Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Är det värt att installera en luft/vatten för mig?  (läst 494 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jonas_T

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
Hej! Jag skulle tacksamt ta emot hjälp att få till värmen bättre i mitt lilla hus. Hur ska jag gå tillväga?

Huset är en liten 1,5-planare på 65kvm med halv källare (resten krypgrund). Huset byggt 30-tal och byggdes ut ca 2000. Jag bedömer att det är dåligt isolerat, särskilt utbyggnaden som består av hall och litet vardagsrum. Huset befinner sig i Siljansområdet.

Runt 2005 drogs vattenburen golvvärme in på nedervåningen och det är förberett med rör upp till ovanvåningen som består av två små sovrum. Detta är kopplat till en el-panna och jag har inte använt systemet de senaste två åren och innan det väldigt lite generellt. Huset värms idag av en Hero-25 LL som installerades 2022. Innan satt en äldre Electrolux LL där. Det finns också en kamin som jag har eldat ganska mycket i förra vintern och den här vintern.

Den här vintern har varit och är betydligt kallare än de tidigare vintrarna (bott sedan 2015) och när det är runt -25 orkar LL värma till ca 15-16 grader. Kaminen behöver ganska många timmars eldning innan temperaturen är behaglig. Hade nog varit skönt att slippa tänka kaminen som en absolut förutsättning och det är inte superoptimalt (komfortmässigt) att ha LL på fullt flås hela tiden.

Hur hade du gjort i mitt fall? Satsat på L/V? Ved och pellets vill jag inte hålla på med. Ska jag bita i det sura äpplet och köra med el-pannan? Det tar väl rätt lång tid att räkna hem en L/V-anläggning antar jag.

Jag och sambon förbrukar bara ca 8000kwh per år totalt + 2-3kbm ved. Vad drar en el-panna? det är en Värmebaronen på 4kw om jag inte missminner mig. Drar den typ 4kw konstant när det är kallt? LL har jag en effektmätare på och den drar 1,5-1,8 kw vid sträng kyla.

Mvh
Timmerkåk i Siljansområdet på 122+122 kvm som värms med direktel, halvtrasig kakelugn, öppen spis med insats, och en nyinköpt HE9-DKE i gillestugan. Har under sju år pendlat mellan 19-21000 kwh. Siktar mot 15000 (Edit: hamnade på 11900!)

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9713
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Är det värt att installera en luft/vatten för mig?
« Svar #1 skrivet: 17 januari 2024, 15:01:13 »
Hej! Man kan försöka uppskatta energin. Hur stor uppvärmd yta är det i huset totalt sätt? 65 kvm plus källare? Siljansområdet kan bli ganska så kallt på vintern så det går säkert åt en hel del energi trots den lilla storleken på huset om det mesta är enklare isolerat.

Edit: Luftvärmepumpen drar ett tungt lass och sparar mycket energi per år, kanske 10.000 kWh/år. Att räkna hem en luftvattenvärmepump går inte utan det handlar då om vad man väljer för komforten i huset. Luftvattenvärmepumpar kostar en rejäl slant jämfört med luftluftvärmepumpar. Golvvärme ska helst ha minst 25 cm isolering under och jag misstänker att så inte alls är fallet i huset så man får räkna med stora värmeförluster när man kör den. Blir flera tusen kWh till per år el om ni inte eldar utan kör el-panna plus luftvärmepumpen. Skaffar ni luftvattenvärmepump kanske det blir ett par tusen kWh mer el per år men ingen ved, tror jag.
« Senast ändrad: 17 januari 2024, 15:33:58 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Jonas_T

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Är det värt att installera en luft/vatten för mig?
« Svar #2 skrivet: 17 januari 2024, 15:07:46 »
Hej! Ja det är 65 kvm som värms upp och i källaren ca 25 kvm står ett element på minimalt. Källaren är bara förråd/matkällare och tvättmaskinen står där också. Har väl 12-14 grader i källaren max.
Timmerkåk i Siljansområdet på 122+122 kvm som värms med direktel, halvtrasig kakelugn, öppen spis med insats, och en nyinköpt HE9-DKE i gillestugan. Har under sju år pendlat mellan 19-21000 kwh. Siktar mot 15000 (Edit: hamnade på 11900!)

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1754
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Är det värt att installera en luft/vatten för mig?
« Svar #3 skrivet: 17 januari 2024, 15:35:45 »
Mina synpunkter:

Luftluftvärmepump:
Är det omöjligt med hänsyn till planlösningen att installera en till LLVP som klarar lägre temperaturer (ned till -35°C)
Ljud/vindkomforten blir förstås hemsk, och kalkylen sådär..

Elpatronsbaronen:
Ja, elpatron på 4kW kommer gissningsvis gå konstant när det är -20°C eller kallare, baserat på 75W/m² för gammalt oisolerat hus.

Luftvattenvärmepump:
Tar lång tid att tjäna igen en LVVP-installation i ert hus, med tanke på den låga energiförbrukningen, möjligen kan en budgetvariant förbättra kalkylen, men är osäker på funktion/kvalité...(?)

Ved:
Tolkar jag dig rätt, men du vill rationalisera bort veden helt, dvs endast myselda/nödelda framgent?

Utloggad Jonas_T

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Är det värt att installera en luft/vatten för mig?
« Svar #4 skrivet: 17 januari 2024, 16:54:42 »
Tack för kloka inspel. Det hade varit trevligt med en bättre värmekomfort, men jag inser någonstans att det kommer med ett högt pris som jag nog inte är beredd att betala. De senaste vintrarna har det inte varit något större problem. Väldigt få dagar med -15 eller kallare. Jag får nog fortsätta att elda på helt enkelt. Lite dumt såhär i efterhand att jag inte köpte en kraftigare LL när jag ändå bytte. Jag kan sätta en till LL i trapphuset för bättre värme i sovrummen. Jag skulle också kunna skaffa en större/effektivare kamin, men det är också rätt kostsamt.
Timmerkåk i Siljansområdet på 122+122 kvm som värms med direktel, halvtrasig kakelugn, öppen spis med insats, och en nyinköpt HE9-DKE i gillestugan. Har under sju år pendlat mellan 19-21000 kwh. Siktar mot 15000 (Edit: hamnade på 11900!)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!