Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inställning av bergvärmepump  (läst 276 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sverkerc

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Saltsjöbaden
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump Daikin Geo3 Mars 2022
Inställning av bergvärmepump
« skrivet: 09 januari 2024, 21:06:51 »
Jag har en Daikin bergvärmepump. För att öka komforten inomhus, går det att lägga till en höjning av framledningstemperaturen runt 0 gr utomhustemperatur. En höjning 2 eller 4 gr vid 0 som avtar åt båda hållen +- 2 - 4 gr. Jag förstår inte vad det är som gör att man skall behöva höja temperaturen där. Någon som vet?
1 1/2 planshus byggt -85. 165 m2 + garage 60 m2. Källare och krypgrund tätad och vid behov avfuktad med en DS15 Vattenburet ettrörssystem nu i samband med installationen av bergvärmepump Daikin Althema 3 GEO delat i 7 slingor varav en till en fläktkonverter från Polarheat som kan köras med aktiv kyla. Borrhål 200 m varav 175 m aktiv.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1754
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Inställning av bergvärmepump
« Svar #1 skrivet: 09 januari 2024, 21:17:05 »
Jag har en Daikin bergvärmepump. För att öka komforten inomhus, går det att lägga till en höjning av framledningstemperaturen runt 0 gr utomhustemperatur. En höjning 2 eller 4 gr vid 0 som avtar åt båda hållen +- 2 - 4 gr. Jag förstår inte vad det är som gör att man skall behöva höja temperaturen där. Någon som vet?

Isbildningsvärme på exempelvis fasad/tak/randmark när det sjunker från säg 1°C till -3°C.

Blir tvärt om när is bildas enligt nedan:
"När is smälter absorberar den så mycket energi som krävs för att värma en motsvarande mängd vatten med 80 ° C. Under smältningen förblir isytans temperatur konstant vid 0 ° C."

"Is har en värmekapacitet på 2,1 kJ/kg°C medan flytande vatten har 4,2 kJ/kg°C. Den flytande formen behöver alltså dubbelt så mycket energi för att bli en grad varmare. Vid själva fasövergången krävs det 334 kJ för att få 1 kg 0-gradig is att smälta till 0-gradigt vatten."

Alltså:
334 kJ / 4.2 kJ = 79.5 ggr (dvs typ 80ggr mer, eller 80°C "skillnad")

Utloggad sverkerc

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Saltsjöbaden
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump Daikin Geo3 Mars 2022
SV: Inställning av bergvärmepump
« Svar #2 skrivet: 09 januari 2024, 21:46:16 »
Då borde det väl bli det motsatta när temperaturen sjunker. Vattnet på en våt fasad avger ju energi när det fryser.
1 1/2 planshus byggt -85. 165 m2 + garage 60 m2. Källare och krypgrund tätad och vid behov avfuktad med en DS15 Vattenburet ettrörssystem nu i samband med installationen av bergvärmepump Daikin Althema 3 GEO delat i 7 slingor varav en till en fläktkonverter från Polarheat som kan köras med aktiv kyla. Borrhål 200 m varav 175 m aktiv.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!