Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Borde vi ha högre vikt på b-körkort?  (läst 2625 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad BiggerDigger

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 732
  • Karma +1/-1
  • vedeldare
Borde vi ha högre vikt på b-körkort?
« skrivet: 16 januari 2024, 18:31:17 »
Nu när våra bilar är större och tyngre så enligt mig borde man höja till 4,5 ton på b-kort så man  får med nått på kroken.

Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54. Kamin i vardagsrummet.

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Mlöf

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 649
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Borde vi ha högre vikt på b-körkort?
« Svar #1 skrivet: 16 januari 2024, 20:21:44 »
Skulle tro att det är lättare att ta BE än att få dom som bestämmer att ändra i reglerna.
Fördelen med BE är att då får man alltid använda personbilen fullt ut som dragbil eftersom man drar släpvagnens bruttovikt(faktiskt vikt för tillfället)och inte totalvikt på släpvagnen som i B och B96 fallet
Thermia  inverter M kopplad mot arbetstank . 2x400m slang
Ctc ved panna med 1000 L ack.
Knuttes ved box som styr övergång mellan VP och ved.
Enplans hus 200m2

Första året med VP 13500kWh (2017)i total förbrukning.
Andra året med VP 12300kWh(2018)i total förbrukning
Tredje året med VP 13700kWh(2019)i total förbrukning
Fjärde året med VP 14100kWh(2020)i
totalt förbrukning
Fritidshus i norrlands inland ca 70m2. Daikin CaldoXRH 30 installerad hösten 2018.
Ca 4300kWh i total förbrukning

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2525
  • Karma +5/-0
SV: Borde vi ha högre vikt på b-körkort?
« Svar #2 skrivet: 16 januari 2024, 22:29:54 »
Oavsett körkortsklass så kommer man ju inte ifrån att släpvagnens bruttovikt inte får överstiga bilens tillåtna släpvagnsvikt.
Det är bara totalvikts- och tågviktsbegränsningarna man blir av med om man har BE-kort.

Jag skulle för min del vilja föreslå att man skrotar B och B96 -behörigheterna för nytagna körkort och fortsättningsvis bara erbjuder uppkörning och teoriprov för BE. Befintliga B-kort får behålla nuvarande begränsningar.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Mlöf

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 649
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Borde vi ha högre vikt på b-körkort?
« Svar #3 skrivet: 16 januari 2024, 23:04:20 »
Givetvis är det så att man aldrig få belasta bilen med mer dragvikt än vad den är tillåten till. Helt rätt  tummenupp

Men skillnaden är att med B eller B96 räkna man ihop bilens totalvikt och släpets totalvikt. Det kan göra att man inte ens får dra släpvagnen tom om det blir för hög totalvikt.
3500kg eller 4250kg.
Vilket gör att en del korkade kombinationer är ute på våra vägar.
Allt för liten bil för att få dra släpvagnen.

Jag håller med om att reglerna skulle skrotas och ersättas med BE för att få dra släp på nya körkort.

Precis som man gjorde med A kortet tidigare.
Helt galet att A ingick i B kortet.
« Senast ändrad: 16 januari 2024, 23:15:59 av Mlöf »
Thermia  inverter M kopplad mot arbetstank . 2x400m slang
Ctc ved panna med 1000 L ack.
Knuttes ved box som styr övergång mellan VP och ved.
Enplans hus 200m2

Första året med VP 13500kWh (2017)i total förbrukning.
Andra året med VP 12300kWh(2018)i total förbrukning
Tredje året med VP 13700kWh(2019)i total förbrukning
Fjärde året med VP 14100kWh(2020)i
totalt förbrukning
Fritidshus i norrlands inland ca 70m2. Daikin CaldoXRH 30 installerad hösten 2018.
Ca 4300kWh i total förbrukning

Inloggad BiggerDigger

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 732
  • Karma +1/-1
  • vedeldare
SV: Borde vi ha högre vikt på b-körkort?
« Svar #4 skrivet: 17 januari 2024, 04:30:36 »
Håller med Forsman.  Bilar i dag som är lite större får inte ens dra 1000kg vilket innebär att flyttsläp blir olagligt att köra på B-kort

Jag har BE men trodde att det även var bruttovikt på B96

Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54. Kamin i vardagsrummet.

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19214
  • Karma +15/-14
SV: Borde vi ha högre vikt på b-körkort?
« Svar #5 skrivet: 17 januari 2024, 09:51:30 »
Det är samma regler även på B och b96 sen flera år tillbaka man räknar hur mycket släpet är lastat just för stunden men tågvikten får inte överstiga 3500kg med B kort och 4250 kg med B96.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad BiggerDigger

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 732
  • Karma +1/-1
  • vedeldare
SV: Borde vi ha högre vikt på b-körkort?
« Svar #6 skrivet: 17 januari 2024, 17:21:08 »
Eeeeee va?

Är det inte totalvikt på B? Tog körkortet 94.

På E är det bruttovikt.
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54. Kamin i vardagsrummet.

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Mlöf

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 649
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Borde vi ha högre vikt på b-körkort?
« Svar #7 skrivet: 17 januari 2024, 18:39:00 »
Jo
Men om bilens dragvikt är lägre än släpets totalvikt blir det bruttovikten på släpet som blir begränsning

Dvs om bilen får dra låt säga 1000kg men släpets totalvikt är 1200 blir max bruttovikt på släpet 1000kg.
Bruttovikt är tjänstevikt+last.
Så väger släpet 250kg i tjänstevikt får det max lastas med 750kg.
Dom sista 200kg som släpet är godkänd för får inte lastas. Då blir det överlast.

Men den totala totalvikten för bil och släp är max 3500kg för B kort.
För B96 är den totala totalvikten 4250kg.
« Senast ändrad: 17 januari 2024, 18:44:46 av Mlöf »
Thermia  inverter M kopplad mot arbetstank . 2x400m slang
Ctc ved panna med 1000 L ack.
Knuttes ved box som styr övergång mellan VP och ved.
Enplans hus 200m2

Första året med VP 13500kWh (2017)i total förbrukning.
Andra året med VP 12300kWh(2018)i total förbrukning
Tredje året med VP 13700kWh(2019)i total förbrukning
Fjärde året med VP 14100kWh(2020)i
totalt förbrukning
Fritidshus i norrlands inland ca 70m2. Daikin CaldoXRH 30 installerad hösten 2018.
Ca 4300kWh i total förbrukning

Inloggad BiggerDigger

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 732
  • Karma +1/-1
  • vedeldare
SV: Borde vi ha högre vikt på b-körkort?
« Svar #8 skrivet: 17 januari 2024, 18:51:18 »
Har du nån länk till sådan information?

Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54. Kamin i vardagsrummet.

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Mlöf

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 649
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Borde vi ha högre vikt på b-körkort?
« Svar #9 skrivet: 17 januari 2024, 19:01:24 »

Dvs om bilen får dra låt säga 1000kg men släpets totalvikt är 1200 blir max bruttovikt på släpet 1000kg.
Bruttovikt är tjänstevikt+last.
Så väger släpet 250kg i tjänstevikt får det max lastas med 750kg.
Dom sista 200kg som släpet är godkänd för får inte lastas.

Det här exempel är inte en körkorts begränsning utan då är det bilen som blir begränsning.  Den får inte dra mer än 1000kg.
Thermia  inverter M kopplad mot arbetstank . 2x400m slang
Ctc ved panna med 1000 L ack.
Knuttes ved box som styr övergång mellan VP och ved.
Enplans hus 200m2

Första året med VP 13500kWh (2017)i total förbrukning.
Andra året med VP 12300kWh(2018)i total förbrukning
Tredje året med VP 13700kWh(2019)i total förbrukning
Fjärde året med VP 14100kWh(2020)i
totalt förbrukning
Fritidshus i norrlands inland ca 70m2. Daikin CaldoXRH 30 installerad hösten 2018.
Ca 4300kWh i total förbrukning

Inloggad BiggerDigger

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 732
  • Karma +1/-1
  • vedeldare
SV: Borde vi ha högre vikt på b-körkort?
« Svar #10 skrivet: 17 januari 2024, 19:08:26 »
Jag har lärt mig att totalvikten är avgörande på B-kort.

Försöker hitta information som stöder ditt påstående. Råkar äga en 3,5 tons kärra som väger 900kg.

Enligt dig kan jag lasta 500kg på den och dra den efter min Mitsubishi ASX med min fru som förare, då hon bara har B kort. Bilen får dra 1400 på B kort.


Vill gärna ha mer på fötterna innan hon åker. Vet att lagar och regler ändras med tiden.
« Senast ändrad: 17 januari 2024, 19:16:24 av BiggerDigger »
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54. Kamin i vardagsrummet.

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Mlöf

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 649
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Borde vi ha högre vikt på b-körkort?
« Svar #11 skrivet: 17 januari 2024, 19:26:33 »
Väger släpet 3500kg i totalvikt är redan totalvikten på Bkortet uppfyllt.
Hon får lämna bilen hemma och dra släpvagnen själv.

Den totala totalvikten på B kortet är 3500kg.
Bil + släpet får max ha totalvikt 3500kg tillsammans

Men om du har BE får du lasta 500 kg på släpet med den bilen.

Edit
Fel av mig.
Du kan kanske lasta mer.
Bruttovikt till max dragvikt på BE
« Senast ändrad: 17 januari 2024, 19:30:04 av Mlöf »
Thermia  inverter M kopplad mot arbetstank . 2x400m slang
Ctc ved panna med 1000 L ack.
Knuttes ved box som styr övergång mellan VP och ved.
Enplans hus 200m2

Första året med VP 13500kWh (2017)i total förbrukning.
Andra året med VP 12300kWh(2018)i total förbrukning
Tredje året med VP 13700kWh(2019)i total förbrukning
Fjärde året med VP 14100kWh(2020)i
totalt förbrukning
Fritidshus i norrlands inland ca 70m2. Daikin CaldoXRH 30 installerad hösten 2018.
Ca 4300kWh i total förbrukning

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3644
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Borde vi ha högre vikt på b-körkort?
« Svar #12 skrivet: 17 januari 2024, 19:35:18 »
Man har aldrig tidigare fått dra mer än vad bilen får dra!
Ex får bilen dra ett släp på 1200kg så får man inte ens köra ett släp som har en totalvikt på 1300kg, inte ens om det körs helt olastat.

Har ni nyare information så får ni nog länka dom uppgifterna för att det ska vara trovärdigt.
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 200kvm boyta + lägenhet 60 kvm. Garage 25 kvm.  Total uppvärmning 285kvm.
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. 
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Hasberg

  • Försöker att komma till forumets gradering:
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nordanstig
  • Antal inlägg: 675
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
« Senast ändrad: 17 januari 2024, 19:44:51 av Hasberg »
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert/SGU: 170 m .
Elementhus "Växavillan" byggd -72/73, 149 m2, enplan utan källare.
Huvudsäkring  16 A
Isolering 120 mm, fönster 2 glas, högtemp. enrörssystem m. m. i original skick
Tidigare panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets.
VP Nibe F1255-12       2023       8394 kWh ( VP 6593 + 1801 kWh HH-el)
VP Nibe F1255-12       2022       8024 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2021       8839 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2020       7783 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2019       8019 kWh ( inkl. HH-el)
(Tilläggsisolering vind  + 2 x 95 mm skivor under 2018)
VP Nibe F1255-12       2018       9132 kWh ( inkl. HH-el ) 
Pellets, Katla o Iwabo  2001 – 2017 Genomsn. -12 t.o.m -16: ca 6851 kg/8,2 pall/år + HH-el.
Olja igen                      1997 -  2001
Elpatroner i panna       1982 – 1996:  ca 25500 – 29500 kWh ( + HH-el, då ca 6000 kWh/år.)(60 - 62° C max pann-temp.)
Oljeeldning                   1973 – 1982:  ca 3300 – 3500 l/år + HH-el.

Inloggad BiggerDigger

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 732
  • Karma +1/-1
  • vedeldare
SV: Borde vi ha högre vikt på b-körkort?
« Svar #14 skrivet: 17 januari 2024, 19:49:42 »
Ok. Jag håller med tågråttan tills en länk som är trovärdig dyker upp. Dvs om dragvikt är 1200 så får man inte dra en 1300 kärra ens tom. På BE går det bra men inte på B.

Men vill gärna bli motbevisad för det kan lösa några problem. Som sagt är körkortet från 94 så allt kan ha ändrat sig.

3,5 ton är ändå för lite för dagens bilpark.

Som exempel väger en Fiat 500e mer är en vanlig Volvo 740.

Fruns Hyundai drar 900 på B och 1600 på BE.

« Senast ändrad: 17 januari 2024, 20:06:53 av BiggerDigger »
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54. Kamin i vardagsrummet.

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!