Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe F1255 lÃ¥g framledningstemp till golvvärmen, kallt inne.  (läst 752 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad peswe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
Hej

Behöver för min sons räkning hjälp med inställning värmekurva på en Nibe F1255.

Jag är i Spanien samtidigt som svinkylan slog till hemma i Skellefteå med temp neråt -35°C

Trevligt för oss.

Sonen tycker inte det är lika trevligt då hans första vinter med värmepump och golvvärme inte ger tillräckligt med värme. Så nu vill jag hjälpa honom med inställningarna. Jag har ganska lång erfarenhet med VP, dock inte Nibe.

Det är ett rent golvvärmessystem som är installerat i somras.
230 m borrhål.

Han skickade denna bild från värmekurvan som ser jättekonstig ut då framledningstemp maxar vid 30°C redan vid utetemp +10°C...

Är det någon som kan bistå med att få till en hyfsad grundinställning?
« Senast ändrad: 06 januari 2024, 12:24:19 av peswe »

Utloggad Preben Larsen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hei :)

Hold inne tilbake knappen i 5 sekunder, da kommer det opp en ny meny som heter "service"
Gå inn på meny 5.1.2 og kontroller maks turledningstemperatur. Vi har den på 45 grader med gulvvarme.

Kontroller også at tilleggsvarme har mulighet til å slå seg på når det er kaldt.
Jeg har den på -10 grader.
Meny 4.9.2

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29480
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Vi börjar med kurvan, för golvvärme i Skellefteå så borde installatören valt kurva 4 som utgångsvärde.
Max 30 C är väldigt lågt, gissar att ni har trägolv, i så fall bör detta inte ställas högre än 40 C för att inte golven ska ta skada.
Stämmer bra att det är i meny 5.1.2 som detta ställs in.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad peswe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
Vi börjar med kurvan, för golvvärme i Skellefteå så borde installatören valt kurva 4 som utgångsvärde.
Max 30 C är väldigt lågt, gissar att ni har trägolv, i så fall bör detta inte ställas högre än 40 C för att inte golven ska ta skada.
Stämmer bra att det är i meny 5.1.2 som detta ställs in.

Vinylklickgolv på spårad spånskiva. Sonen valde 40° i installationsmenyn och upplever redan efter en halv dag bättre komfort. Installatören får bakläxa för att ha ställt max framledningstemp på 30°...

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29480
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
OK, då finns absolut ingen orsak att ställa in maxtemp på 30 C.
Vinylgolv ska vara tåligt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!