Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vi som kör elbil  (läst 12205 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hasberg

  • Försöker att komma till forumets gradering:
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nordanstig
  • Antal inlägg: 633
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vi som kör elbil
« Svar #225 skrivet: 18 mars 2024, 20:58:21 »
Det är nog olika på olika motorer och oljepumpar. När Mercedes införde det så fick motorerna ett grövre rör till oljestickan och en större längd ner till botten på oljetråget och verkstäderna använde tryckluftsdrivna oljesugar.  Testade flera gånger att öppna pluggen efter avslutad ursugning och det visade sig att det blev tömd.

Men är det ett vekt oljesticksrör som inte från början är avsett för utsugning och man dessutom ska föra ner en vek slang kan resultatet blir tveksamt, då skulle jag heller tappa ur genom oljepluggen.
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert/SGU: 170 m .
Elementhus "Växavillan" byggd -72/73, 149 m2, enplan utan källare.
Huvudsäkring  16 A
Isolering 120 mm, fönster 2 glas, högtemp. enrörssystem m. m. i original skick
Tidigare panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets.
VP Nibe F1255-12       2023       8394 kWh ( VP 6593 + 1801 kWh HH-el)
VP Nibe F1255-12       2022       8024 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2021       8839 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2020       7783 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2019       8019 kWh ( inkl. HH-el)
(Tilläggsisolering vind  + 2 x 95 mm skivor under 2018)
VP Nibe F1255-12       2018       9132 kWh ( inkl. HH-el ) 
Pellets, Katla o Iwabo  2001 – 2017 Genomsn. -12 t.o.m -16: ca 6851 kg/8,2 pall/år + HH-el.
Olja igen                      1997 -  2001
Elpatroner i panna       1982 – 1996:  ca 25500 – 29500 kWh ( + HH-el, då ca 6000 kWh/år.)(60 - 62° C max pann-temp.)
Oljeeldning                   1973 – 1982:  ca 3300 – 3500 l/år + HH-el.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Vi som kör elbil
« Svar #226 skrivet: 19 mars 2024, 08:10:59 »
Hånger inte med här tror du verkligen motorn håller för evigt utan att ens byta oljan till den ? Hur räknar du med att få tillbaka kostnaden känns dumt köpa bil och sen vara för snål för ett oljebyte på en bil som gått endast 9000 mil kan ju gå länge om man nu sköter den.

Absolut, motorn håller "evigt" brukar vissa säga.

Men bilen är 15 år gammal. Så det är inte bara motorn, det blir andra reparationer.

Åtgärda airbag systemet, byta avgasrör och kanske mer.

Har kollat service boken nu. Den sista servicen som finns dokumenterad gjordes när bilen har gått 5 850 mil. Så redan den andra ägaren kan ha slarvat med det.

Jag kollar ju oljan osv. jämt och fixar ju andra grejer t.ex. torkarblad, lampor osv.

Hade en gång en Opel. Har gjort allt enl. rekommendationerna på den. När den var 7 år gammal kom ändå vissa problem som man måste fixa.

Vid ca 18 000 mil fick den en motorskada.

Svaret som då en Opel verkstad hade var att "den ju har gått 18 000 mil" och de ansåg att det var "mycket för den där bilen".

Jag har aldrig haft en så gammal bil som jag har nu. Den börjar ju bli lite rostig också. Sen måste jag få airbag lampan/ airbag systemet fixad. Så det kommer annat som kan bli dyrt att fixa. Då är det kanske läge att sälja bilen.

Känner någon som mekar med bilar här och som verkar vara intresserad av den.

Så ja, det är en bra idé att ta hand om bilen för att den håller länge och för att man kan ha kvar den så länge som möjligt.

Men man kommer aldrig komma att få ut kostnaden för en fullservice som kanske kostar 4000 kr i en bilverkstad när man säljer den och när kanske andra problem dyker upp.

Så det kan vara en bra idé att åka in till besiktningen och gå igenom bilen innan man gör någon dyr satsning på den. För att det kan finnas ngt annat som gör att bilen ändå inte blir godkänd och då blir det mer satsningar ...




Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Vi som kör elbil
« Svar #227 skrivet: 19 mars 2024, 08:14:40 »
Det är nog olika på olika motorer och oljepumpar. När Mercedes införde det så fick motorerna ett grövre rör till oljestickan och en större längd ner till botten på oljetråget och verkstäderna använde tryckluftsdrivna oljesugar.  Testade flera gånger att öppna pluggen efter avslutad ursugning och det visade sig att det blev tömd.

Men är det ett vekt oljesticksrör som inte från början är avsett för utsugning och man dessutom ska föra ner en vek slang kan resultatet blir tveksamt, då skulle jag heller tappa ur genom oljepluggen.

Att bara byta olja och oljefilter kostar ju inte mycket och är en bra idé att göra när bilen har blivit godkänd vid besiktningen.

Inloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Vi som kör elbil
« Svar #228 skrivet: 19 mars 2024, 08:23:43 »
Att bara byta olja och oljefilter kostar ju inte mycket och är en bra idé att göra när bilen har blivit godkänd vid besiktningen.
Nu är du på rätt väg. Besikta först och se vad de anser. Går den igenom så byt då olja varje 1500mil till nästa besiktning. Går den sönder så skit händer, även med nya bilar.

Flera tyckte min kusin var tokig som körde genom hela finland för att hämta en volvo som rullat 80000mil. Den var i princip gratis, bara lite problem med växellådan som gjorde att den såldes. Bilmekaniker är han så inga större utgifter att fixa den. Tog inte länge så somnade han vid ratten en natt… då blev det att söka efter en ny.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Vi som kör elbil
« Svar #229 skrivet: 19 mars 2024, 09:03:45 »
Nu är du på rätt väg. Besikta först och se vad de anser. Går den igenom så byt då olja varje 1500mil till nästa besiktning. Går den sönder så skit händer, även med nya bilar.

Mitsubishi Colt har ett bra rykte och bilarna håller länge.

Äldre Colt modeller brukar klara sig bättre än andra jämförbara bilmodeller vid besiktningen och när det gäller reparationer generellt.

Fick dock byta kopplingen vid ca 20 000 mil vid min gamla Colt. Kostade ju tusenlappar.  Hos Colten som jag har nu skulle det inte löna sig att byta kopplingen om man måste göra det i en verkstad ...

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Vi som kör elbil
« Svar #230 skrivet: 19 mars 2024, 16:12:38 »
Absolut, motorn håller "evigt" brukar vissa säga.

Men bilen är 15 år gammal. Så det är inte bara motorn, det blir andra reparationer.

Åtgärda airbag systemet, byta avgasrör och kanske mer.

Har kollat service boken nu. Den sista servicen som finns dokumenterad gjordes när bilen har gått 5 850 mil. Så redan den andra ägaren kan ha slarvat med det.

Jag kollar ju oljan osv. jämt och fixar ju andra grejer t.ex. torkarblad, lampor osv.

Hade en gång en Opel. Har gjort allt enl. rekommendationerna på den. När den var 7 år gammal kom ändå vissa problem som man måste fixa.

Vid ca 18 000 mil fick den en motorskada.

Svaret som då en Opel verkstad hade var att "den ju har gått 18 000 mil" och de ansåg att det var "mycket för den där bilen".

Jag har aldrig haft en så gammal bil som jag har nu. Den börjar ju bli lite rostig också. Sen måste jag få airbag lampan/ airbag systemet fixad. Så det kommer annat som kan bli dyrt att fixa. Då är det kanske läge att sälja bilen.

Känner någon som mekar med bilar här och som verkar vara intresserad av den.

Så ja, det är en bra idé att ta hand om bilen för att den håller länge och för att man kan ha kvar den så länge som möjligt.

Men man kommer aldrig komma att få ut kostnaden för en fullservice som kanske kostar 4000 kr i en bilverkstad när man säljer den och när kanske andra problem dyker upp.

Så det kan vara en bra idé att åka in till besiktningen och gå igenom bilen innan man gör någon dyr satsning på den. För att det kan finnas ngt annat som gör att bilen ändå inte blir godkänd och då blir det mer satsningar ...
Nått oljebyte ibland tycker jag är billigt om bilen håller länge och även en service på 4000 kr är väl inte hela världen om det gör att motorn håller länge för det kommer den inte göra utan oljebyten. 18000 mil var nog ganska långt på en Opel om det var länge sen. Jag räknar inte att jag ska tjäna på ett oljebyte utan på att det är en självklarhet för att bilen ska fungera och det har jag gjort oavsett årsmodell på bil.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Hasberg

  • Försöker att komma till forumets gradering:
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nordanstig
  • Antal inlägg: 633
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vi som kör elbil
« Svar #231 skrivet: 19 mars 2024, 17:41:56 »
Att bara byta olja och oljefilter kostar ju inte mycket och är en bra idé att göra när bilen har blivit godkänd vid besiktningen.

Ett oljebyte kan avgöra om  bilen blir godkänd vid besiktningen !!
Gammal och skitig olja ger betydligt högre/sämre avgasvärden.
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert/SGU: 170 m .
Elementhus "Växavillan" byggd -72/73, 149 m2, enplan utan källare.
Huvudsäkring  16 A
Isolering 120 mm, fönster 2 glas, högtemp. enrörssystem m. m. i original skick
Tidigare panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets.
VP Nibe F1255-12       2023       8394 kWh ( VP 6593 + 1801 kWh HH-el)
VP Nibe F1255-12       2022       8024 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2021       8839 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2020       7783 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2019       8019 kWh ( inkl. HH-el)
(Tilläggsisolering vind  + 2 x 95 mm skivor under 2018)
VP Nibe F1255-12       2018       9132 kWh ( inkl. HH-el ) 
Pellets, Katla o Iwabo  2001 – 2017 Genomsn. -12 t.o.m -16: ca 6851 kg/8,2 pall/år + HH-el.
Olja igen                      1997 -  2001
Elpatroner i panna       1982 – 1996:  ca 25500 – 29500 kWh ( + HH-el, då ca 6000 kWh/år.)(60 - 62° C max pann-temp.)
Oljeeldning                   1973 – 1982:  ca 3300 – 3500 l/år + HH-el.

Inloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Vi som kör elbil
« Svar #232 skrivet: 19 mars 2024, 18:17:26 »
Ja som sagt det är enormt dumsnålt att inte byta olja var 1500:e mil.

Att köpa en ny Yaris eller Mazda 2 som du tänkt och inte serva betyder i praktiken att den redan efter 3 år förlorat nästan hela värdet.

Ska man göra som Ewald bör man hålla sig till billiga bilar som man inte gråter över ifall den behöver skrotas.

Ej utfört oljebyte är en av de absolut vanligaste orsakerna till motorhaverier.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Vi som kör elbil
« Svar #233 skrivet: 19 mars 2024, 21:41:54 »
Ja som sagt det är enormt dumsnålt att inte byta olja var 1500:e mil.

Att köpa en ny Yaris eller Mazda 2 som du tänkt och inte serva betyder i praktiken att den redan efter 3 år förlorat nästan hela värdet.

Ska man göra som Ewald bör man hålla sig till billiga bilar som man inte gråter över ifall den behöver skrotas.

Ej utfört oljebyte är en av de absolut vanligaste orsakerna till motorhaverier.

Köper man en ny bil är det självklart att man åker till verkstaden och serverar den.

Att enbart byta olja och oljefilter är inte en fullservice vad jag minns.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Vi som kör elbil
« Svar #234 skrivet: 19 mars 2024, 23:20:42 »
Nu är du på rätt väg. Besikta först och se vad de anser.

Tror hos Bilprovningen kan man köpa till en tjänst där de läser ut alla felkoder. Bilprovningens e-diagnos heter den. Kostar 100 kr extra.

Men Besikta stationen ligger bara några 100 m bort och är billigare.


Inloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Vi som kör elbil
« Svar #235 skrivet: 20 mars 2024, 06:13:19 »
Tror hos Bilprovningen kan man köpa till en tjänst där de läser ut alla felkoder. Bilprovningens e-diagnos heter den. Kostar 100 kr extra.

Men Besikta stationen ligger bara några 100 m bort och är billigare.
Dvs även fel som inte ännu är permanenta. Bara lagrade permanenta felkoder brukar medföra problem. Med vcds är det en knapptryckning bort så kollas alla boxar i vag bilar, med den billigare feldiagnostikmätaren måste man gå in i varje modul skilt.

Jag hade problem med motorspjället på min golf, dumsnål köpte jag pirat, ledde till att antislirlampan tändes då bilen stod en stund på tomgång. Skulle besikta och tänkte få se vad besiktaren tycker om detta nu. Givetvis plingar det till och lampan börjar lysa. Vad hände nu frågade han, ja den brukar göra så!  Ok!  tummenupp reklamerade motorspjället någon dag senare och köpte ”original” modell. Monterade in den, och programmera den med vcds och inga problem sedan dess.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Inloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Vi som kör elbil
« Svar #236 skrivet: 20 mars 2024, 15:56:34 »
Köper man en ny bil är det självklart att man åker till verkstaden och serverar den.

Att enbart byta olja och oljefilter är inte en fullservice vad jag minns.
Lägg på luftfilter och kontroll av bromsvätska samt bromsskick så kommer du hyfsat långt.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vi som kör elbil
« Svar #237 skrivet: 20 mars 2024, 16:51:04 »
För att garantierna på en ny bil ska gälla gäller väl att man följer serviceprotokollet som tillverkaren stipulerar?
Oavsett om det sker på märkesverkstad eller fristående verkstad.

Här leder ju tesla med hästlängder, det borde vara samma sak på en ICE bil, de viktiga bitarna som olja, oljefilter, bränslefilter och luftfilter till motorn, samt bromsvätskan ska kollas.
Allt annat är ju bara lull-lull så de ska kunna ta fett betalt för en service.

I praktiken blir det en form av leasing, man kan sälja bilen billigt, men man tar under garantitiden ut ytterligare kanske 20 000 kr i kostnader för service, varav 80% är ren vinst.
Under bilens livslängd, om man servar på märkesverkstad, enligt boken, så blir det stora pengar via eftermarknaden.

Såg för övrigt en lokal fristående verkstad som erbjöd oljeservice (olja + filterbyte) för 1800 kr.
Bra betalt, tar kanske 20 minuter och kostar honom i runda slängar 250-400 kr om han köper olja på bulk.
Ändå är det billigt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Vi som kör elbil
« Svar #238 skrivet: 20 mars 2024, 17:43:40 »
Nu gällde ju svaret en gammal bil utan garantier…

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Vi som kör elbil
« Svar #239 skrivet: 20 mars 2024, 21:23:43 »
Nu gällde ju svaret en gammal bil utan garantier…

Ja, precis.

Är i Österrike och fick en hyrbil som har gått ca 3000 mil ..... och servicelampan lyser  ::) knUp knUp >:D

En Opel Corsa som är registrerad i Kroatien .... och jag fick åka Shuttlebus till företaget som hyr ut den. Så man kunde inte hämta upp den inne på flygplatsen i Wien.

Bokade en billig hyrbil - 4 dagar för totalt ca 1000 kr (95 EUR). Drivmedel ingår så klart inte.
« Senast ändrad: 20 mars 2024, 21:25:14 av Ewald »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!