Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vi som kör elbil  (läst 281060 gånger)

Börje__, purjo__ och 33 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 36150
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vi som kör elbil
« Svar #1275 skrivet: 12 november 2025, 10:00:51 »
Bygg carport då slipper man inte bara is på bilen man slipper sopa av den när det snöat och sen kan man bygga lite större så får man plats med nån leksak också.

HAr varit uppe till diskussion tidigare, infarten är för nära gatan, byggförbud 4 meter in på tomten.
Resten av tomten är redan bebyggd med mer än stadsplaneringen tillåter, dessutom ryms ingen carport någonstans vid sidan av huset utan att komma för nära grannarna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 36150
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vi som kör elbil
« Svar #1276 skrivet: 12 november 2025, 10:02:45 »
En halvtimme motsvarar väl i storleksordningen 25-30 km körning beroende på vilken snittfart man brukar hålla? Så du får lägga till milkostnaden för bilen i kalkylen...   :)

Visst, däck och sånt slits ju inte när bilen står still, men motorn slits i alla fall. Särskilt om den kallstartas.

Jag kör så lite med dieselbilen så det kanske bara är bra om den får snurra lite på tomgång.  ;)
Näe, jag tror jag köper en elbil till nästa år, om alla stjärnor står rätt på himlen.
Var och provade en begagnad Model Y förra veckan men blev inte imponerad, så någon sådan blir det inte i alla fall.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 36150
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vi som kör elbil
« Svar #1277 skrivet: 12 november 2025, 10:07:09 »
Det brukar bli lite bättre senare på vintern med all fukt frusit ut från luften, ingan isskikt att tala om på bilen, och torr snö sopas ju lätt av, sen kan kupevärmaren få göra sitt.
Men jag sa precis till Sambon, att man glömmer varje år hur besvärligt det är med snön, först längtar man till att det ska komma snö så den där hemska perioden med blöt asfalt som formligen suger i sig allt ljus som strålkastarna avger, gör det livsfarligt att köra med tanke på allt vilt vi har här i krokarna, så det är en befrielse när snön kommer och man börjar se något igen - men då är det det där med ihopfrusna bilar, och snö som ska väck.
Aldrig blir man riktigt nöjd, men med ålderns rätt har man väl blivit en gammal sur gubbe.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1799
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vi som kör elbil
« Svar #1278 skrivet: 12 november 2025, 11:37:54 »

Var och provade en begagnad Model Y förra veckan men blev inte imponerad, så någon sådan blir det inte i alla fall.

Vad var din åsikt om bilen?
En med 4-hjulsdrift och drag borde väl vara bra?
Det går väl få plats med en del bagage också, men naturligvis inte byggsågar etc.

Kanske är ett ointressant köp ändå nu pga blockader, är det därför den ev har kameror så man ser vem som närmat sej bilen?
« Senast ändrad: 12 november 2025, 11:46:48 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn kan sänkas 1-2°C beroende på spotpris och effekt. Har HA med ett par enkla automatiseringar, men är lite för gammal och senil för att göra det riktigt smarta.
Solpaneler 10kW, från aug-23
Elbil, kör inte så mycket, cyklar mer.
Acktank Nibe 300 med 1 kW elpatron.

Förbrukning
2024-12-31:  12 månader 6834 KWh, varav luftvärmepump i garage 801 kWh.
Så 6034 kWh för huset!!👌👍
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel.
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
1985 - 1997 35.000 kWh olja + 5000 kWh ström

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 36150
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vi som kör elbil
« Svar #1279 skrivet: 12 november 2025, 11:52:15 »
Över 500 hästar och kändes inte jättemycket piggare än EV3 i alla fall, eller om man säger som så, jag vill inte betala 5000 kr mer/år i försäkring för den skillnaden.
Och de 204 hästar som är i den lättare EV3 räcker för mig.
Lite konstig styrning, kändes tung i styrningen jämfört med KIAn, och när jag satte på lättare styrning blev den orolig i mitten, men var fortfarande tung när man svängde mer, tvärt emot hur jag tycker det ska vara.
När man bromsade fick man trampa rejält hårt för att mekaniska bromsarna skulle börja ta, kändes som en gammal bil.
När man passerade 130 kom det till någon vibration, kan ha varit däcken men jag tyckte inte riktigt att det stämde med däck-vibrationer - sånt gör också att man börjar fundera om det kan vara glapp i någon styrled, eller en trasig dämpare t.ex.
Upplevde den även "stor och klumpig", som en gammal volvo 745 när man skulle svänga - svårt förklara känslan, men det är förstås inte lika illa som på en gammal 745:a, men åt det hållet.
Bagaget var också lite mindre än vad jag trott utifrån bilderna man ser, större än på EV3 förstås, men ändå.
Skinnklädseln var halkig och stolarna var definitivt inte lika sköna som i EV3.
Lädret på ratten hade börjat separera på vissa ställen efter 7000 mil, det tycker jag är för dåligt.
Nu säger de ju att det lyft nivån på ganska många punkter på nya Model Y som kommit i år, så de kanske upplevs som en modernare bil.

Det jag var förvånansvärt OK med var att det saknades instrumentering bakom ratten, allt i den centrala displayen.
Inget jag upplevde som direkt negativt, och det har jag trott skulle vara lite jobbigt för mig att vänja mig med.

Högt pris (bara 120 000 billigare än en ny) gör ju också att steget upp till en helt ny inte är så långt, även om jag då jämför med en bakhjulsdriven modell med mindre motoreffekt, som egentligen passar mig bättre.

I dagarna får KIA hem nya EV5, ska ut och åka i den också hade jag tänkt, men bäst hade ju varit om man hittat en större bil än EV3, men begagnad, för rätt pris.
Finns inte många sådana, möjligen en Mazda då i så fall, men jag är lite skeptisk till Mazda rent allmänt - hur de utvecklats de senaste typ 15 åren, vet inte om jag vill äga en sådan, de har inte ens representation i Piteå längre. Det gäller för övrigt även Tesla, så ett minus till för tesla där.

Summa summarum, ingen dålig bil, men det var i princip inget annat än att den är lite större än EV3 som var lockande, allt annat upplevde jag som sämre.
Även om skillnaderna är rätt små.

Lite som Hooja sjunger om när de smakade hamburgare för första gången, "det var gott, men inte som palt".
« Senast ändrad: 12 november 2025, 11:59:10 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1799
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vi som kör elbil
« Svar #1280 skrivet: 12 november 2025, 13:05:36 »
Tycker bilar idag blivit för stora, som denna och V90 tex, 4,8-4,9 m långa. V60 är också lite för lång.

Märkt att många "småbilar" är otroligt lättstyrda, Merca & Citroen tex. Uppskattar detta med att en mindre bil är smidigare att ta sig fram med, i tätort.

För mej räcker 50 hk och 120 km/h toppfart. ☺️
Buller bryr jag mej inte heller inte så mycket om längre, hör nog sämre ...

Lätt insteg, automat, skönt säte, smidig och billig att äga, som 1a bil.
2a bil skall vara samma + drag och 3,3 m3 lasutrymme, 100 mil räckvidd.

VW Buzz är den bil jag mest vill byta till just nu, skulle kunna köpa en , men är ju inte så ekonomiskt sunt att köpa privat med skattade pengar, så låter bli. Fast jag borde köpa en till min dotters familj, den skulle passa dem superbt!!👍

Not, Buzz verkar vara 5cm kortare än en V60
« Senast ändrad: 12 november 2025, 13:35:29 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn kan sänkas 1-2°C beroende på spotpris och effekt. Har HA med ett par enkla automatiseringar, men är lite för gammal och senil för att göra det riktigt smarta.
Solpaneler 10kW, från aug-23
Elbil, kör inte så mycket, cyklar mer.
Acktank Nibe 300 med 1 kW elpatron.

Förbrukning
2024-12-31:  12 månader 6834 KWh, varav luftvärmepump i garage 801 kWh.
Så 6034 kWh för huset!!👌👍
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel.
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
1985 - 1997 35.000 kWh olja + 5000 kWh ström

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3684
  • Karma +5/-13
SV: Vi som kör elbil
« Svar #1281 skrivet: 12 november 2025, 15:54:13 »
Över 500 hästar och kändes inte jättemycket piggare än EV3 i alla fall, eller om man säger som så, jag vill inte betala 5000 kr mer/år i försäkring för den skillnaden.
Och de 204 hästar som är i den lättare EV3 räcker för mig.
Lite konstig styrning, kändes tung i styrningen jämfört med KIAn, och när jag satte på lättare styrning blev den orolig i mitten, men var fortfarande tung när man svängde mer, tvärt emot hur jag tycker det ska vara.
När man bromsade fick man trampa rejält hårt för att mekaniska bromsarna skulle börja ta, kändes som en gammal bil.
Antagligen inställningarna som inte var inställda påtimalt för ditt önskemål.

1.  Jag kan inte inbilla mig att du tycker en fyrhjuls tesla känns svag.  Troligen var bilen inställd på Chill-läge och då vägrar den att ge full kraft.

2.  Kraften på styrservot är konfigurerbart.  Jag har den på högsta servo-hjälp och den känns inte alls tung jämfört med vilken annan bil som helst.

3.  Bromsen är ju lite annorlunda jämfört med en del andra bilar.  Mekanisk broms går in så fort du trycker på bromspedalen, men långt innan du har hunnit flytta foten från gas till broms  har regen redan gjort en kraftig inbromsning, så i princip så klarar man sig i vanliga fall utan att använda mekanisk broms alls.  Det är möjligtvis också därför du tyckte den mekaniska bromsen fungerade dålig.  Kanske den helt enkelt hade en tvåa på bromsen till nästa besiktning.

Kör du med one pedal drive på Kian så du är van?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 9168
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Vi som kör elbil
« Svar #1282 skrivet: 12 november 2025, 16:00:39 »
Personligen gillar jag verkligen inte one pedal drive, försökt vänja mig men det går helt bort men vissa verkar onekligen gilla det.
Likadant med farthållare  ::)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad BiggerDigger

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 868
  • Karma +2/-2
  • vedeldare
SV: Vi som kör elbil
« Svar #1283 skrivet: 12 november 2025, 18:08:03 »
Kör bara en pedal vid kö körning.

Testa en Ioniq5 eller Kia EV6. Med 325 hk motor.
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54. Kamin i vardagsrummet.

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 9168
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Vi som kör elbil
« Svar #1284 skrivet: 12 november 2025, 18:31:19 »
Spelar ingen roll vilken elbil det är , gillar inte själva grejen.
325 kusar är nog mindre än vad jag har i firmabussen  ;)
Vet inte riktigt hur jag ska lyckas använda dom då allt i skåpet åker omkring om man vill busa ordentligt
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad BiggerDigger

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 868
  • Karma +2/-2
  • vedeldare
SV: Vi som kör elbil
« Svar #1285 skrivet: 12 november 2025, 20:31:07 »
Vw kan väl knappt bygga elbilar. Vi kollade på en id3 när den kom ut. Blev inte sugen alls. Till det priset de begärde med lite utrustning så var det ett skämt.
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54. Kamin i vardagsrummet.

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 9168
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Vi som kör elbil
« Svar #1286 skrivet: 12 november 2025, 20:41:20 »
Ingel koll på övriga VW elbilar, har bara erfarenhet av min firmabil ID BUZZ 4x4
Funkar helt ok , lite för liten i skåpet är väl den stora nackdelen förutom att det är en elbil ::)
ID3 kom väl för rätt länge sedan och har väl uppdaterats flera gånger om man läst annonser så antar att det är en ”bättre” bil idag men som sagt ingen koll.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3684
  • Karma +5/-13
SV: Vi som kör elbil
« Svar #1287 skrivet: 12 november 2025, 21:43:59 »
Personligen gillar jag verkligen inte one pedal drive, försökt vänja mig men det går helt bort men vissa verkar onekligen gilla det.
Likadant med farthållare  ::)
Gillar inte one pedal drive och den kraftiga regen som måste läggas på gaspedalen för att det skall funka. Har dålig känsel i högerfoten så har svårt att hålla en jämn hastighet. Så använder fart hållaren på längre sträckor.

Dock är bromsningen med Tesla väldigt effektiv då den gör kraftig regen broms bara man släpper gasåedalen, så hälften är ju redan gjort när man kommer fram till bromspedalen.

Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Inloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1799
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vi som kör elbil
« Svar #1288 skrivet: Idag kl. 05:19:54 »
Gillar inte one pedal drive och den kraftiga regen som måste läggas på gaspedalen för att det skall funka. Har dålig känsel i högerfoten så har svårt att hålla en jämn hastighet. Så använder fart hållaren på längre sträckor.

Dock är bromsningen med Tesla väldigt effektiv då den gör kraftig regen broms bara man släpper gasåedalen, så hälften är ju redan gjort när man kommer fram till bromspedalen.

När man kör efter en Tesla får man hålla lite mer avstånd då de kör ryckigt utan att deras bromsljus tänds, förstår nu att det är deras one pedal drive. 😅
Jag kör nog likadant, har märkt att bilar efter mej brukar öka avståndet efter en stund.
« Senast ändrad: Idag kl. 05:29:47 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn kan sänkas 1-2°C beroende på spotpris och effekt. Har HA med ett par enkla automatiseringar, men är lite för gammal och senil för att göra det riktigt smarta.
Solpaneler 10kW, från aug-23
Elbil, kör inte så mycket, cyklar mer.
Acktank Nibe 300 med 1 kW elpatron.

Förbrukning
2024-12-31:  12 månader 6834 KWh, varav luftvärmepump i garage 801 kWh.
Så 6034 kWh för huset!!👌👍
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel.
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
1985 - 1997 35.000 kWh olja + 5000 kWh ström

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 36150
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vi som kör elbil
« Svar #1289 skrivet: Idag kl. 07:46:45 »
Antagligen inställningarna som inte var inställda påtimalt för ditt önskemål.

1.  Jag kan inte inbilla mig att du tycker en fyrhjuls tesla känns svag.  Troligen var bilen inställd på Chill-läge och då vägrar den att ge full kraft.

2.  Kraften på styrservot är konfigurerbart.  Jag har den på högsta servo-hjälp och den känns inte alls tung jämfört med vilken annan bil som helst.

3.  Bromsen är ju lite annorlunda jämfört med en del andra bilar.  Mekanisk broms går in så fort du trycker på bromspedalen, men långt innan du har hunnit flytta foten från gas till broms  har regen redan gjort en kraftig inbromsning, så i princip så klarar man sig i vanliga fall utan att använda mekanisk broms alls.  Det är möjligtvis också därför du tyckte den mekaniska bromsen fungerade dålig.  Kanske den helt enkelt hade en tvåa på bromsen till nästa besiktning.

Kör du med one pedal drive på Kian så du är van?

Stänge av chillmode då jag direkt upplevde den obegripligt trög sett till hästkraftantalen, men blev inte mycket mer för det.
Visst matar det på bra med 500 hästar, men 204 räcker för mig, det är mer det jag vill komma fram till.
Om det tar 5 sekunder eller 7 till 100 har ingen som helst betydelse, ytterst sällan jag trampar ned gasen i botten på KIAn, med tanke på däckslitaget (Gränsande till hjulspinn vid fullt gaspådrag) så varför addera 300 hästar och 5000 kr i försäkringspremier?
Möjligen finns det ytterligare inställningar än att stänga av chillmode, och det kanske går göra styrningen lättare än lätt i någon bakomliggande inställning, det kollade jag förstås inte.
När man sätter sig i en ovan bil är det alltid en skillnad, och i detta fall var det liksom ingen som jag fick något habegär för.
Fjädringen på KIAn är under all kritik, så den var bättre på Teslan, det kan nog få göra sämre, men i övrigt blev jag inte imponerad som sagt.
Mer köra med och bättre fjädring (Men inte bättre än i vår 11 år gamla Sportage) är inte nog för att jag ska lägga ut 378000 kr på en 3 år gammal elbil som börjar kännas gammal.
Hade jag köpt den ny hade jag säkert varit helt OK med att fortsätta köra den.

Jo, kör med enpedalsläge på KIAn, och jag kollade inte vilken regen teslan var inställd på, vet inte om man kan justera det ens, men även med 1-pedalkörning så kan det ibland hända att man måste bromsa om man kommer in lite för fort mot en korsning, och på Teslan kändes det inte alls lika bra som det gör på KIAn, men det är förstås också en vansesak, och som du säger, de kan ju ha varit dåliga också, så de behövde bytas.
Jag orkade förstås bromsa på pedalen, det kändes bara gammeldags trögt.
« Senast ändrad: Idag kl. 07:49:16 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!