Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe F730 - Producerar ingen värme  (läst 429 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

viktora

  • Gäst
viktora
Nibe F730 - Producerar ingen värme
« skrivet: 06 januari 2024, 19:50:00 »
Hej,

Jag bor i ett nybyggt radhus utanför Göteborg och har en Nibe F730 med golvvärme på nedanvåning och radiatorer på ovanvåning. Jag kör på värmekurva 5 vilket funkat kanon innan det blev väldigt kallt.

Sedan december blir det ibland väldigt kallt i huset. Allt ser bra ut i värmepumpen (Vad jag kan se) men pumpen håller inte värmen.
Vad jag kan se under dessa perioder går kompressorn enbart på 20hz och framledningstemperaturerna håller sig bra. Men det är som att värmen inte orkar ut i huset.

I torsdags hände det igen. Det hann bli 13c på ovanvåning och 17c på nedanvåning innan elpatronen (600 GM) kickade in.

Är det någon som haft liknande problem? Känslan är att VP tycker att allt är kanon och jobbar därför inte mer.
En annan egenhet är att tillsatsen just nu kör på 2Kwh, och totalt konsumererar VP just nu 2,5kwh. Är detta rimligt? Det är som att tillsatsen är det enda som jobbar.


Inloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1754
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Nibe F730 - Producerar ingen värme
« Svar #1 skrivet: 06 januari 2024, 19:52:53 »
Hej,

Jag bor i ett nybyggt radhus utanför Göteborg och har en Nibe F730 med golvvärme på nedanvåning och radiatorer på ovanvåning. Jag kör på värmekurva 5 vilket funkat kanon innan det blev väldigt kallt.

Sedan december blir det ibland väldigt kallt i huset. Allt ser bra ut i värmepumpen (Vad jag kan se) men pumpen håller inte värmen.
Vad jag kan se under dessa perioder går kompressorn enbart på 20hz och framledningstemperaturerna håller sig bra. Men det är som att värmen inte orkar ut i huset.

I torsdags hände det igen. Det hann bli 13c på ovanvåning och 17c på nedanvåning innan elpatronen (600 GM) kickade in.

Är det någon som haft liknande problem? Känslan är att VP tycker att allt är kanon och jobbar därför inte mer.
En annan egenhet är att tillsatsen just nu kör på 2Kwh, och totalt konsumererar VP just nu 2,5kwh. Är detta rimligt? Det är som att tillsatsen är det enda som jobbar.


Hej!

Posta alla värden här, som finns i infomenyn.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9714
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F730 - Producerar ingen värme
« Svar #2 skrivet: 06 januari 2024, 20:00:53 »
För att lägga in bilder som bilaga behöver man vara registrerad medlem och inloggad.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad viktora

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F730 - Producerar ingen värme
« Svar #3 skrivet: 06 januari 2024, 20:01:47 »
Hej,

Här kommer inställningarna.

Inloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1754
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Nibe F730 - Producerar ingen värme
« Svar #4 skrivet: 06 januari 2024, 20:03:18 »
För att lägga in bilder som bilaga behöver man vara registrerad medlem och inloggad.

Eller skriva manuellt, haha ; ))

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9714
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F730 - Producerar ingen värme
« Svar #5 skrivet: 06 januari 2024, 20:22:34 »
Jag misstänker att det är något problem med cirkulationspumpen. Kanske det vanliga problemet med nybyggen att värmesystemet inte blivit ordentligt urspolat och det är mycket smuts i värmevattnet som delvis hindrar cirkulationen. Finns det något smutsfilter som kan rensas?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad viktora

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F730 - Producerar ingen värme
« Svar #6 skrivet: 06 januari 2024, 20:41:43 »
Jag misstänker att det är något problem med cirkulationspumpen. Kanske det vanliga problemet med nybyggen att värmesystemet inte blivit ordentligt urspolat och det är mycket smuts i värmevattnet som delvis hindrar cirkulationen. Finns det något smutsfilter som kan rensas?

Jag får kolla om det finns något "smutsfilter". Inget jag känner till.

Just nu har jag 18c på nedanvåning och kompressorn går på 62hz med 1,5kwh tillsats. Dum fråga, men jobbar verkligen värmepumpen nu?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9714
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F730 - Producerar ingen värme
« Svar #7 skrivet: 06 januari 2024, 20:47:08 »
Du har ju ett ganska litet hus så då blir ventilationsflödet klart begränsat i storlek och kompressorn i F730 kan då bara arbeta litegrann innan det blir diverse begränsningar. Men det syns ju på bilderna att kompressor går.

Exempel på smutsfilter:
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Inloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1754
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Nibe F730 - Producerar ingen värme
« Svar #8 skrivet: 06 januari 2024, 21:07:04 »
Du har ju ett ganska litet hus så då blir ventilationsflödet klart begränsat i storlek och kompressorn i F730 kan då bara arbeta litegrann innan det blir diverse begränsningar. Men det syns ju på bilderna att kompressor går.

Exempel på smutsfilter:


Vänta här nu  tOOmten  tOOmten  tOOmten

Vad säger att hon har ett litet hus? 30% / 157ish m³/h?  8)

Inte första gÃ¥ngen nÃ¥n har ställt in fläkthastigheten och det ligger lÃ¥gt som fan, eller att nÃ¥got hänt med ventilationen, eller permafrost.   Just saying? :)

Hur stort hus har du Viktora? Korten på bordet! =)
« Senast ändrad: 06 januari 2024, 21:08:37 av kWhalp »

Utloggad viktora

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F730 - Producerar ingen värme
« Svar #9 skrivet: 06 januari 2024, 21:18:01 »

Vänta här nu  tOOmten  tOOmten  tOOmten

Vad säger att hon har ett litet hus? 30% / 157ish m³/h?  8)

Inte första gÃ¥ngen nÃ¥n har ställt in fläkthastigheten och det ligger lÃ¥gt som fan, eller att nÃ¥got hänt med ventilationen, eller permafrost.   Just saying? :)

Hur stort hus har du Viktora? Korten på bordet! =)

Rashuset är på 125m2 med två våningar.

Utloggad viktora

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F730 - Producerar ingen värme
« Svar #10 skrivet: 06 januari 2024, 21:18:29 »
Du har ju ett ganska litet hus så då blir ventilationsflödet klart begränsat i storlek och kompressorn i F730 kan då bara arbeta litegrann innan det blir diverse begränsningar. Men det syns ju på bilderna att kompressor går.

Exempel på smutsfilter:

Jag ska se om jag kan hitta dessa och återkomma.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe F730 - Producerar ingen värme
« Svar #11 skrivet: 06 januari 2024, 21:34:09 »
då ska flödet på bs1 minst vara 157

Inloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1754
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Nibe F730 - Producerar ingen värme
« Svar #12 skrivet: 06 januari 2024, 22:09:38 »
Rashuset är på 125m2 med två våningar.

Okej, dÃ¥ hade du rätt Josth!  Jag anser att mina 127 m² är litet hus, och >128 m² är mellanstort, >200 m² stort hus, personlig referens =)

Jag ser inget tokigt, förutom att man kan öka luftflödet drastiskt, för att minska bivanlenttemperaturen då tillsatsen går in. Men det anser jag vara ett avancerat alternativ nuförtiden, då F730 och nya F750 har avfrostningselement inbyggda.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!