Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vi som kör elbil  (läst 170619 gånger)

0 medlemmar och 7 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad lubbis

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 580
  • Karma +1/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: Vi som kör elbil
« Svar #795 skrivet: 19 juni 2025, 16:30:17 »
Har du använt en egen app och obd2 eller hur har du gjort?

Appen Carscanner och interfacet Vgate iCar Pro 2S ELM327 från Aliexpress för ca 240 kr.

Sedan laddade jag färdig dashboard från https://www.evspeicher.eu/en/ elelr direkt till OBD-sidan https://www.evspeicher.eu/en/en-obd-data/
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1372
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Vi som kör elbil
« Svar #796 skrivet: 06 juli 2025, 17:10:52 »
Ja vet om man inte snart behöver tänka om vad det gäller fossilbilar…


Brukar småle när jag passerar folket som köar för laddplatser där….
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad BiggerDigger

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 818
  • Karma +1/-2
  • vedeldare
SV: Vi som kör elbil
« Svar #797 skrivet: 06 juli 2025, 22:32:46 »
Men el finns väl? Sällan strömmen är helt slut när man ska ladda.
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54. Kamin i vardagsrummet.

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35966
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vi som kör elbil
« Svar #798 skrivet: 07 juli 2025, 07:18:40 »
Då har man hämtat ut sin nya Skoda Elroc 85.

Har nu checkat av batteriets kondition med Carscanner och det får godkänt
78 200 Wh mot utlovat 77 000 Wh (78,2kWh - 77 kWh) och skillnaden mellan cellerna är 5,1 mV vilket är helt ok.

Fin bil, hade de kommit ut lite tidigare kanske det blivit en sådan för mig också, snyggare än EV3 i alla fall, troligen bättre fjädring också.
Men garantierna är svårslagna på KIA.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1737
  • Karma +3/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Vi som kör elbil
« Svar #799 skrivet: 08 juli 2025, 23:34:35 »
Då har man hämtat ut sin nya Skoda Elroc 85.

Har nu checkat av batteriets kondition med Carscanner och det får godkänt
78 200 Wh mot utlovat 77 000 Wh (78,2kWh - 77 kWh) och skillnaden mellan cellerna är 5,1 mV vilket är helt ok.
Det där ändrar sig efter varje laddning så om du kollar imorgon kanske du har  15,1 mV.

Om du har en ny bil så är ett råd att försöka hålla laddningen låg om du inte behöver åka långt. 50% minskar degraderingen med hälften.
80% är typ lika dåligt som 100%
 
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35966
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vi som kör elbil
« Svar #800 skrivet: Idag kl. 07:51:25 »
Varifrån har då fått att 80% är lika dåligt som 100%?
Det jag sett från gigantiska tester och utvärderingar är att det inte är så stora skillnader alls, det är dåligt att ladda fullt, der är dåligt att tömma för mycket, men det är också dåligt att ladda för ofta och för lite.
Slutsatsen i den test jag primärt hänvisar till är att en bra kompromiss är att försöka ligga mellan 20 och 80%.
Man tömmer inte så det blir skadligt, men fyller inte så mycket att det blir skadligt, och man skapar inte så många laddcykler att det blir skadligt.
Tycker det känns som en rimlig slutsats.
Sen tror jag inte att det är så dåligt att tömma helt och ladda fullt någon gång då och då.
Såg en Telslaägare som gjorde det och fick tillbaks ett par procent av den degenerering som tidigare visades när batterihälsan testades.

Vi laddar ju mest när solen skiner nu på sommaren, så för oss blir det rätt ofta laddat typ från 30-40% och upp till 70-80%, mer hinner det inte bli om vi ska ha fullt i hembatterierna också innan solen börjar ge mindre än husets grundförbrukning och vi får börja betala för elen vi laddar in i bilen.
Har bara laddat fullt en gång, när vi skulle köra 40 mil, och nog aldrig varit under 10% sedan i April.

Samtidigt har man ju sett Teslaägare, primärt taxi, som alltid snabbladdat till 100% och kört 30 000 - 40 000 mil utan att batteriet blivit nämnvärt dåligt, så det är svårt att veta vad som stämmer tycker jag.

Troligen är det så att valet av tillverkare, celltyp, och batteriövervakningssystemets kvaliteter som kommer att ge utslag på livslängden för batteirerna.
Tidiga Nissan Leaf som inte hade nämnvärt mycket batteriövervaknign tappar kapacitet fort som exempel.
« Senast ändrad: Idag kl. 07:55:20 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1645
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vi som kör elbil
« Svar #801 skrivet: Idag kl. 07:53:41 »
Det där ändrar sig efter varje laddning så om du kollar imorgon kanske du har  15,1 mV.

Om du har en ny bil så är ett råd att försöka hålla laddningen låg om du inte behöver åka långt. 50% minskar degraderingen med hälften.
80% är typ lika dåligt som 100%

Så står i min instruktionsbok också, runt 40% laddnivån är bäst och inte under 20% på vintern.
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn kan sänkas 1-2°C beroende på spotpris och effekt. Har HA med ett par enkla automatiseringar, men är lite för gammal och senil för att göra det riktigt smarta.
Solpaneler 10kW, från aug-23
Elbil, kör inte så mycket, cyklar mer.

Förbrukning
2024-12-31:  12 månader 6834 KWh, varav luftvärmepump i garage 801 kWh.
Så 6034 kWh för huset!!👌👍
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel.
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
1985 - 1997 35.000 kWh olja + 5000 kWh ström

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35966
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vi som kör elbil
« Svar #802 skrivet: Idag kl. 08:02:38 »
Jo, om bilen står still är nog 40% bäst, men ska man köra med bilen så är det ju omöjligt att åstadkomma.
Laddgränsen för batterierna på vintern är nog säkert skadliga om man går under 20% och låter den bli kall, om man KÖR den ned till 10% är säkert ingen fara, bara man då laddar direkt man kommer hem och inte låter batteriet kallna med så låg laddning.
Att på vintern t.ex försöka ligga på 30-50% laddning med bara 50% räckvidd gör att man inte kan köra mer än typ 6 mil mellan laddningarna, det kanske funkar för de som pendlar 6 mil/dag, men samtidigt gör det det svårt att ladda mest när elpriset är som lägst.
Frågan är vad som lönar sig bäst, att alltid ladda så fort man kommer hem, eller försöka ladda så mycket som möjligt (max 80%) när elpriset är som lägst.
Byter man bil innan batteriet blir dåligt så har det ingen betydelse alls hur man gör.

Min plan är att vi ska ha bilen länge, så jag vill försöka ladda så optimalt som möjligt.
Har inte kollat i KIA:s manual vad de rekommenderar.
Kanske skulle göra det, tillverkarna bör ju ha en viss koll på det där.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1645
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vi som kör elbil
« Svar #803 skrivet: Idag kl. 08:31:12 »
Jag tittar på vädret, blir det regnigt några dagar så fyller jag på mer. Kommer det sol så laddar vi ju gratis. ✌️ Och sol betyder också lågt elpris, stämmer för det mesta.

Fast i elområde 1 har ni ju ständigt oförskämt lågt pris.

Härnere är det 1 kr just nu, i Juli månad !! 🤯😂

« Senast ändrad: Idag kl. 08:36:53 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn kan sänkas 1-2°C beroende på spotpris och effekt. Har HA med ett par enkla automatiseringar, men är lite för gammal och senil för att göra det riktigt smarta.
Solpaneler 10kW, från aug-23
Elbil, kör inte så mycket, cyklar mer.

Förbrukning
2024-12-31:  12 månader 6834 KWh, varav luftvärmepump i garage 801 kWh.
Så 6034 kWh för huset!!👌👍
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel.
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
1985 - 1997 35.000 kWh olja + 5000 kWh ström

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3640
  • Karma +5/-8
SV: Vi som kör elbil
« Svar #804 skrivet: Idag kl. 08:45:37 »
De flesta verkar eniga om att ligga mellan 20-80 till vardags och ladda fullt när man behöver är en bra kompromiss samt att vissa begöver laddas fullt ibland för att synka bms.  Sedan ser man alltid avvikande uppfattningar, typ att lugga runt 50 är idealiskt och jag har även sett ngn hävda att ligga så nära noll är bäst (för både batterier och bärgare får man anta).

Sedan är det ju också en faktor hur länge batteriet akall stå 100% laddat.  Att fylla före flygresan kanske inte är idealiskt.  Däremot Taxi som tömmer batteriet direkt efter tankning blir inte lika lidande av att ladda fullt.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad lubbis

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 580
  • Karma +1/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: Vi som kör elbil
« Svar #805 skrivet: Idag kl. 09:42:44 »
Läste på om VW MEB innan jag köpte min Skoda.

Sant är att de i början hade problem med LG-batterierna som tillverkades i Polen i en ny fabrik. Enskilda celler fallerade. Man byter då eden modul som cellen sitter i och det fick man göra på många ID3 ochID4.

När Skoda började tillverka Enyaq verkar dock tillverkningen vara under kontroll så där har jag inte läst om några större batteriproblem.

Ska man köpa en begagnad Skoda Enyaq så ska man begära ett testprotokoll på batteriet.

Carla.se har det på alla sina bilar och jag roade mig med att ladda ner protokollen och göra lite statistik på Skoda jämfört med Kia/Hyundai.

Man ser där att Skoda/VW tappar mer i energi och har större differerans mellan cellerna än Kia/Hyundai.

på modellerna med 77 kWh byter nu Skoda leverantör från LG till CATL. LG använder påsteknik och CATL prismatic konstruktion och den tekniken verkar vara bättre ur degenereringssynpunkt.

Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad lubbis

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 580
  • Karma +1/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: Vi som kör elbil
« Svar #806 skrivet: Idag kl. 09:46:21 »
Glömde bort celldifferansen.

Enligt uppgifter på nätet så ska  upp till 20 mV vara ok.

När det gäller laddning så kommer de mindre VW/Skoda att utrustas med LFP batterier och de ska alltid laddas till 100% dvs tvärtemot Litiumjon som mår bäst av 20-80% och bara 100% om man ska ge sig ut på långresa,
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35966
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vi som kör elbil
« Svar #807 skrivet: Idag kl. 09:54:16 »
LFP mår inte bäst av att laddas fullt, de måste laddas fullt ibland för att BMS.en ska veta hur mycket körsträcka man har kvar.
Spänningen på LFP-batterier är så konstant att BMS:en inte vet hur mycket som finns kvar i batteriet innan det är slut, eller när det är fulladdat, så ligger man "i mitten" för länge så börjar BMS.en chansa mer och mer på hur mycket laddning som finns kvar.
Därför ska man ladda LFP fullt någon gång då och då, men annars är det bättre även på dem att hålla sig från 100% och 0%.
Tesla uppmanar väl att ladda fullt typ var tredje gång eller nåt sånt.
Min hembatterier (LFP) går mellan 10 och 100%, vet dock inte om 100% verkligen är 100% eller om de lagt in en marginal där.

Efter 21 månader hade mina hembatterier med LFP-teknik tappat ca 2-3% kapacitet.
Det kollade vi upp i mitten av Juni när vi dubblerade lagringskapaciteten.
« Senast ändrad: Idag kl. 09:56:11 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad lubbis

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 580
  • Karma +1/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: Vi som kör elbil
« Svar #808 skrivet: Idag kl. 11:01:15 »
LFP behöver upp till 100% för att aktivera cellbalanseringen. Enligt vissa källor på internet behövs det även frö Litiumjon
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!