Hej,
Behöver köpa ny LLVP då den gamla rasat. Passar på att byta min VVB som är 40 år gammal och siktar på att nyttja bifraget för energieffektivisering. Försöker hitta en bra teknisk lösning.
Hus från -84, från början direktverkande el, 1,5 plan suterränghus, totalt ca 150 kvm. Mek frånluft med alliancefläkt i köket (ny). Krypvind.
Har kollat på att köpa en Mitsubishi-LLVP och en fristående VVB med inbyggd värmepump typ Clivet Swan eller Indol Ecoheat eller liknande. Dessa skulle i så fall kopplas med egna luftkanaler till fasad för både in- och utluft.
Men: I tvättstugan där VVB:n står finns ett frånluftsdon i taket. Det ligger först i kanaldragningen mellan husets alla våtrum och garderober. Kanalerna avslutas på vinden där de möter kanalen från köket i en y-koppling strax under takfläkten.
Min fundering är om jag skulle kunna skapa ett FX-system med en Nibe F110 i tvättstugan som använder varm inneluft för att värma varmvatten och samtidigt driver ventilationen? I så fall skulle jag behöva sätta ett lock på kanalen innan den når y-kopplingen under takfläkten. Då skulle jag få återvinning på all frånluft utom den från köket genom att börja suga luften åt andra hållet. Men jag skulle gärna behålla takfläkt och alliancefläkt - de funkar bra och är nya. Men man skulle nog behöva minska flödet eller varvtalet på fläkten på nåt sätt om den ska ventilera bara köket och inte hels huset?
Låter detta som en smart lösning?
Detta innebär dock att VVB:n ska gå hela tiden för den driver också ventilationen. Idag styr jag den till dygnets billigaste timmar med en shelly. Har lite svårt att räkna ut om detta blir besparing eller inte, någon som har en känsla för detta?