0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Var hittar du de där rena fossilbilarna du pratar om? Återigen förstår jag inte vad du dillar om. Istället för att hälla en liter disel i din bil och få den att gå 4 mil så kan man hälla den litern i ett kraftvärmeverk och få min bil att gå 4 mil plus lika mycket energi till för att värma hus..Och du kritiserad fossil elproduktion? Som är så mycket bättre utnyttjande av energin än att hälla den i din tank?Inte konstigt att man vill förbjuda fossilbilarna... Nu är jag ingen förespråkare för förbud. Höj skatterna på dem istället så det blir ekonomiskt ofördelaktigt tycker jag.
https://www.facebook.com/reel/979403600320401?mibextid=rS40aB7S9Ucbxw6vSkojig video med snabbt batteri byte! 👌😊
Ditt dragande med kol är bara trams. Det finns inga koldrivna elbilar i Sverige lika lite som din Nibe 1255 är koldriven. OM du nu vill förtsätta med ditt trams så får du ta konsekvensen och kalla dina värmepumpar för koldrivna. Det finns nämligen inget pax-system som säger att den om var först med att hitta på en energi-förbrukning är den som först får välja vilka elektroner som kommer springande till din utrustning. Det är sådant vi har ursprungsgarantier till.Och det du inte förstår är att tar man bort en diesel-bil från gatan och sätter dit en elbil istället så kan man använda den DIESEL som den bortplockade bilen använde och med samma mängd diesel producera EL till den nya elbilen PLUS lika mycket energi till till uppvärmning. Det kommer inte minsta stenkolsbit in i ekvationen. Bara förflytta diesel-användningen till en effektivare produktionsenhet än din smutsiga bil och sätta in en elbil istället. Men detbär är alldeles för komplicerat för dig att fatta tydligen.
Jag har 15 öre påslag på spot-priset när jag säljer el. När jag köper så har jag ett par öre plus momsen i påslag inkl. div avgifter. Sedan har vi överföringsavgiften och avgifter som nätägarenfakturerar. Där har jag inte riktigt benat ut hur de kostnaderna slår jämfört med 60 öringen man får för export och maxtak m.m, men jag tror kontentan är att 60 öringen nästan motsvarar de övriga avgifterna. Tror överföring och skatter uppgår till ca 75 öre.Prisskilllnaden på el olika dagar och dag/natt brukar vara större än så, så jag brukar låta solcellerna sköta sitt och billaddning när det ser billigt ut under veckan, om jag inte måste ladda eller måste lada lite snabbt. Då laddar jag när solen skiner och gör att jag kan ladda upp mot 11kW utan att öka effektavgiften som min nätägare tar ut.Det enda undantaget är som typ igår när solen skiner och priset är negativt. Då laddar jag bilen istället för att dra ner på produktionen.