Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vi som kör elbil  (läst 174685 gånger)

TS Comfort AB och 6 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3640
  • Karma +5/-8
SV: Vi som kör elbil
« Svar #825 skrivet: Idag kl. 01:07:45 »
Man stannar och tankar i tre minuter. Sen åker man 120 mil innan det är dags igen.
Å f-n....  då tar jag hellre elbilen, vem vill köra 120 mil utan paus.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3640
  • Karma +5/-8
SV: Vi som kör elbil
« Svar #826 skrivet: Idag kl. 01:11:51 »
Skillnaden är att med fossilbil kostar det i stort sett alltid kostar lika att tanka men med elbil och nån tanke att man bara ska ladda från tex solen eller lågpris el då går ju hela den vinsten bort vid första spontan resan om man får snabbladda strax utanför kommun.
Nu hittar du på mer och mer.  Inte nog med att du har hittat på en akut, oplanerad långresa med nästan tomt batteri, nu brer du även på med att man trots att resan är akut så vägrar man att snabbladda??? Det måste vara skoj att kunna smurfa till det så i den milda grad....  tOOmten
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13354
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vi som kör elbil
« Svar #827 skrivet: Idag kl. 07:46:11 »
Jag har ganska ofta behov av att lasta mycket och ett par gånger om året åker jag 100 mil med släpvagn. Enligt mina kalkyler skulle jag i princip gå jämnt upp om jag kompletterar med en billig elbil för all vardagspendling och behåller bussen för "bruks-" och långresor. Men vad har jag vunnit på det förutom två bilar istället för en på uppfarten?
Visst, lastbehovet kan man ju till största delen klara med en elbil och släpvagn med kåpa. Men i slutändan blir det ju ändå sällanbehovet som styr vilken bil man måste ha om man inte av andra skäl behöver mer än en bil.

Jag har även räknat på att byta till elbil och hyra en fossilbil till semestrarna, men det skulle jag gå back på.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35966
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vi som kör elbil
« Svar #828 skrivet: Idag kl. 07:51:47 »
Jag har ingen anhöring som bor långt bort, och har aldrig mer tänkt köra längre än till Östersund och det klarar jag nästan på en laddning, får nog spilla i tio minuter el i strömsund eller lycksele för att ta mig fram.

Men primärt belv det elbil nu för att jag ville ha en ny eller nästan ny bil, och redan om drygt ett år kommer dieselpriserna stiga med ca 5 kr/liter, och sedan med 10-20% / år tills det inte går köpa diesel som vi känner den längre.
När det går upp för folk i allmänhet, de som inte är pålästa idag - då kommer nästan nya dieselbilar att bli mer eller mindre värdelösa på den Europeiska marknaden, och de kommer då att gå på export till Afrika eller andra kontinenter.
Jag vill inte behöva vara med om:
1. Chockhöjda dieselpriser i närtid, och omöjliga höga priser inom 5-7 år.
2. Ett dramatiskt värdefall på min nästan nya välskötta dieselbil när det går upp för allmänheten.

Därför köpte jag en ny elbil nu.

Nu kan ju EU tvingas backa på sina sjuka ideer om att de kan rädda världen genom att göra det omöjligt köra med fossila bränslen, men för att det ska ske måste nog antingen en revolution till, eller att alla länder i EU lägger ned sina stadsfinansierade indoktineringsmaskiner i form av statligt finansierad vänstermedia.
Som det nu ser ut kommer det varken bli revolution, eller någon nedläggning av vänstermedia, så utvecklingen mot ett "fossilfritt" EU lär fortsätta om inte Putin gör att Marxisterna i EU tvingas byta strategi.

Nu har vi ägt bilen i 3 månader och tankat totalt drygt 10 kWh publikt, det tycker jag är helt OK.
Jag har köpt bilen kontant och behöver inte räkna med någon kapitalkostnad. Min faktiska värdeutveckling på börsen de senaste 3 åren har varit 1,16%/år och det kan jag både ha och vara utan.
Med detta sagt har det stigit så mycket sedan vi köpte elbilen att elbilen redan är betald med råge.
Nog om detta, det man vet med elbilen är att den kommer att förlora i värde, MEN - det finns också en risk att det kapital man har i börsen förlorar i värde.
Som när Trump presenterade tullarna och det försvann eoner med pengar från Svenska aktieägares konton.
Som exempel kan man ta mina aktier i Solaredge, ett Israeliskt företag inom solcells branchen, de har gått ned med 80% sedan terrordåden från Hamas.
Putin skulle ju kunna få för sig att skicka en handfull missiler mot huvudstäder i EU, vad skulle hända med våra värdepappersinnehav då?

Jag ser det lite som en del i en diversifierad portfölj av mitt sparande istället för en kapitalkostnad.

Sen är det ju riktigt trevlig och kul att köra elbil, värdet av det för en gubbe på snart 60 ska inte underskattas.
Finns inte så mycket annat som kan glädja en när man börjar bli så gammal att man går fysiskt utför.

Om man bara räknar pengar är det förstås billigast att köra med en gammal fossil bil, och byta till en annan gammal fossil bil när det inte går reparera längre.
Så länge det är möjligt.
Men vi kör typ 3000 mil/år, det blir 600 timmar på ett ungefär, och då tycker jag att det kan få kosta en slant att det är komfortabelt och kul att köra.
Kostar det 50 000/år i värdeminsking är det ändå bara 83 kr/timme.
En utlandsresa för två i 14 dagar kostar kanske 30 000 kronor och varar i 336 timmar, det blir nästan 90 kr/timme, och i värsta fall är det inte ens bra väder, bra hotell, eller god mat.  ;)
Att köra dieselbil, även om man inte räknar någon värdemiskning, när dieselpriset ligger på 25 kronor om några år blir ca 87,5 kr/timme - så det kommer inte skilja mycket, just nu kostar det ca 56 kr/timme bara i drivmedelskostnad om snitthastigheten är 50 km/timme, vilket det allt som oftast brukar hamna på för oss i alla fall.
Kör man mer stadskörning blir det förstås en lägre snitthastighet och högre timkostnad.

Man kan förstås vara hemma året runt, köra gammal fossil bil, och förnöja sig med vedhuggning och att elda i braskaminen också, om det är det man uppskattar mest.
Det jag menar är att vi alla har olika drivkrafter, och nöjen, och eknomiska möjligheter - så valen blir individuella, och alla kan med någon form av rationalitet försvara sina beslut oavsett vilka de är.

https://www.automotorsport.se/nyheter/klubbat-i-riksdagen-2027-blir-bensin-och-diesel-betydligt-dyrare/

Jag är i alla fall ganska säker på att vi, om vi äger bilen i 6 år eller mer kommer köra avsevärt mycket billigare än om vi köpt en motsvarande dieselbil ny i år.
För att få till den kalkylen har vi fått dagtinga lite på bilens storlek, hade vi köpt en diesel hade den fått kosta lika mycket och då hade vi fått en större bil som uppfyllde alla våra behov på ett bättre sätt.
Men det hade inte varit lika kul att köra den bilen, och tråkigt att tanka och betala drivmedelsräkningarna varje månad.
Nu blir man istället glad när man kollar upp driftskostnaderna som ligge på som mest 1 kr/mil sommartid.
Eller ca 5 kr/timme.
« Senast ändrad: Idag kl. 08:14:35 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19355
  • Karma +15/-15
SV: Vi som kör elbil
« Svar #829 skrivet: Idag kl. 10:16:03 »
Nu hittar du på mer och mer.  Inte nog med att du har hittat på en akut, oplanerad långresa med nästan tomt batteri, nu brer du även på med att man trots att resan är akut så vägrar man att snabbladda??? Det måste vara skoj att kunna smurfa till det så i den milda grad....  tOOmten
Akut resa låter som nån håller på att dö visst de flesta resor går ju att skjuta på men vill man verkligen göra det för att inte bilen har tillräckligt med laddning. Det behöver inte vara nästan tom det räcker med säg 40 % kvar så kommer man trots det inte långt och troligtvis inte hela vägen och då behöver man snabbladda efter vägen nått man skulle sluppit eller i alla fall behövt ladda mindre om man inte hållit på och försökt ladda med enbart sol eller enbart vid lågpris dagar. Akut resa låter som nån håller på att dö visst de flesta resor går ju att skjuta på men vill man verkligen göra det för att inte bilen har tillräckligt med laddning. Det behövs inte många (onödiga) snabb laddningar på 1 år innan vinsten på sol laddningen eller el lågpris dagarna är borta stämmer inte det ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1648
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vi som kör elbil
« Svar #830 skrivet: Idag kl. 11:01:49 »
Jag har ingen anhöring som bor långt bort, och har aldrig mer tänkt köra längre än till Östersund och det klarar jag nästan på en laddning, får nog spilla i tio minuter el i strömsund eller lycksele för att ta mig fram.

Men primärt belv det elbil nu för att jag ville ha en ny eller nästan ny bil, och redan om drygt ett år kommer dieselpriserna stiga med ca 5 kr/liter, och sedan med 10-20% / år tills det inte går köpa diesel som vi känner den längre.
När det går upp för folk i allmänhet, de som inte är pålästa idag - då kommer nästan nya dieselbilar att bli mer eller mindre värdelösa på den Europeiska marknaden, och de kommer då att gå på export till Afrika eller andra kontinenter.
Jag vill inte behöva vara med om:
1. Chockhöjda dieselpriser i närtid, och omöjliga höga priser inom 5-7 år.
2. Ett dramatiskt värdefall på min nästan nya välskötta dieselbil när det går upp för allmänheten.

Därför köpte jag en ny elbil nu.

Nu kan ju EU tvingas backa på sina sjuka ideer om att de kan rädda världen genom att göra det omöjligt köra med fossila bränslen, men för att det ska ske måste nog antingen en revolution till, eller att alla länder i EU lägger ned sina stadsfinansierade indoktineringsmaskiner i form av statligt finansierad vänstermedia.
Som det nu ser ut kommer det varken bli revolution, eller någon nedläggning av vänstermedia, så utvecklingen mot ett "fossilfritt" EU lär fortsätta om inte Putin gör att Marxisterna i EU tvingas byta strategi.

Nu har vi ägt bilen i 3 månader och tankat totalt drygt 10 kWh publikt, det tycker jag är helt OK.
Jag har köpt bilen kontant och behöver inte räkna med någon kapitalkostnad. Min faktiska värdeutveckling på börsen de senaste 3 åren har varit 1,16%/år och det kan jag både ha och vara utan.
Med detta sagt har det stigit så mycket sedan vi köpte elbilen att elbilen redan är betald med råge.
Nog om detta, det man vet med elbilen är att den kommer att förlora i värde, MEN - det finns också en risk att det kapital man har i börsen förlorar i värde.
Som när Trump presenterade tullarna och det försvann eoner med pengar från Svenska aktieägares konton.
Som exempel kan man ta mina aktier i Solaredge, ett Israeliskt företag inom solcells branchen, de har gått ned med 80% sedan terrordåden från Hamas.
Putin skulle ju kunna få för sig att skicka en handfull missiler mot huvudstäder i EU, vad skulle hända med våra värdepappersinnehav då?

Jag ser det lite som en del i en diversifierad portfölj av mitt sparande istället för en kapitalkostnad.

Sen är det ju riktigt trevlig och kul att köra elbil, värdet av det för en gubbe på snart 60 ska inte underskattas.
Finns inte så mycket annat som kan glädja en när man börjar bli så gammal att man går fysiskt utför.

Om man bara räknar pengar är det förstås billigast att köra med en gammal fossil bil, och byta till en annan gammal fossil bil när det inte går reparera längre.
Så länge det är möjligt.
Men vi kör typ 3000 mil/år, det blir 600 timmar på ett ungefär, och då tycker jag att det kan få kosta en slant att det är komfortabelt och kul att köra.
Kostar det 50 000/år i värdeminsking är det ändå bara 83 kr/timme.
En utlandsresa för två i 14 dagar kostar kanske 30 000 kronor och varar i 336 timmar, det blir nästan 90 kr/timme, och i värsta fall är det inte ens bra väder, bra hotell, eller god mat.  ;)
Att köra dieselbil, även om man inte räknar någon värdemiskning, när dieselpriset ligger på 25 kronor om några år blir ca 87,5 kr/timme - så det kommer inte skilja mycket, just nu kostar det ca 56 kr/timme bara i drivmedelskostnad om snitthastigheten är 50 km/timme, vilket det allt som oftast brukar hamna på för oss i alla fall.
Kör man mer stadskörning blir det förstås en lägre snitthastighet och högre timkostnad.

Man kan förstås vara hemma året runt, köra gammal fossil bil, och förnöja sig med vedhuggning och att elda i braskaminen också, om det är det man uppskattar mest.
Det jag menar är att vi alla har olika drivkrafter, och nöjen, och eknomiska möjligheter - så valen blir individuella, och alla kan med någon form av rationalitet försvara sina beslut oavsett vilka de är.

https://www.automotorsport.se/nyheter/klubbat-i-riksdagen-2027-blir-bensin-och-diesel-betydligt-dyrare/

Jag är i alla fall ganska säker på att vi, om vi äger bilen i 6 år eller mer kommer köra avsevärt mycket billigare än om vi köpt en motsvarande dieselbil ny i år.
För att få till den kalkylen har vi fått dagtinga lite på bilens storlek, hade vi köpt en diesel hade den fått kosta lika mycket och då hade vi fått en större bil som uppfyllde alla våra behov på ett bättre sätt.
Men det hade inte varit lika kul att köra den bilen, och tråkigt att tanka och betala drivmedelsräkningarna varje månad.
Nu blir man istället glad när man kollar upp driftskostnaderna som ligge på som mest 1 kr/mil sommartid.
Eller ca 5 kr/timme.


Diversierad portfölj, fy va kul !! :) tummenupp tummenupp tummenupp

Tror ni som sålt era global-usa fonder kommer ångra er, ser mitt kapital att det gått jämt på 12 månader och kanske 6% minus sedan Trump. Så snart tullarna klarnat blir det än mer säkerhet och kriget måste ju sluta snart, tror på plus innan året är slut  8).
Sedan kommer aldrig Tyskland acceptera 15 kr ökad dieselpris, kommer aldrig att hända, tror reportaget är bara trams.

Jag tycker elbil är trevligt att ha , skulle aldrig köpa en fossilbil för att köra med i närområdet.   Och vi vill ha två bilar. Precis som alla andra kapitalvaror, man är en samlare.  tummenupp
« Senast ändrad: Idag kl. 11:06:41 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn kan sänkas 1-2°C beroende på spotpris och effekt. Har HA med ett par enkla automatiseringar, men är lite för gammal och senil för att göra det riktigt smarta.
Solpaneler 10kW, från aug-23
Elbil, kör inte så mycket, cyklar mer.

Förbrukning
2024-12-31:  12 månader 6834 KWh, varav luftvärmepump i garage 801 kWh.
Så 6034 kWh för huset!!👌👍
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel.
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
1985 - 1997 35.000 kWh olja + 5000 kWh ström

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Inloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2591
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Vi som kör elbil
« Svar #831 skrivet: Idag kl. 12:20:05 »
Auto motor sport tar ett worst case som sanning.

Kan vara bea att läsa lite här:
https://www.naturvardsverket.se/49fa36/contentassets/82ba32d8069a4e619c123f587c0aa197/snabbanalys-ets2-msr-20250627.pdf

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13354
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vi som kör elbil
« Svar #832 skrivet: Idag kl. 20:30:56 »
Verkar inte enkelt det här gör ni aldrig några spontana lite längre resor eller stannar ni och snabbladdar då eftersom ni laddar efter sol och dessutom inte fullt  Sc:,h

I dag blev det en oplanerad spontanresa på 74 mil. Köpte en lunchbaguette i Bredsand, en läsk i Hammarstrand och middag i driven på Max i Hudiksvall. Förbannat mycket husvagnar och husbilar ute på vägen...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Inloggad BiggerDigger

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 819
  • Karma +1/-2
  • vedeldare
SV: Vi som kör elbil
« Svar #833 skrivet: Idag kl. 21:13:02 »
Långt kört.
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54. Kamin i vardagsrummet.

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Inloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19355
  • Karma +15/-15
SV: Vi som kör elbil
« Svar #834 skrivet: Idag kl. 21:55:45 »
I dag blev det en oplanerad spontanresa på 74 mil. Köpte en lunchbaguette i Bredsand, en läsk i Hammarstrand och middag i driven på Max i Hudiksvall. Förbannat mycket husvagnar och husbilar ute på vägen...
Startade du med halvfullt batteri och laddade efter vägen ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3640
  • Karma +5/-8
SV: Vi som kör elbil
« Svar #835 skrivet: Idag kl. 22:03:21 »
Startade du med halvfullt batteri och laddade efter vägen ?
Har du inte lärt känna dina själsfränder än...  hahaha!
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Inloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19355
  • Karma +15/-15
SV: Vi som kör elbil
« Svar #836 skrivet: Idag kl. 22:31:20 »
Själsfrände ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!