Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Flexit EcoNordic WH4 fÃ¥r inte upp temp i golvvärmen  (läst 407 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pannan40

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag har en Flexit EcoNordic WH4. Helt ny, nytt hus. Rörmokaren kommer aldrig och nu vill jag lösa problemet själv! Får helt enkelt inte upp värmen i golvslingorna.

Börvärde och nuvärde diffar med 15 grader och jag har 11 grader i huset. Cirkulationspumpen går på 100% och jag får inte något bra flöde. Når inte upp till vad som är projekterat. Har två fördelarskåp. Huset är på ett plan, 250m2. Jag har luftat pannan enligt Flexits beskrivning. De skrev att den skulle luftas i minst 15 min. Efter en timma kommer det fortfarande luft i slangen.

Ska jag fortsätta lufta? Var börjar jag felsökningen? Tacksam för all hjälp jag kan få. Finns här någon Flexit-expert?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9714
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Flexit EcoNordic WH4 får inte upp temp i golvvärmen
« Svar #1 skrivet: 08 januari 2024, 21:25:34 »
Det är en annorlunda men ganska intressant produkt EcoNordic WH4. Det står dock att el-patronen (motsvarande) bara är på 3 kW och märkeffekten totalt är 6,4 kW inkl eftervärmningsbatteri. Även om den har FTX så tror jag att effekten helt enkelt blir för låg att värma ett mycket stort hus som ditt. När det blir riktigt kallt ger förmodligen den inbyggda luftvärmepumpen bara en ytterst låg värmeeffekt. Den arbetar med ett ganska lågt och samtidigt kallt luftflöde. Låter väldigt mystiskt att man ska behöva lufta systemet i timmar!? Som om systemet aldrig blivit fyllt med värmevatten Sc:,h
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad pannan40

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Flexit EcoNordic WH4 får inte upp temp i golvvärmen
« Svar #2 skrivet: 09 januari 2024, 07:53:05 »
Just därför valet föll på EcoNordic. Hade även två helt fristående konsulter som rekommenderade den. Huset är sprutisolerat och nästintill passivhus. Enligt Flexit ska den klara av 250m2 och de har sålt några till hus i den storleken. Jag har också reagerat på att den bara värmer med 3kW.

Nästa projekt blir att lufta alla slingor. Den värmer vattentanken utan problem, så varför skulle den inte klara värma vattnet i golvvärmen?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9714
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Flexit EcoNordic WH4 får inte upp temp i golvvärmen
« Svar #3 skrivet: 09 januari 2024, 09:42:44 »
Ok, om huset är byggt som nästan passivstandard så har det ett väldigt lågt värmebehov. Men uppvärmning av varmvatten i en beredare är ändå mycket mindre energikrävande än att värma hela huset och hålla det varmt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!