO 1000, så blir det en elementkrets kommer den anslutas som en egen krets, vilket också kräver en extra ventil eller något sådant vad jag förstått.
Betongplattan är ju extremt trög och dess storlek kan ackumulera mycket värme. Borde därmed inte vara ett problem gissar jag?