0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Spontant tänker jag då att det vore betydligt bättre med två värmekretsar, som kan styra enbart radiatorerna eller enbart golvvärmen, och kan ställas in mer optimalt var för sig. När jag har frågat min VVS-installatör om detta får jag bara svaret "Nä, man har bara en VK, det är så man gör". Jag får ingen mer motivering eller svar på mina följdfrågor, och känner mig inte nöjd med denna förklaringen.
Problemen som jag har är att shunten för golvvärme enbart kan strypa, så när övervåningen med element är varm (solinstrålning, lampor, mycket folk) så sjunker framledningstemperaturen, och då blir det för låg temperatur för att golvvärmen ska orka värma tillräckligt.
Saken är att jag medvetet har gjort golvvärmen "svag", jag har dels strypt flödet den får ta från huvudkretsen, och jag har begränsat värmen på shunten. Detta för att golvvärmen ska ge mindre påverkan på övervåningen. Om jag öppnar allt fullt till golvvärmen så fungerar nedervåningen bra, men det blir stora ryckningar när kretsar öppnar och stänger, vilket får framledningstemperaturen på övervåningen att hoppa som en papegoja. Genom att jag nu har "bakbundit" golvvärmen så har jag fått en stabilare framledningstemp/innertemperatur på övervåningen.