Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vi som kör elbil  (läst 13379 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Vi som kör elbil
« Svar #300 skrivet: 08 april 2024, 14:14:21 »
Jag har en Zaptec Go laddstation och kör Home Assistant (HA) hemma.  HA har koppling till Zaptec, Tesla, Growatt (växelriktaren) och elmätaren, så du kan få grejerna att göra som du vill efter de inparametrar du har.  Just nu använder jag det till att lastmaximera Zaptec/Tesla laddningen så att inte den bidrar med att effektavgiften blir så hög (dvs pausar laddningen om tvätt/disk/spis slår på).  Du skulle kunna styra hur mycket den skall ladda beroende på hur mycket solcellerna producerar med HA.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 866
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Vi som kör elbil
« Svar #301 skrivet: 08 april 2024, 15:59:42 »
Okej, tack ☺️,
låter dock inte jätte enkelt med HA😅
När du nämner effekt avgiften så tänker jag att ladda på natten är lite kört för då går ju vpn varje timma, skulle kunna pausa den lite förståss, men för att ladda flera kW så är det när solcellerna producerar bra, dvs runt lunch. Skulle räcka med 1-2 ggr per vecka, två helgdagar eller oxå ngn veckodag då bilen inte är på tur. Just idag får jag ihop över 45kWh, skulle bli bra, till 20 mil körning under veckan...
Måste det inte finnas ngn laddare som kommunicerar med elmätaren och spotpriset, skulle räcka i en app, lite enklare!? Tror inte jag mäktar med HA i min ålder..
Har du en så där Pulse på elmätaren, eller vilken köper man?
« Senast ändrad: 08 april 2024, 16:02:16 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 866
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Vi som kör elbil
« Svar #302 skrivet: 08 april 2024, 16:30:32 »
Jag lurar på om jag missuppfattat allt och bör tänka enklare?

Har man lastbalanserare och sätter max last till tex 500W och laddning 5 tim mitt på dagen varje dag så laddas det kanske vad solceller producerar just denna tid om det är hyfsat väder, tex mellan 2 och 7 kW?

Går det göra på detta sätt?
Går det även ha max spotpris som parameter?
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8463
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Vi som kör elbil
« Svar #303 skrivet: 08 april 2024, 16:47:26 »
Jag har en Zaptec Go laddstation och kör Home Assistant (HA) hemma.  HA har koppling till Zaptec, Tesla, Growatt (växelriktaren) och elmätaren, så du kan få grejerna att göra som du vill efter de inparametrar du har.  Just nu använder jag det till att lastmaximera Zaptec/Tesla laddningen så att inte den bidrar med att effektavgiften blir så hög (dvs pausar laddningen om tvätt/disk/spis slår på).  Du skulle kunna styra hur mycket den skall ladda beroende på hur mycket solcellerna producerar med HA.

Nu i april och fram till oktober har du väl ingen effektavgift ?
Eller kör nätägarna med egna varianter !
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Vi som kör elbil
« Svar #304 skrivet: 08 april 2024, 18:00:44 »
Nu i april och fram till oktober har du väl ingen effektavgift ?
Eller kör nätägarna med egna varianter !
Haha...  du känner tydligen inte Göreborg Energi.  Kan vi ta ut avgiften så gör vi...  Hela effektavgiften är helt missmissriktad.  Precis som Börje konstaterar så gör den att de som KAN förlägga förbrukningen då det är samhällsekonomiskt bäst (för det mesta om natten när övrig förbrukning är låg) ändå inte kan göra det eftersom de blir bestraffade med effektavgiften.

Istället för att effektfakturera efter högsta e (t.ex.) effekt så borde man effektfakturera på hösta effekt under de 12 timmarna under dygnet då belastningen är som högst.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8463
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Vi som kör elbil
« Svar #305 skrivet: 08 april 2024, 18:50:35 »
Haha...  du känner tydligen inte Göreborg Energi.  Kan vi ta ut avgiften så gör vi...  Hela effektavgiften är helt missmissriktad.  Precis som Börje konstaterar så gör den att de som KAN förlägga förbrukningen då det är samhällsekonomiskt bäst (för det mesta om natten när övrig förbrukning är låg) ändå inte kan göra det eftersom de blir bestraffade med effektavgiften.

Istället för att effektfakturera efter högsta e (t.ex.) effekt så borde man effektfakturera på hösta effekt under de 12 timmarna under dygnet då belastningen är som högst.

Då har jag det ”bra” trots allt tror jag om jag inte missat något i det finstilta hos nätägaren!
Vi har det dyrt via den där effekttariffen om man råkar få hög belastning under någon av timmarna mellan 06.00 till 20.00 på vardagar mellan 1 oktober och sista mars om jag minns rätt på tider och datum.
Så under 6 månader och på nätter vintertid så kan vi ösa på .
Nu ska vi snart få ny mätare och istället för mätning per timme så verkar det vara 15 minuters intervall, om det är några andra ändringar har jag inte koll på .
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1170
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Vi som kör elbil
« Svar #306 skrivet: 08 april 2024, 19:46:34 »
Känns som det här med effekttariff kan bli en riktig nagelbitare framöver!
Vad som gäller idag lär säkerligen inte bestå om det inte gynnar elleverantören tillräckligt… ::)
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vi som kör elbil
« Svar #307 skrivet: 09 april 2024, 07:40:41 »
Energikostnader är den nya skatten som ska försörja staten med kapital i takt med att fossila skatter försvinner.
Det är väl i och för sig ingen högoddsare att så skulle bli fallet, om inte elbilarna kommer ned rejält i pris så lär både bilarna i sig, elskatter, och avgifter av olika slag, försäkringspremier, vägtrafikskatt, effektavgifter och sånt man kanske inte ens kan tänka sig att bli dyrare.
Å andra sidan, som vanligt, de som har råd och mental förmåga att anpassa sig till de ändrade förutsättningarna lär väl klara sig helt OK, det lär drabba dem med små resurser och begränsad mental förmåga hårdast.
Med mental förmåga menar jag att det kommer att bli så komplicerat att själv räkna ut och ha kontroll på när elpriset och skatterna är låga att de flesta inte kommer kunna sköta det själva, och de som inte har råd att köpa den form av mätutrustning och styrning som kommer krävas får helt enkelt stå för en stor del av de högsta kostnaderna.
Såg för övrigt häromdagen att nästan alla råvarupriser nu sticker uppåt rejält igen, man varnade för en ny inflations-spik när det slår igenom i konsumentledet.  dontknow
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad BiggerDigger

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 639
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Vi som kör elbil
« Svar #308 skrivet: 09 april 2024, 08:58:15 »
Priset på olja styr det mesta.
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 866
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Vi som kör elbil
« Svar #309 skrivet: 11 april 2024, 20:20:52 »
Jag har en Zaptec Go laddstation och kör Home Assistant (HA) hemma.  HA har koppling till Zaptec, Tesla, Growatt (växelriktaren) och elmätaren, så du kan få grejerna att göra som du vill efter de inparametrar du har.  Just nu använder jag det till att lastmaximera Zaptec/Tesla laddningen så att inte den bidrar med att effektavgiften blir så hög (dvs pausar laddningen om tvätt/disk/spis slår på).  Du skulle kunna styra hur mycket den skall ladda beroende på hur mycket solcellerna producerar med HA.

Den laddstation jag hittar som har solcellsintegration, Wallbox Pulsar Max kostar 18-20k. Dvs dubbelt!
Så HA och P1 läsare verkar vara vägen och traska.... All j-a elektronik ingen behöver för att köra från A till B hittas på, men basic auto sol_el_ laddning finns inte till rimlig peng, koko är världen....
Och inte heller finns det V2H, Vehicle to Home!!! Elbil för 600.000 och inte detta heller!!!!?? Reklam_fantasi_förberett...
Får väl köpa HA, kommer väl mer behov..
Någon som vet bättre?
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad BiggerDigger

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 639
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Vi som kör elbil
« Svar #310 skrivet: 12 april 2024, 16:58:06 »
Vissa Kia och Hyundai har haft problem med 12v batteri. Nu är det på g att fixas och bilen ska snart få nått nytt så det funkar.

Min frus bil har inte krånglat.
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad BiggerDigger

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 639
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Vi som kör elbil
« Svar #311 skrivet: 13 april 2024, 21:03:32 »
Nu är vi i planeringen av resa till Finland i sommar. Nån som har koll på hur väl laddning är utbyggd? Även på vilka appar som man behöver.

Bilen är en Hyundai Ioniq5
« Senast ändrad: 13 april 2024, 21:16:30 av BiggerDigger »
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1754
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Vi som kör elbil
« Svar #312 skrivet: 13 april 2024, 21:40:46 »
Nu är vi i planeringen av resa till Finland i sommar. Nån som har koll på hur väl laddning är utbyggd? Även på vilka appar som man behöver.

Bilen är en Hyundai Ioniq5

Har ingen egen koll, men chargemap är rätt bra tycker jag!

https://chargemap.com/map

Var startar ni, mellanlandar, respektive slutar ni?

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2968
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Vi som kör elbil
« Svar #313 skrivet: 13 april 2024, 22:18:03 »
Nu är vi i planeringen av resa till Finland i sommar. Nån som har koll på hur väl laddning är utbyggd? Även på vilka appar som man behöver.

Bilen är en Hyundai Ioniq5
Virta, k-lataus, abc mobiili har jag ännu i min telefon. Osäker till vilka det behövs medlemskort för att fungera. Och sägs att det finns endast ett fåtal ställen man kan tanka direkt med kreditkort och de stationerna är mera ”hemlig” än andra.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. Solceller 9 st JA-solar 335w väst samt 11st JA-solar 415w g/g söder med SMA 4kW inverter.

Utloggad BiggerDigger

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 639
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Vi som kör elbil
« Svar #314 skrivet: 14 april 2024, 10:33:02 »
Vi kommer in med färjan till Åbo eller Helsingfors. Kommer hyra nån stuga på kusten och sen åker vi upp mot Nivala. Blir där nån dag i huset och sen upp mot Kittilä.

Därifrån mot sen mot Åbo.


Alternativt väg är via Haparanda sen uppåt till Kittilä. Sen söderut till Nivala och hem via Åbo.


Vi kör via kusten.
« Senast ändrad: 14 april 2024, 10:45:59 av BiggerDigger »
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!