Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: För klen vp, säkra upp vettigt?  (läst 330 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gustav123

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
För klen vp, säkra upp vettigt?
« skrivet: 08 januari 2024, 19:12:41 »
Återigen varit -15 grader och min ecoair 610 klarar inte att värma huset tillsammans med ecozenith 250. Huset blir inte utkylt utan ligger på 18 grader om man sparar på varmvatten. Dock varnar belastningsvakten och övre elpatronen kan ofta inte gå fullt, pannan kommer inte över 45 grader. (Har reningsverk mm som kör pumpar samtidigt).
Är det värt att säkra upp från mina 16A till 20A. För att kunna ge elpatronen (elpatronerna)mer kräm när det blir såhär kallt. Antar att det även innebär byte till grövre matarkabel till zeniten från dagens 2,5mm till 4mm, och ny säkring till denna.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9714
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: För klen vp, säkra upp vettigt?
« Svar #1 skrivet: 08 januari 2024, 19:28:07 »
Det tycker jag absolut låter som värt att säkra upp! Skulle inte klara mig med 16 A om jag dessutom hade eget vatten och reningsverk och grejer.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!