0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hånger inte med här tror du verkligen motorn håller för evigt utan att ens byta oljan till den ? Hur räknar du med att få tillbaka kostnaden känns dumt köpa bil och sen vara för snål för ett oljebyte på en bil som gått endast 9000 mil kan ju gå länge om man nu sköter den.
Det är nog olika på olika motorer och oljepumpar. När Mercedes införde det så fick motorerna ett grövre rör till oljestickan och en större längd ner till botten på oljetråget och verkstäderna använde tryckluftsdrivna oljesugar. Testade flera gånger att öppna pluggen efter avslutad ursugning och det visade sig att det blev tömd.Men är det ett vekt oljesticksrör som inte från början är avsett för utsugning och man dessutom ska föra ner en vek slang kan resultatet blir tveksamt, då skulle jag heller tappa ur genom oljepluggen.
Att bara byta olja och oljefilter kostar ju inte mycket och är en bra idé att göra när bilen har blivit godkänd vid besiktningen.
Nu är du på rätt väg. Besikta först och se vad de anser. Går den igenom så byt då olja varje 1500mil till nästa besiktning. Går den sönder så skit händer, även med nya bilar.
Absolut, motorn håller "evigt" brukar vissa säga.Men bilen är 15 år gammal. Så det är inte bara motorn, det blir andra reparationer. Åtgärda airbag systemet, byta avgasrör och kanske mer.Har kollat service boken nu. Den sista servicen som finns dokumenterad gjordes när bilen har gått 5 850 mil. Så redan den andra ägaren kan ha slarvat med det. Jag kollar ju oljan osv. jämt och fixar ju andra grejer t.ex. torkarblad, lampor osv.Hade en gång en Opel. Har gjort allt enl. rekommendationerna på den. När den var 7 år gammal kom ändå vissa problem som man måste fixa.Vid ca 18 000 mil fick den en motorskada.Svaret som då en Opel verkstad hade var att "den ju har gått 18 000 mil" och de ansåg att det var "mycket för den där bilen".Jag har aldrig haft en så gammal bil som jag har nu. Den börjar ju bli lite rostig också. Sen måste jag få airbag lampan/ airbag systemet fixad. Så det kommer annat som kan bli dyrt att fixa. Då är det kanske läge att sälja bilen.Känner någon som mekar med bilar här och som verkar vara intresserad av den.Så ja, det är en bra idé att ta hand om bilen för att den håller länge och för att man kan ha kvar den så länge som möjligt.Men man kommer aldrig komma att få ut kostnaden för en fullservice som kanske kostar 4000 kr i en bilverkstad när man säljer den och när kanske andra problem dyker upp.Så det kan vara en bra idé att åka in till besiktningen och gå igenom bilen innan man gör någon dyr satsning på den. För att det kan finnas ngt annat som gör att bilen ändå inte blir godkänd och då blir det mer satsningar ...
Ja som sagt det är enormt dumsnålt att inte byta olja var 1500:e mil.Att köpa en ny Yaris eller Mazda 2 som du tänkt och inte serva betyder i praktiken att den redan efter 3 år förlorat nästan hela värdet.Ska man göra som Ewald bör man hålla sig till billiga bilar som man inte gråter över ifall den behöver skrotas.Ej utfört oljebyte är en av de absolut vanligaste orsakerna till motorhaverier.
Nu är du på rätt väg. Besikta först och se vad de anser.
Tror hos Bilprovningen kan man köpa till en tjänst där de läser ut alla felkoder. Bilprovningens e-diagnos heter den. Kostar 100 kr extra.Men Besikta stationen ligger bara några 100 m bort och är billigare.
Köper man en ny bil är det självklart att man åker till verkstaden och serverar den.Att enbart byta olja och oljefilter är inte en fullservice vad jag minns.
Nu gällde ju svaret en gammal bil utan garantier…