Jag har ingen anhöring som bor långt bort, och har aldrig mer tänkt köra längre än till Östersund och det klarar jag nästan på en laddning, får nog spilla i tio minuter el i strömsund eller lycksele för att ta mig fram.
Men primärt belv det elbil nu för att jag ville ha en ny eller nästan ny bil, och redan om drygt ett år kommer dieselpriserna stiga med ca 5 kr/liter, och sedan med 10-20% / år tills det inte går köpa diesel som vi känner den längre.
När det går upp för folk i allmänhet, de som inte är pålästa idag - då kommer nästan nya dieselbilar att bli mer eller mindre värdelösa på den Europeiska marknaden, och de kommer då att gå på export till Afrika eller andra kontinenter.
Jag vill inte behöva vara med om:
1. Chockhöjda dieselpriser i närtid, och omöjliga höga priser inom 5-7 år.
2. Ett dramatiskt värdefall på min nästan nya välskötta dieselbil när det går upp för allmänheten.
Därför köpte jag en ny elbil nu.
Nu kan ju EU tvingas backa på sina sjuka ideer om att de kan rädda världen genom att göra det omöjligt köra med fossila bränslen, men för att det ska ske måste nog antingen en revolution till, eller att alla länder i EU lägger ned sina stadsfinansierade indoktineringsmaskiner i form av statligt finansierad vänstermedia.
Som det nu ser ut kommer det varken bli revolution, eller någon nedläggning av vänstermedia, så utvecklingen mot ett "fossilfritt" EU lär fortsätta om inte Putin gör att Marxisterna i EU tvingas byta strategi.
Nu har vi ägt bilen i 3 månader och tankat totalt drygt 10 kWh publikt, det tycker jag är helt OK.
Jag har köpt bilen kontant och behöver inte räkna med någon kapitalkostnad. Min faktiska värdeutveckling på börsen de senaste 3 åren har varit 1,16%/år och det kan jag både ha och vara utan.
Med detta sagt har det stigit så mycket sedan vi köpte elbilen att elbilen redan är betald med råge.
Nog om detta, det man vet med elbilen är att den kommer att förlora i värde, MEN - det finns också en risk att det kapital man har i börsen förlorar i värde.
Som när Trump presenterade tullarna och det försvann eoner med pengar från Svenska aktieägares konton.
Som exempel kan man ta mina aktier i Solaredge, ett Israeliskt företag inom solcells branchen, de har gått ned med 80% sedan terrordåden från Hamas.
Putin skulle ju kunna få för sig att skicka en handfull missiler mot huvudstäder i EU, vad skulle hända med våra värdepappersinnehav då?
Jag ser det lite som en del i en diversifierad portfölj av mitt sparande istället för en kapitalkostnad.
Sen är det ju riktigt trevlig och kul att köra elbil, värdet av det för en gubbe på snart 60 ska inte underskattas.
Finns inte så mycket annat som kan glädja en när man börjar bli så gammal att man går fysiskt utför.
Om man bara räknar pengar är det förstås billigast att köra med en gammal fossil bil, och byta till en annan gammal fossil bil när det inte går reparera längre.
Så länge det är möjligt.
Men vi kör typ 3000 mil/år, det blir 600 timmar på ett ungefär, och då tycker jag att det kan få kosta en slant att det är komfortabelt och kul att köra.
Kostar det 50 000/år i värdeminsking är det ändå bara 83 kr/timme.
En utlandsresa för två i 14 dagar kostar kanske 30 000 kronor och varar i 336 timmar, det blir nästan 90 kr/timme, och i värsta fall är det inte ens bra väder, bra hotell, eller god mat.

Att köra dieselbil, även om man inte räknar någon värdemiskning, när dieselpriset ligger på 25 kronor om några år blir ca 87,5 kr/timme - så det kommer inte skilja mycket, just nu kostar det ca 56 kr/timme bara i drivmedelskostnad om snitthastigheten är 50 km/timme, vilket det allt som oftast brukar hamna på för oss i alla fall.
Kör man mer stadskörning blir det förstås en lägre snitthastighet och högre timkostnad.
Man kan förstås vara hemma året runt, köra gammal fossil bil, och förnöja sig med vedhuggning och att elda i braskaminen också, om det är det man uppskattar mest.
Det jag menar är att vi alla har olika drivkrafter, och nöjen, och eknomiska möjligheter - så valen blir individuella, och alla kan med någon form av rationalitet försvara sina beslut oavsett vilka de är.
https://www.automotorsport.se/nyheter/klubbat-i-riksdagen-2027-blir-bensin-och-diesel-betydligt-dyrare/Jag är i alla fall ganska säker på att vi, om vi äger bilen i 6 år eller mer kommer köra avsevärt mycket billigare än om vi köpt en motsvarande dieselbil ny i år.
För att få till den kalkylen har vi fått dagtinga lite på bilens storlek, hade vi köpt en diesel hade den fått kosta lika mycket och då hade vi fått en större bil som uppfyllde alla våra behov på ett bättre sätt.
Men det hade inte varit lika kul att köra den bilen, och tråkigt att tanka och betala drivmedelsräkningarna varje månad.
Nu blir man istället glad när man kollar upp driftskostnaderna som ligge på som mest 1 kr/mil sommartid.
Eller ca 5 kr/timme.