Ad
Varmvattenberedare från Indol
Besök oss idag
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 1215 LP Larm, temp k  (läst 622 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Freya

  • Gäst
Freya
Nibe 1215 LP Larm, temp k
« skrivet: 10 januari 2024, 19:55:26 »
Hej,
Hoppas på bra råd här. Kort introduktion, jag är intresserad men väldigt nybörjare. Innan vi köpte huset aldrig sett en värmepump 😉 så kommer säkert ställa dumma frågor men vill lära mig, båda problemlösning och driftparameter.
Vår 1215 värmepump visa LP larm. I maj hade vi faktiskt samma problem, ringde ut en service tekniker som till slut bytte mjukstartaren sen var det lugnt.
Men nu igen. Jag ha lagt anläggningen över i EP drift för tillfället.
Kölldmedel nivån se lite låg ut. Har inget medel att fylla på med hemma men det hade kanske gått att fixa.
Cirkulationspumpen verkar funka.
köldbärarpumpen tror jag också men jag har inte listat ut hur jag testa just den.
Däremot reagerade jag på att tempen på köldbärande var:
KB-f 49° kB-r 14 (-12)
Skillnaden här ska enligt manualen bara vara 2-3°C? Kan detta indikerar vad felet ligger nånstans?

Är i kontakt med service teknikern men lite oklart när någon kommer ut och titta och vill lära mig själv att felsöka lite.


Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9906
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe 1215 LP Larm, temp k
« Svar #1 skrivet: 10 januari 2024, 20:00:52 »
Kanske smutsfiltret på kalla sidan behöver rensas? Köldbärarpumpen som havererat? Temperaturgivaren till KBin ser ut att visa helt fel. Provkör med KB-pumpen på fast utan kompressorn går och se om givarana ut och in visar lika, annars byt givare.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2513
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe 1215 LP Larm, temp k
« Svar #2 skrivet: 11 januari 2024, 05:33:26 »
kbin givaren har inget med pumpens funktion att göra, lp larm får du av dålig/utebliven cirkulation på kalla sidan, eller trasig expansionsventil, eller för lite köldmedia (läckage)

Freya

  • Gäst
Freya
SV: Nibe 1215 LP Larm, temp k
« Svar #3 skrivet: 12 januari 2024, 18:14:02 »
Lite uppdatering, teknikern var på plats idag, kände på köldbärande pumpen som var väldigt varmt och konstaterade att pumpen är sönder  :-X
Positivt att pumpen finns på lager men prislappen på detta blir nog inte särskilt trevlig

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2513
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe 1215 LP Larm, temp k
« Svar #4 skrivet: 12 januari 2024, 18:15:11 »
kb pumparna brukar kosta nån tusenlapp, och teknikern kostar nog 1000kr per timme

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9906
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe 1215 LP Larm, temp k
« Svar #5 skrivet: 12 januari 2024, 18:33:17 »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Freya

  • Gäst
Freya
SV: Nibe 1215 LP Larm, temp k
« Svar #6 skrivet: 12 januari 2024, 19:13:13 »
kb pumparna brukar kosta nån tusenlapp, och teknikern kostar nog 1000kr per timme

Ja sen sa han att röret vid pumpen också kommer bytas. Han visade under isoleringen ett mycket riktigt väldigt rostigt rör och förklarade att de inte klara bytet av pumpen. Lät rymligt? Tidsåtgången för byta av pumpen verkar varierar hur bra/lätt allt funkar men jag räknar med material och arbete hamn på typ 15-20?..

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2513
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe 1215 LP Larm, temp k
« Svar #7 skrivet: 12 januari 2024, 20:54:48 »
jao inga roliga utgifter, och kan vara hyfsat rostigt och djävligt.
Vad har du för serienummer?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Besök oss idag
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!