Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe Split - Problem Värme Tillsats  (läst 660 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Skånelänga

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe Split - Problem Värme Tillsats
« skrivet: 14 januari 2024, 17:15:23 »
Hej!
Mitt första inlägg här efter att ha läst inlägg under de senaste veckorna.
Bor i en Skånelänga med en Nibe Split (ACVM 10-270, AMS 10) och golvvärme installerad 2010. Denna installerades av förra ägarna, så jag har inte full kännedom om systemet, även om jag läst både Nibe's manual, samt den manual som ligger uppe i detta forumet (tack för den!).

Nu till mitt problem... Jag får inte upp värme riktigt i systemet. Svårt att säga exakt när det börjat, det har nog pågått en tid, men iom kylan senaste tiden så har de blivit väldigt kännbart - vi har senaste veckan bara haft 14-15 grader inne :(
Mitt system ligger konstant ganska långt ifrån börvärder på framledningstemperaturen (under veckan när temperaturen varit mellan -6 och -8 DegC så har framledningstemperaturen legat runt 34-36 DegC medan börvärdet ligger runt 44 DegC). Vid avfrostning går framledningstemperaturen ner till 14-15 DegC. Det finns inga larmkoder i systemet, och utedelen är väl av-isad.

Hade en värmetekniker/VVS:are hemma i i onsdags, och han kunde inte se något direkt fel på systemet. Det han anmärkte på var att vi hade varmvattentemperaturen ganska högt (tror det var 55DegC), så den sänkte vi två grader och han tyckte utedelen stod väl mycket i vinden, så där har jag nu satt ett vindskydd på ena sidan. Dessutom har vi ett gästhus som värms upp av detta systemet, och där hade jag dragit ner flödet rejält till under vintern, så han trodde att det kalla vattnet som kom i retur därifrån skulle vara ett problem, så vi drog på värme för fullt där ute. Dock har inget av detta hjälpt, utan systemet beter sig som innan nu några dagar senare.
Nu har läget under helgen (strax över nollan idag och igår) blivit något bättre, så vi har kommit upp i 16.5 DegC inne, börvärdet på framledningstemperaturen ligger runt 41-42 medan det verklig kommer upp i 37-38 DegC.

Dock har jag noterat en sak under helgen, och det är att shuntventilen QN11 aldrig rör på sig utan alltid står i läge motsvarande klockan 9. Ser jag på fasströmmarna i meny 8.3.3 till 8.3.5 så ligger de konstant på low. Är dock ganska säker på att systemet är satt till att tillåta tillsatsvärme från el, då driftläge är satt till Auto (VärmeTS) och meny 8.2.1 är satt till Värme.

Någon som haft liknande problem eller kan komma med något ytterligare tips på vad man kan titta på? Ska självklart försöka få hit någon kunnig i veckan, men vill undersöka om den samlade expertisen här kan bidra med något.

Tack på förhand!
/Daniel

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9750
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe Split - Problem Värme Tillsats
« Svar #1 skrivet: 14 januari 2024, 17:26:56 »
Hej! Tycker det låter som problem med tillsatsen. Har du kontrollerat alla säkringar i huset, både gruppsäkringarna vid elcentralen och huvudsäkringarna vid elmätaren? Kontrollerat överhettningsskyddet på innerdelen? Brukar vara en röd liten knapp som är hård att trycka in eventuellt bakom någon panel.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Skånelänga

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe Split - Problem Värme Tillsats
« Svar #2 skrivet: 14 januari 2024, 17:33:30 »
Tack för svar Josth!
Jodå, säkringarna är kontrollerade, och även knappen till överhettningsskyddet har jag tryckt in utan det händer något.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9750
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe Split - Problem Värme Tillsats
« Svar #3 skrivet: 14 januari 2024, 17:48:42 »
Ok. Har du kontrollerat inställningarna på effektvaktkortet för max tillåten el-tillsats och säkringsstorlek etc? (Inställt värde visas i meny 8.3.1 och 8.3.2)

Vilken värmekurva och förskjutning är inställda?

Att fasströmmarna på 8.3.3 till 8.3.5 bara visar "low" tyder på att strömkännarna aldrig har blivit installerade. Kompressorn är bara 1-fas och belastar L3 så där skulle det åtminstone synas 15 A om kompressorn arbetar för fullt.
« Senast ändrad: 14 januari 2024, 17:57:53 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Skånelänga

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe Split - Problem Värme Tillsats
« Svar #4 skrivet: 14 januari 2024, 18:52:02 »
8.3.1 visar 16A och 8.3.2 visar 4.
Jag använder Värmekurva 8 med Förskjutning 5.

Vet inte om dessa värden är rimliga, jag har nog ökat på Värmekurvan som ett försök att få varmare i huset.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9750
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe Split - Problem Värme Tillsats
« Svar #5 skrivet: 14 januari 2024, 19:00:36 »
Bara 4 kW tillsats. Du borde prova att öka ratten på effektvaktskortet till 6 kW (rattläge B). 16 A huvudsäkringar är fruktansvärt lite när man har en kompressor som ofta kan dra 15 A på en av faserna på vintern.

Värmekurva 8 förskjutning +5 är en jättehög värmekurva som värmepumpen inte kan klara. Värmepumpar är normalt bara avsedda för lågtempererade värmesystem som behöver max 55 grader när det är som allra kallast på vintern.
« Senast ändrad: 14 januari 2024, 19:04:14 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Skånelänga

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe Split - Problem Värme Tillsats
« Svar #6 skrivet: 14 januari 2024, 19:33:01 »
Tack återigen för dina svar Josth!
Tittade på min inställning för elpatronen (ratt R25) och den var inställd på läge C som ska motsvara 9kW.
Oavsett om jag ställer den i läge A, B, C eller D så ser jag bara 4 i meny 8.3.2, vad tyder det på?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9750
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe Split - Problem Värme Tillsats
« Svar #7 skrivet: 14 januari 2024, 20:20:38 »
Tyvärr har jag inget bra svar på det. Kanske mjukvarufel i den första årsmodellen av ACVM 270? 9 kW elpatron skulle få huvudsäkringen att ryka snabbt om själva värmepumpen fungerar. Gör den det? Är det AMS 10-8 eller AMS 10-12? Jag skulle ha ratten i läge B normalt. Kanske är de fel i själva el-patronens element? Man skulle behöva mäta om el-patronen får spänning på alla element och även mäta resistansen i elementen och mot jord med strömmen helt avslagen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9750
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe Split - Problem Värme Tillsats
« Svar #8 skrivet: 15 januari 2024, 10:36:34 »
Ser i den oberoende manualen att man kan ha ratt 25 inställd i läge C, 9 kW, och att styrsystemet håller kontroll på att aldrig koppla in el-steg III om värmepumpen går. Bra, då går inte huvudsäkringen på den fasen.

GÃ¥r det att se vad BT6 och BT19 visar för temperaturer? Finns det bra med varmvatten? Om det finns gott om varmvatten och BT6 och BT19 ligger som de ska borde shunten/fördelaren QN11 börja öppna mot tanken och släppa in det varma vattnet frÃ¥n el-patronen till värmekretsen. Kanske borde du prova att sätta QN11 i manuellt läge och vrida upp den som det stÃ¥r i oberoende manualen vid el-tillsats? Testa om framledningstemperaturen kommer upp till börvädet.   
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Skånelänga

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe Split - Problem Värme Tillsats
« Svar #9 skrivet: 15 januari 2024, 21:59:52 »
Nej jag har aldrig haft problem med att huvudsäkringar går under de 6 år som jag har bott här, så det är nog som du skriver att systemet har koll på detta.
Varmvattnet fungerar bra, ligger nu på 54,3 DegC, och jag tycker alltid det finns nog med varmvatten för att täcka våra behov.
Tyvärr vet jag inte hur jag läser av temperaturen BT19/Elpatron, hittar inte den i någon meny.

Provade att shunta upp manuellt nu, har inte vågat testa det innan. Och då kom jag utan problem upp i det önskade börvärdet på framledningsteperaturen som just nu ligger på 42DegC. Men vågar man lämna denna konstant lite öppen? Eller är det dumt att köra så, och kan det bli problem vi avfrostning? Och tyder det på att shunten, eller styrningen av denna är problemet så den inte rör sig alls när jag kör i Automat läge med VärmeTS?

Angående frågan från igår om det är en AMS 10-8 eller AMS 10-12 så är jag faktiskt lite osäker då vår utedel är märkt Mitsubishi Heavy Industry, som jag förstår tillverkar utedelen åt Nibe. Om jag läser lite mer detaljer på den så kan jag nog lista ut vilken det är, men det får bli morgondagens projekt.

Återigen, stort tack för dina svar!

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9750
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe Split - Problem Värme Tillsats
« Svar #10 skrivet: 15 januari 2024, 22:09:10 »
Bra att du testade att styra shunten manuellt. Ska inte vara något problem att ha den lite öppen vid avfrostning, bara utedelen kan hämta lite värme så fungerar avfrostningen. Fortsätt styra shunten manuellt nu så ni får upp temperaturen i bostaden. Som sagt fel i shuntmotorn eller i styrningen. Gäller att hitta någon expert hos NIBE service som kan laga den. Det är en väldigt udda modell såsom alla NIBE splits.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Skånelänga

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe Split - Problem Värme Tillsats
« Svar #11 skrivet: 15 januari 2024, 22:11:38 »
Då testar jag det och ser vad som händer under natten.
NÃ¥gon grads ökning hade uppskattats här hemma...  :)

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9750
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe Split - Problem Värme Tillsats
« Svar #12 skrivet: 16 januari 2024, 09:52:13 »
Ser att det är -14 °C mitt i Skåne nu. Inte säkert att el-tillsatsen på 6 kW räcker till för att hålla uppe temperaturen i tanken när shunten öppnas alltmer? Låter som ni har det ganska stort med två hus som ska värmas(?) Värmen i gäststugan kan ju sättas ner igen om ingen bor där för tillfället. Då minskar effektbelastningen på pannan. Gör absolut inget om returledningen från gäststugan är sval bara det finns värme i huset.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Koniak

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe Split - Problem Värme Tillsats
« Svar #13 skrivet: 18 januari 2024, 11:40:36 »
Jag har en liknande tråd/problem som pågår just nu som du hittar här:
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=82424.0

Det ser just nu ut som att det kanske är löst.

Min reparatör/installatör verkar ha glömt att sätta tillbaka 9.6.2 (Manuell kompfrekvens) = Från
(Mao den var felaktig på "Till")
Effekten nu när den står rätt, är att även styrningen av eltillskottet fungerar helt annorlunda.

Får se om det fortfarande verkar fungera bra nu när det blir ytterligare kallare.

Vill du har mer  information sÃ¥ kolla i min trÃ¥d ovan.

Utloggad Koniak

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe Split - Problem Värme Tillsats
« Svar #14 skrivet: 22 januari 2024, 09:30:30 »
Nu har jag följt upp hur värmepumpen arbetar vid temperaturer som 0, -5, -8, -12, -18 och allt verkar nu fungera korrekt.

Efter att ha korrigerat inställningarna till korrekta "9.6.2 (Manuell kompfrekvens)=Från" så fungerar styrningen av värmepumpen på ett helt annat och funktionellt sätt.

Man skulle ju tro att en felaktig manuell låsning av kompressorfrekvens (9.6.2) till 40Hz "bara" skulle försämra kompressorns verkningsgrad, men uppenbarligen så får det hela styrningen av värmepumpen att arbeta fel. Bla vad gäller hanteringen av gradminuter (fastnar precis över gränsvärde för att starta eltillskott) och att den också slutar använda eltillskott i kortare omgångar på högre gradminuter.

Nu när värmepumpen fungerar är det dags att ställa in den för en bra inomhusmmiljö igen. (Skall bland annat koppla in inomhusgivaren igen som jag slog av under felsökningen)

Tänker att denna information kan vara bra att ha med även i denna tråd.
« Senast ändrad: 22 januari 2024, 09:32:38 av Koniak »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 395
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!