Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kallt inomhus vid legionellakörning  (läst 423 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ljm

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kallt inomhus vid legionellakörning
« skrivet: 11 januari 2024, 09:25:40 »
Precis konverterat från gammal oljepanna med pelletsbrännare till Ecodan split Zubadan och allt verkar funka som det ska. Tills jag gick upp strax efter 5 i morse och tyckte det var svalt. Kände på radiatorerna som var kalla och den trådlösa givaren visade 19,5 grader samt en önskad temp på 21. Kollade att det fanns varmvatten och gick sedan ner till pannrummet och ser att symbolen för legionellakörning visas på displayen och att värme och varmvatten är på paus. Samtidigt visas att elpatronen är aktiv och ingen värmepump. Utedelen är helt avstängd och stilla, ute är det -10.

Bläddrade snabbt i manualerna i hopp om att få klartecken på varför det är svalt innan sambon (som hatar att frysa) vaknar. Verkar som att standardinställningen är att köra leginellaavdödning mellan 03:00-06:00 var 15:e dag. Är kvar hemma till kl 6 och hör hur utedelen snurrar igång. Kollar på displayen och symbolen för legionella är borta och istället för elpatron går nu värmepumpen. Systemet prioriterar nu varmvatten medans värmen är fortsatt på paus.

Denna morgon blev det två duschar. En under tiden legionellakörningen pågick och en vid 06:15 när värmepumpen prioriterade varmvatten. Nu är jag på jobbet sedan länge och när jag kikar i MELCloud för att håll koll på hur det utvecklar sig är kl 09:00 och inomhustemperaturen på 19 grader. Som lägst blev den 18,5 innan det vände uppåt.

Är det meningen att värmepumpen ska stänga ner sig helt i tre timmar vid legionellakörning? Känns som jag behöver trimma in det här till att antingen starta tidigare och inte gå vardagar, eller korta ner tiden utan att äventyra säkerheten. Hur har ni andra löst det?

Grafen visar varmvattentemp (röd triangel), panntemp (röd punkt), framledningstemp (blå) och returtemp (svart) från idag. Klockan i MELCloud verkar diffa en timma.


Utloggad Kloge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump Ja tack
SV: Kallt inomhus vid legionellakörning
« Svar #1 skrivet: 11 januari 2024, 18:16:59 »
Jag har att legionellakörningar görs kl 13 då det inte är lika kallt då som på natten,den körs var 30:e dag. Oftare än så är onödigt,har två tonårsdöttrar så stillastående varmvatten är inget problem
Hus på 120 m2 i 1,5 plan med källare byggt 1937. Sedan vintern 2014 även uppvärmning av uterum ca 25m2 med både vattenburet och elelement
Handöl 33T täljstenskamin
Mitsubishi Ecodan 14 kw
Innedel EHST 20C-YM9A.UK
Utedel  PUHZ RP100 YKA.
Installerad 29/5-2012
---------------------------------------------------------
2023 Vp 7794 kwh
2022 Vp 7816 kwh
2021 Vp 9610 kwh
2020 Vp 8400 kwh
2019 Vp 8532 kwh
2018 Vp 8868 kwh
2017 Vp 9171 kwh
2016 Vp 9225 kwh
2015 Vp 7929 kwh 
2014 Vp 7142 kwh 
2013 Vp 8241 kwh 
2012 Vp 3458 kwh  (7 mÃ¥n)

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Kallt inomhus vid legionellakörning
« Svar #2 skrivet: 11 januari 2024, 19:32:16 »
Precis konverterat från gammal oljepanna med pelletsbrännare till Ecodan split Zubadan och allt verkar funka som det ska. Tills jag gick upp strax efter 5 i morse och tyckte det var svalt. Kände på radiatorerna som var kalla och den trådlösa givaren visade 19,5 grader samt en önskad temp på 21. Kollade att det fanns varmvatten och gick sedan ner till pannrummet och ser att symbolen för legionellakörning visas på displayen och att värme och varmvatten är på paus. Samtidigt visas att elpatronen är aktiv och ingen värmepump. Utedelen är helt avstängd och stilla, ute är det -10.

Bläddrade snabbt i manualerna i hopp om att få klartecken på varför det är svalt innan sambon (som hatar att frysa) vaknar. Verkar som att standardinställningen är att köra leginellaavdödning mellan 03:00-06:00 var 15:e dag. Är kvar hemma till kl 6 och hör hur utedelen snurrar igång. Kollar på displayen och symbolen för legionella är borta och istället för elpatron går nu värmepumpen. Systemet prioriterar nu varmvatten medans värmen är fortsatt på paus.

Denna morgon blev det två duschar. En under tiden legionellakörningen pågick och en vid 06:15 när värmepumpen prioriterade varmvatten. Nu är jag på jobbet sedan länge och när jag kikar i MELCloud för att håll koll på hur det utvecklar sig är kl 09:00 och inomhustemperaturen på 19 grader. Som lägst blev den 18,5 innan det vände uppåt.

Är det meningen att värmepumpen ska stänga ner sig helt i tre timmar vid legionellakörning? Känns som jag behöver trimma in det här till att antingen starta tidigare och inte gå vardagar, eller korta ner tiden utan att äventyra säkerheten. Hur har ni andra löst det?

Grafen visar varmvattentemp (röd triangel), panntemp (röd punkt), framledningstemp (blå) och returtemp (svart) från idag. Klockan i MELCloud verkar diffa en timma.



Nibe F750, 60°C kör jag på, då dör 90% av bakterierna på 10 minuter.
Jag har timprisavtal.
Legionellakörning varannan vecka, brukar skölja sällantappställen lite extra.
Kl 01.00-05.00, (billig el, och ingen som duschar då).

Är lite fundersam på det du skriver; legionellakörning ÄR också varmvattenkörning, även om den tänder olika symboler.
Den gör varmvatten i båda fallen lixom? :)

Utloggad Putte83

  • Servicetekniker Kyla, Allt frÃ¥n bilar till industrier.
  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Certad Klass 1. Jobbar som kyltekniker.
SV: Kallt inomhus vid legionellakörning
« Svar #3 skrivet: 12 januari 2024, 17:27:18 »
Den tillverkar inte värme och varmvatten samtidigt. Legionellakörningen är för varmvatten. Då klipper den utedelen och spetsar sista graderna från 55 grader upp till inställt börvärde för legionella, med elpatronerna och ligger kvar där under önskad tid. Denna legionellakörning medför stoppad värmeproduktion då även växlaren för varmvattnet ska innefattas under körningen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!