0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Det var ju ett bra svar på min fråga.Det jag menar är att om Jula sköter det som andra seriösa leverantörer så betalar de ju både för felsökning och reparation, och då spelar det ju ingen roll om vi installerar en Julapump eller en av de vi säljer själva, så länge förtjänsten är samma så att säga.Det skulle ju ändå bli billigt för kunden.Men om det är vi som får stå för alla kostnader runt eventuella reparationer själva så är det ju helt ointressant.Eller, rättare sagt, kunden har i princip ingen garanti.Har för mig att jag läst någonstand att man själv får bekosta demontering och ta in den till Jula om man hävdar garanti, vet inte om det stämmer?Tror ju knappast Inselo felsöker och reparerar utan att få betalt heller, men man vet ju aldrig?Frågan är väl bara hur oseriös man kan vara utan att bryta mot lagen, det brukar vara det som styr de som är billigast.
Hej, ligger rundt 2,5kw vid -15 grader.
Inget svar på din fråga utan mer en undran varför ni ens funderar på att driftsätta pumpar från byggvaruhus eller liknande då jag antar att ni har styrning ändå så det räcker och där vet man hur garantiärenden/ersättningar fungerar utan en massa trassel.Deras ”egna” installationsfirmor får förmodligen liknande villkor som andra har, verkar vara någon som är återförsäljare eller distributör från qlima här i tråden så han/hon kan nog ge alla uppgifter som efterfrågas.
Inte til den specifika installatör, men generelt er der et segment av kunder som er nöjd med at köpa en billigare pump som inte er A-varumærke. Priset inkl installation rundt 10-12.000 sek inkl ROT har interesse.I 2024 kan man inte säge at billiga pumpar betyder dårlig kvalitet och inte anpassat för norden. Dette argument var valid för 10 år sedan.I dag går en Qlima pump inte mer sönder än en A-märke om dom båda jobbar under rätt förutsättningar.Under-dimensionering er viktigt poäng för alla pumpar. Men er man kund för en 3-7KW pump klarer en Qlima (eller övrig pump) jobbat lika bra och tysk som övriga pumper.Som installatör forstår jeg man jobbar med det man känner til. Det gälder også service handtering. Men, det betyder inte pr. defination at andre sätt er massa trassel. Det kan også skötes bra.
Tack för er input!Ang. garanti är det en av mina funderingar. På produktsidan på hemsidan anger de 5 års garanti, men i ett länkat produktinformationsblad står det 4 års garanti på kompressor och 2 år på övriga komponenter. Har frågat Julas kundtjänst om vad som gäller men inte fått något svar, och vill ju nyttja erbjudandet så tror att jag slår till ändå. Och håller tummarna att vi slipper allt för mycket kontakt med Julas support då...
Det är nog en anledning till att electrolux inte längre marknadsför eller erbjuder några L/L pumpar i dagsläget.De har kämpat hårt med GREE, Haier och inte minst Midea det senaste decenniet, de kanske har gett upp för alltid?
Många andra billiga småprylar som är Electroluxskyltade, är ju redan gjorda av högst tvivelaktiga kinatillverkare, det är bara rent utseendemässig design och märket som är Electroluxrelaterat. Kaffebryggare, vattenkokare, elvispar t ex, som har en förmåga att dyka upp i elskrotbingarna när de är bara något år gamla. Så varför skulle firman inte göra likadant även med värmepumpar?
Tror det slår hårdare mot varumärket om en relativt ”dyr” produkt är undermålig jämfört med mer slit och släng grejer .Dålig koll på om Electrolux tillverkar några vitvaror själv längre .