0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Att plocka ut växellådan på min bil kostar drygt 10 000 kr, så nåt norr om detta gissar jag att de ska ha bara för att demontera/montera batteriet, troligen kommer det kosta över 20 000 även om det bara byts några celler, om en hel sektion behöver bytas, troligen mer.
Nja sanningen är att det inte går att reparera Teslas senaste structural battery, det är fyllt med ngt som gör det i praktiken helt omöjligt.
Enskilda celler ja, men ofta är de uppbyggda av (4) moduler som kan bytas i klump.
Ja äldre Tesla går att fixa men inte de nya structural battery pack.
Betänk att det oavsett skall återvinnas någon gång.
Rikard, du är inte klarsynt när det gäller teknikutveckling och bilar.
Demontera/montera hela batteriet på en någotsånär normal elbil är gjort på max en halvtimme.T ex på Nissan Leaf:-Lossa en byglingsplugg som man kommer åt under baksätet.-Upp med bilen på pallbockar eller lyft.-Lossa två kontaktdon.-Ställ in en höglyftande pallyft, växellådsdomkraft eller motsvarande under batterilådan.-Skruva loss 4 eller 8 skruvar.-Sänk ner batteriet och dra ut det .
Med nuvarande energimix inom EU så släpper de bara ut marginellt mindre CO2 än en fossil bil, och för alla som måste ladda publikt är de inte ens billigare i drift.
Bilarna fungerar inte heller när det blir riktigt kallt, något som faktiskt händer då och då där vi bor.Nu kan man väl stanna hemma några dagar/år om bilen inte fungerar, men ändå...