0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej igen! Installerade en Nibe s735 i höstas till vårat 1.5 plans hus på 173 kvm med radiatorer på båda plan. Fläkthastigheten våran installatör satte var 60 procent vilket ger luftflöde på 180-185 kbm. Läser lite här i forumet så känns det som att folk har högre hastighet på fläkt med liknande hus. Vad är rätt? Vad tjänar jag mest på driftmässigt. Eldar kontinuerligt i våran tälgstenskamin och har 22.5 grader inne. Frånluftstemperaturen ligger kring 20.5-21 grader.
Har du gjort ventilations injustering så skall du ha högre flöde, eller är det bara värmepumpsfirman som tryckte på startknappen efter installation?Visst blir det lite drag från ventilerna men med gardiner framför brukar det inte vara något problem.Det där med långa duschar får du lära familjen att sådan lyx blir det inte!!
Gardiner löser problemet riktigt bra, nästan för bra. Vi har två tilluftsdon i sovrummet där jag och min sambo sover. Innan jag satte upp gardin som hänger från skena i taket så kände jag kallraset konstant över huvudet. Nu känns det knappt, vilket i sig också betyder att cirkulationen är mycket sämre och det upplevs varmare i rummet. Nu med gardiner så rör sig luften mer längsmed väggen och ned till golvet, men det är bra mycket bättre än vad det var innan då man konstant fick kall luft över sig. Gardinerna satte jag så att det finns ungefär 10-15 cm utrymme från väggen. Kunde haft gardinerna närmare väggen men vill underlätta för att luften att sippra ut på sidorna av gardinerna.
Det där med långa duschar får du lära familjen att sådan lyx blir det inte!!