0 medlemmar och 25 gäster tittar på detta ämne.
-10°C har vi nästan aldrig, händer det så brukar man starta fossil bilen och sedan sopa snö och rengöra rutor som ursäkt för att tomgångsköra 10-15 minuter så att även elstolarna blir varma. Tomgångsköra får man inte här nere...
Hur tomgångskör du elbilen?
Jo, men vad räknas som tomgångskörning på en elbil?
Runt 2 dl/halvtimme skulle kosta i runda slängar 3.2 kr.
Nu gäller ju detta inte elbilen, men ändå.-9 grader i morse, körde kupevärmaren som står på framsätet i Sportagen på 1700 W i 2 timmar och 15 minuter, och det var fortfarande lite is kvar på sidorutorna bak.Börjar faktiskt fundera på om det skulle vara lika billigt att starta bilen 30 minuter innan avfärd istället, då är den garanterat varm innan man ska iväg.Runt 2 dl/halvtimme skulle kosta i runda slängar 3.2 kr.1700 + 500 watt till motor och kupevärmare i en timme kostar i runda slängar 2.5 kronor, inte mycket att bry sig om den merkostnaden om man garanterat har en varm och skön bil, och slipper effekttarifferna.
Kallstarter och tomgång tar livet av bränslemotorer.