Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Borde vi ha högre vikt på b-körkort?  (läst 4109 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mlöf

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 649
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Borde vi ha högre vikt på b-körkort?
« Svar #15 skrivet: 17 januari 2024, 20:02:42 »
Om ni slår in dom regnr ni ska använda på släpvagnskalkylatrorn och det blir gult på släpet bero det oftast på att släpet inte får lastas max.

Rött är inte körbara. Det kan bero på många saker.

Grönt är okej.
Thermia  inverter M kopplad mot arbetstank . 2x400m slang
Ctc ved panna med 1000 L ack.
Knuttes ved box som styr övergång mellan VP och ved.
Enplans hus 200m2

Första året med VP 13500kWh (2017)i total förbrukning.
Andra året med VP 12300kWh(2018)i total förbrukning
Tredje året med VP 13700kWh(2019)i total förbrukning
Fjärde året med VP 14100kWh(2020)i
totalt förbrukning
Fritidshus i norrlands inland ca 70m2. Daikin CaldoXRH 30 installerad hösten 2018.
Ca 4300kWh i total förbrukning

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4447
  • Karma +6/-0
  • Kön: Man
SV: Borde vi ha högre vikt på b-körkort?
« Svar #16 skrivet: 17 januari 2024, 20:40:07 »
Om man kollar i Transportstyrelsens Mina fordon på dragbilen finns det två totalvikter listade för olika behörigheter, förutom maximal släpvagnsvikt.
För vår golf är max totalvikt med B 1600 och med utökad behörighet 2350.
Max släpvikt är 1500.
Bilens tjänstevikt är 1488 och totalvikt 1900
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad BiggerDigger

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 851
  • Karma +1/-2
  • vedeldare
SV: Borde vi ha högre vikt på b-körkort?
« Svar #17 skrivet: 17 januari 2024, 21:07:38 »
När man får dra 1500 med en golf säger det mig att en tyngre och motorstarkare bil också ska kunna få göra det på B kort. Höj vikten 1000kg minst. På E kursen lär man sig mest lastsäkring och liknande.

Förväntar mig att Forsman har väl koll på detta som diskuteras.
« Senast ändrad: 17 januari 2024, 21:26:34 av BiggerDigger »
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54. Kamin i vardagsrummet.

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19390
  • Karma +15/-15
SV: Borde vi ha högre vikt på b-körkort?
« Svar #18 skrivet: 17 januari 2024, 22:29:53 »
Jag får dra 2000 kg med min Golf på B96 och det funkar bra drog biltrailer med en traktor på tptalvikt på ca 2800 kg och det var inga problem det heller så länge man inte blir stoppad. Jag har för mig att det är minst 10 år sen reglerna för släp ändrades och ni som tvivlar kan ju prova släpvagns kalkylatorn.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Mlöf

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 649
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Borde vi ha högre vikt på b-körkort?
« Svar #19 skrivet: 17 januari 2024, 23:13:14 »
2013 ändrades reglerna.

Före det var det fortfarande 3500kg I totalvikt på hela ekipaget.
Sen var det något med bilens tjänstevikt, är inte säker på vad det var??
Tror att släpets totalvikt inte fick vara mer än tjänstevikten på bilen??

Men också om bilen hade en lägre dragvikt än tjänstevikten så kunde det vara en begränsning I bruttovikten på släpet.

Vet att jag hade en 145 som man fick dra ett 1300kg släp på Bkort men bara lasta det till 1200kg för bilens drag var bara godkänt till 1200kg.

Men som sagt var , det var innan 2013.
Den bilen skulle idag antagligen få dra ett 1500kg släp men med en bruttovikt på 1200kg pga max dragvikt.
Gissar lite nu då regnummret inte gick att hitta.
Bilen verkar vara skrotad. 

Men absolut det enklaste sättet Idag att ta reda på om det är lagligt är att använda släpvagnskalkylatorn.

Glöm inte heller att förankra lasten ordentligt.
Thermia  inverter M kopplad mot arbetstank . 2x400m slang
Ctc ved panna med 1000 L ack.
Knuttes ved box som styr övergång mellan VP och ved.
Enplans hus 200m2

Första året med VP 13500kWh (2017)i total förbrukning.
Andra året med VP 12300kWh(2018)i total förbrukning
Tredje året med VP 13700kWh(2019)i total förbrukning
Fjärde året med VP 14100kWh(2020)i
totalt förbrukning
Fritidshus i norrlands inland ca 70m2. Daikin CaldoXRH 30 installerad hösten 2018.
Ca 4300kWh i total förbrukning

Utloggad BiggerDigger

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 851
  • Karma +1/-2
  • vedeldare
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54. Kamin i vardagsrummet.

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 36054
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Borde vi ha högre vikt på b-körkort?
« Svar #21 skrivet: 18 januari 2024, 18:50:20 »
Släpvagnskalkylatorn är nog det bästa en Svensk myndighet åstadkommit för mänskligheten på många år.  tummenupp
Vi har 20 kg marginal på både husvagnen, och det kåpsläp vi brukar låna vid större transporter.
Sen kan man ju fråga sig om någon ska få köra släp som aldrig provat tidigare, har hänt extremt många olyckor på det sättet.

Men OM man nu får så tycker jag att vikterna borde höjas för att följa med i utvecklingen med allt tyngre bilar, släp och husvagnar.

Hade varit nice om det fanns ett tillbehör att sätta på som varnar att man har ett släp kopplat varje gång man lägger i backen, bara det skulle nog spara miljontals kronor varje år för försäkringsbolagen...
Och när man får möte.
Och när man ska svänga.
 ::)
« Senast ändrad: 18 januari 2024, 18:54:37 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad BiggerDigger

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 851
  • Karma +1/-2
  • vedeldare
SV: Borde vi ha högre vikt på b-körkort?
« Svar #22 skrivet: 18 januari 2024, 19:33:13 »
Sen finns det övergångs regler angående stro gällande vinterdäck.

Tror på släp att det gäller till 2029. Ni får googla ni som är intresserad.
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54. Kamin i vardagsrummet.

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19390
  • Karma +15/-15
SV: Borde vi ha högre vikt på b-körkort?
« Svar #23 skrivet: 18 januari 2024, 22:17:31 »
Släpvagnskalkylatorn är nog det bästa en Svensk myndighet åstadkommit för mänskligheten på många år.  tummenupp
Vi har 20 kg marginal på både husvagnen, och det kåpsläp vi brukar låna vid större transporter.
Sen kan man ju fråga sig om någon ska få köra släp som aldrig provat tidigare, har hänt extremt många olyckor på det sättet.

Men OM man nu får så tycker jag att vikterna borde höjas för att följa med i utvecklingen med allt tyngre bilar, släp och husvagnar.

Hade varit nice om det fanns ett tillbehör att sätta på som varnar att man har ett släp kopplat varje gång man lägger i backen, bara det skulle nog spara miljontals kronor varje år för försäkringsbolagen...
Och när man får möte.
Och när man ska svänga.
 ::)
Det finns en grej som kallas backspegel använder man den så ser man släpet backar man utan att kolla bakåt ska man inte köra bil vare sig med släp eller utan. På min bil ser man att man har släp när man blinkar i instrumentet om man inte redan märkt att släpet är med  ;)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2740
  • Karma +6/-1
SV: Borde vi ha högre vikt på b-körkort?
« Svar #24 skrivet: 18 januari 2024, 22:22:55 »
När man får dra 1500 med en golf säger det mig att en tyngre och motorstarkare bil också ska kunna få göra det på B kort. Höj vikten 1000kg minst. På E kursen lär man sig mest lastsäkring och liknande.

Förväntar mig att Forsman har väl koll på detta som diskuteras.

Det är ju släpvagnens bruttovikt som får vara 1500 kg, och det oavsett körkortsbehörighet. Det har ingenting att göra med begränsningarna avseende totalvikt och tågvikt. Som synes på siffrorna i det där inlägget är max totalvikt för släpvagnen med B resp B96 satta så att summan av bilens och släpvagnens totalvikt blir 3500 resp 4250 kg.

Dagens Golfar är ju som regel ganska tunga och motorstarka jämfört med vilken äldre personbil som helst. Men det är inte bara bilens vikt och motoreffekt som bestämmer vilken maximal släpvagnsvikt som sätts för en viss bil. Det gäller t ex också att kylningen av motor och ev automatlåda räcker till för den ökade belastningen när man drar tungt, att det finns tillräckligt stabila fästpunkter för dragkroken och att motorfästen mm är tillräckligt stabila för att klara påfrestningarna.
Många bilar kan ju få högre tillåten släpvagnsvikt om de utrustas med t ex kraftigare elkylfläkt, extra oljekylare för automatlåda eller något förstärkt motor- eller växellådsfäste, uppgifter om detta fanns förr lättillgängliga i Bilprovningens fordonsdatablad, numera får man fråga biltillverkare eller importör om den saken. Det är också vanligt att billiga och klent gjorda dragkrokar är godkända för en lägre släpvagnsvikt än vad bilen egentligen är godkänd för med en kraftigare dragkrok. Privatimporterade bilar får ofta en låg släpvagnsvikt om inte importör/ägare har alla intyg, dokumentation om dragkroken mm till hands vid regbesiktningen.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2740
  • Karma +6/-1
SV: Borde vi ha högre vikt på b-körkort?
« Svar #25 skrivet: 18 januari 2024, 22:25:40 »
Det finns en grej som kallas backspegel använder man den så ser man släpet backar man utan att kolla bakåt ska man inte köra bil vare sig med släp eller utan. På min bil ser man att man har släp när man blinkar i instrumentet om man inte redan märkt att släpet är med  ;)

Det finns många kombinationer av bil och släpvagn där man inte alls ser släpvagnen i backspeglarna så länge man backar rakt.  En låg flakvagn som är smalare än bilen, och en bil med hög underkant på bakrutan t ex.
Har man 13-polig släpvagnskontakt så finns det en pinne i den som ska vara byglad till jord i släpvagnen, på så sätt kan bilens elektronik direkt känna av att en släpvagn finns inkopplad och anpassa saker till det (t ex ställa om parametrar i ABS-system, se till att inte bilens dimbakljus tänds mm).
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 36054
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Borde vi ha högre vikt på b-körkort?
« Svar #26 skrivet: 19 januari 2024, 08:16:33 »
Det finns en grej som kallas backspegel använder man den så ser man släpet backar man utan att kolla bakåt ska man inte köra bil vare sig med släp eller utan. På min bil ser man att man har släp när man blinkar i instrumentet om man inte redan märkt att släpet är med  ;)

Finns väldigt få personer som kör med släp som inte någon gång varit nära att fälla ihop ekipaget för att man hunnit glömma att det sitter där, eller så har man gjort det.
Kolla på dragstängerna på ett tio år gammalt släp, många har en inbuktning där, där att det varit i kontakt med bilen...
Vårt släp t.ex. är så pass smalt att man inte ser det i backspeglarna om man stor rakt parkerad.
Och, på många platser i Sverige bor man så glest att man inte behöver titta så noga bakåt när man backar, man vet att det inte finns någon där helt enkelt.

Samma sak med ovana förare som inte tänker på att släpet "genar" när man svänger, många som stött i något när de inte fattar, eller glömt att släpet sitter där.
Just därför kan man väl ifrågasätta om alla som har körkort ska få köra med släp om de inte fått prova innan.
Sen hade det varit bra om man alltid fick en varning när man la i backen, så är det bara.
Ju modernare bil desto fler system som varnar, på vår bil så larmar alltid backsensorerna, men det kan dom göra p.g.a. snö, eller om man parkerar i ett litet motlut, så det är inte idiotsäkert.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19390
  • Karma +15/-15
SV: Borde vi ha högre vikt på b-körkort?
« Svar #27 skrivet: 19 januari 2024, 10:25:56 »
Backsensorerna varnar inte om du har vagn som sitter kopplad med 13 poligt uttag och är riktigt inkopplat däremot när jag tex kör med båtvagn utan belysning då larmar det hela tiden. Jag tycker det är viktigt man lär ut att man ska kolla så det är fritt bakåt innan backning oavsett vart man bor det löser ju även backning med släp. Tror förövrigt det är väldigt få kombinationer med bil och släp där man inte ser släpet i nån av backspeglarna och dom kombinationerna ska man nog inte ens försöka backa med.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19390
  • Karma +15/-15
SV: Borde vi ha högre vikt på b-körkort?
« Svar #28 skrivet: 19 januari 2024, 10:28:39 »
Det är ju släpvagnens bruttovikt som får vara 1500 kg, och det oavsett körkortsbehörighet. Det har ingenting att göra med begränsningarna avseende totalvikt och tågvikt. Som synes på siffrorna i det där inlägget är max totalvikt för släpvagnen med B resp B96 satta så att summan av bilens och släpvagnens totalvikt blir 3500 resp 4250 kg.

Dagens Golfar är ju som regel ganska tunga och motorstarka jämfört med vilken äldre personbil som helst. Men det är inte bara bilens vikt och motoreffekt som bestämmer vilken maximal släpvagnsvikt som sätts för en viss bil. Det gäller t ex också att kylningen av motor och ev automatlåda räcker till för den ökade belastningen när man drar tungt, att det finns tillräckligt stabila fästpunkter för dragkroken och att motorfästen mm är tillräckligt stabila för att klara påfrestningarna.
Många bilar kan ju få högre tillåten släpvagnsvikt om de utrustas med t ex kraftigare elkylfläkt, extra oljekylare för automatlåda eller något förstärkt motor- eller växellådsfäste, uppgifter om detta fanns förr lättillgängliga i Bilprovningens fordonsdatablad, numera får man fråga biltillverkare eller importör om den saken. Det är också vanligt att billiga och klent gjorda dragkrokar är godkända för en lägre släpvagnsvikt än vad bilen egentligen är godkänd för med en kraftigare dragkrok. Privatimporterade bilar får ofta en låg släpvagnsvikt om inte importör/ägare har alla intyg, dokumentation om dragkroken mm till hands vid regbesiktningen.
Jag får dra 2000 kg med min Golf Alltrack som har dieselmotor har för mig bensin varianten av samma bil får dra 1800 kg trots i stort sett samma hk men vridet skiljer sig en hel del.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2740
  • Karma +6/-1
SV: Borde vi ha högre vikt på b-körkort?
« Svar #29 skrivet: 19 januari 2024, 10:40:32 »
Bensinaren lär ju ge mer spillvärme än dieseln, så i ditt fall är det kanske motorkylningen som begränsar släpvagnsvikten för bensinaren.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!