Hej!
Jag har problem med min F360P som frostar igen emellanåt när det är kallt ute (typ under -5). Min slutsats är att det beror på att kompressorn sällan eller aldrig stannar då. Jag noterar att avluftningstemperaturen är låg, den ligger ofta under 0° (ned mot -3° ibland). Förångningstemperaturen är också låg, men oftast någon grad högre än avluften vilket jag tycker är konstigt. Jag har bytt förångningstempgivaren men inte någon skillnad.
Jag har inte gjort någon mätning men min uppfattning är att det är bra flöde på frånluften och inget som hindrar luftflödet ut från huset.
Det som händer emellanåt är att det börjar bubbla i avfrostningsskålen vilket då innebär övertryck när luften inte kan passera.
Jag ser i princip aldrig att pannan avfrostar av sig själv, troligen pga att det inte blir tillräckligt kallt på förångningsgivaren? Är det rätt uppfattat att det krävs -8° på den för att avfrostning ska starta?
Är det någon som har tips om vad som kan vara fel? Jag har pratat med min lokala servicefirma och de trodde det var förångningsgivaren som visar fel men uppenbarligen inte.
Jag ser inte att det finns någon inställning som gör att man kan tvinga den att avfrosta oftare eller vid annan temp. Skulle man kunna "fejka" låg temp genom att seriekoppla ett motstånd (ca 5 kOhm) med förångningsgivaren och på så sätt starta avfrostning?
Bilder hur det ser ut när jag lossar fronten vid igenfrostning:
https://www.dropbox.com/scl/fo/gf1uilosfbip7w7duqg35/h?rlkey=xd4ba09n286gguirfkv9j18wm&dl=0Tacksam för råd & tips! Jag har sökt igenom historiken på forumet men inte hittat någon liknande fråga.