Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
Nibe
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
F360P frostar igen
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: F360P frostar igen (läst 647 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Per Söder
Gäst
Per Söder
F360P frostar igen
«
skrivet:
09 januari 2024, 19:54:27 »
Citera
Hej!
Jag har problem med min F360P som frostar igen emellanåt när det är kallt ute (typ under -5). Min slutsats är att det beror på att kompressorn sällan eller aldrig stannar då. Jag noterar att avluftningstemperaturen är låg, den ligger ofta under 0° (ned mot -3° ibland). Förångningstemperaturen är också låg, men oftast någon grad högre än avluften vilket jag tycker är konstigt. Jag har bytt förångningstempgivaren men inte någon skillnad.
Jag har inte gjort någon mätning men min uppfattning är att det är bra flöde på frånluften och inget som hindrar luftflödet ut från huset.
Det som händer emellanåt är att det börjar bubbla i avfrostningsskålen vilket då innebär övertryck när luften inte kan passera.
Jag ser i princip aldrig att pannan avfrostar av sig själv, troligen pga att det inte blir tillräckligt kallt på förångningsgivaren? Är det rätt uppfattat att det krävs -8° på den för att avfrostning ska starta?
Är det någon som har tips om vad som kan vara fel? Jag har pratat med min lokala servicefirma och de trodde det var förångningsgivaren som visar fel men uppenbarligen inte.
Jag ser inte att det finns någon inställning som gör att man kan tvinga den att avfrosta oftare eller vid annan temp. Skulle man kunna "fejka" låg temp genom att seriekoppla ett motstånd (ca 5 kOhm) med förångningsgivaren och på så sätt starta avfrostning?
Bilder hur det ser ut när jag lossar fronten vid igenfrostning:
https://www.dropbox.com/scl/fo/gf1uilosfbip7w7duqg35/h?rlkey=xd4ba09n286gguirfkv9j18wm&dl=0
Tacksam för råd & tips! Jag har sökt igenom historiken på forumet men inte hittat någon liknande fråga.
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 30445
Karma +20/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
SV: F360P frostar igen
«
Svar #1 skrivet:
09 januari 2024, 20:23:08 »
Citera
Avfrostningsfunktionen på de där grejerna är skral, jag skulle istället satsa på att öka frånluftsfläkten ett snäpp så du slipper minusgrader och is.
Du öppnar helt enkelt frontpanelen (2 skruvar) och flyttar den grå kabeln till närmast högre nuffra på plinten så ökas farten ett snäpp.
(Stäng av på arbetsbrytaren innan du skruvar)
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Josth
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 10446
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #2 skrivet:
09 januari 2024, 20:25:31 »
Citera
Hej! Modellen 360P är inte gjord för att regelbundet köra avfrostningar även om den kan hantera avfrostningar. Man förlorar värdefull kompressortid om den måste avfrosta mycket. Har man en normalstor bostad så kommer luftflödet att vara tillräckligt stort för att hålla avluftstemperaturen >0 °C. Se över fläktinställningen och luftflödet. Har också noterat att förångingstemperaturen måste ner till -8 °C för att starta avfrostning på dessa modeller.
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
Per Söder
Gäst
Per Söder
«
Svar #3 skrivet:
09 januari 2024, 21:03:26 »
Citera
Tack för era svar.
Vårt hus är 127 m2 (en-plans) och har ett garage (50 m2) där jag håller ca 8°. Det finns även en luft-luftvärmepump installerad som gör att F360 klarar värma utan elpatron ner till runt nollan. Men det är när det blir under ca 5 minusgrader och kompressorn går hela tiden som mitt problem uppstår ibland.
Huset är byggt 2007 och jag har aldrig gjort någon rengöring på frånluftkanalerna eller själva fläkten, kanske är så att beläggningar/damm gör att flödet minskat. Ska man satsa på en rengöring eller kanske börja testa med högre fläkthastighet?
Den omkoppling som beskrivs, blir inte det typ samma som att köra "Fläkthastighet II" (nu går den i Normal) som man kan styra via displayen?
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 10446
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #4 skrivet:
09 januari 2024, 21:12:14 »
Citera
Med 127 kvm hus så ger det ett normenligt luftflöde på 45 lit/sek. Då ska avluftstemperaturen definitivt ligga över 0 grader om allt stämmer. Testa högre fläkthastighet. Fläkthastighet II kanske är väldigt högt inställd för forcerad ventilation? Man kan hyra luftflödesmätare för att kontrollera alla don och luftflödet. Finns för 900 kr hos t.ex. Soliduct.se. Har man garage inkopplad till värmen i huset ska man egentligen ha bergvärme eller luftvattenvärmepump enligt rekommendationen, inte frånluftsvärmepump. Men en LLVP förbättrar ju läget en del i alla fall.
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
Per Söder
Gäst
Per Söder
«
Svar #5 skrivet:
10 januari 2024, 08:53:32 »
Citera
Jag testade höja till fläkthastighet II i går kväll, och känslan jag får efter kontroll på morgonen är att avluftstempen nu är några grader högre än tidigare (och inte under 0°!). Så mycket sannolikt är luftflödet kanske "boven" i dramat. Jag skall kontakta min lokala NIBE-firma (Skaraborgs Värme) och diskutera med dem. Kanske låta dem komma och rengöra kanalerna och kontrollmäta luftflöden.
Gällande fläkthastigheten så är det kopplat enligt följande:
1 - Vit
5 - Grå
8 - Brun
Så hastighet "II" är lite onödigt hög kanske. En rengöring av kanalsystemet & själva fläkten (jag har noterat beläggning på fläkttbladen), samt kanske omkoppling ett snäpp för lite högre normal fläkthastighet bör vara vägen framåt för mig!
Loggat
Per Söder
Gäst
Per Söder
«
Svar #6 skrivet:
10 januari 2024, 08:56:28 »
Citera
Glömde kommentera gällande garagevärmen; ja, jag vet att det är lite "hårt" för FLVP att hantera den också men med tanke på att jag håller bara max 8° där på vintern så är det inga större problem.
Hela fastigheten (värme hus+garage & hushållsel) går runt på ca 10.000 kWh/år vilket jag tycker är väldigt bra för ett hushåll med 2 vuxna / 2 barn (en tonåring...)
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
Nibe
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
F360P frostar igen
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1230
dolda: 0
användare: 6
Användare online
:
rocas
HBerggren
Hannuse
perra83
VO
wgren
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info