0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej! Jag och min familj värmer upp 144kvm hus (bra isolerat - här har vi f750) samt 66kvm garage (sämre isolerat). Båda är golvvärme i platta.Jag får inte vår värmepump att arbeta i hög frekvens. Om jag ökar frånluftshastigheten till 230-250 kan jag säkert få kompressorn att varva upp mer.Har ni några tips på åtgärd? (Jag hade en tidigare tråd med avluftningsproblem…)Min försångare blir väldigt kall… (tror jag?) Bifogar lite bilder.Ps Vidare söker jag kontakt med en man som tidigare hjälpt mig med pumpen här på forumet som hjälpte mig via telefon och övervakade min pump via uplink. Tyvärr har jag inte kvar ditt telefonnummer men om du ser detta får du gärna skicka meddelande här på forumet. Ds
Hej. Tror vi bara på att höja frånluft tills kompressor lirar bra? Enplanshus (2017) 144kvm med tillhörande 66kvm garage. Kulvert mellan för golvvärme.
Jag vet att kulvert nog var fel. Hade såklart varit bättre ha en LLVP i garaget. Huset har 50-70cm isolering där rören går. Men garaget är nog bara 25-30 cm.. (Men där finns ju inga rör osv dom har men ventilationen att göra).Jag förstår att pumpen kommer få jobba hårt pga detta (den är väl egentligen underdimensionerad …)men desto större anledning att få den att jobba i korrekt frekvensområde.16-20 garaget.
Var i landet bor du? (Snälla säg inte norr om Gävle för då får jag morgonkaffet i halsen...)
Ja, jag vet inte hur det blev så. Vi visste nog inte så mycket om värmepumpar osv när vi byggde huset och var nog väldigt naiva när vi byggde vårt hus!Jag har LLVP till i huset (för AC). Samt täljstenskamin.Bör jag tjonga på LLVP och stötta lite?