Hade under -10 igår hela dagen, och ner mot -15 på morgonen så elpatronen hade gått om den kunde, eldade istället med blockerad patron. Men ja, det är inga stora energimängder på patron, 150kWh hittills för säsongen, så eldning känns mer som kuriosa faktiskt om man inte bor längre norrut när man har kallt för jämnan.
Hej!
Trevligt att fler och fler S735:or börjar ploppa upp! I like!
Hade varit rejält avundsjuk, om det inte vore för att jag nyligen "chiptrimmat" min F750 med smart defroster(som drastiskt ökat uptime), och kör den helt med spärrad elpatron.
Vi hade -35.5°C som kallast häromdagarna, och jag eldade ungefär 0.1 m³/dygn, dvs 80 kWh "vedspets"/dygn, utöver ca 28 kWh/dygn som F750 käkade för ventilation/pumpar/kompressor.
Hade jag inte eldat, så hade det kostat i runda slängar 166kr/dygn inkl. alla avgifter i elområde SE2, i snitt, för [0,3+0,3+0,3+0,6+0,8]kW = 2.3 kW el-element utspridda under friskluftsventilerna.
El-element? Är karln tokig? Nej, jag anser att 1h elementvärme á 2.3 kWh, gör större nytta istället för 0.18°C ökad golvvärmetemperatur...som man inte känner nånstans, men -35°C-kallras som upphör vid fönsterventilerna, känner man D-I-R-E-K-T kan jag meddela.
Släng på lite automatik/schemaläggning på elementen, så slår man spetsgolvvärme alla dagar i veckan.
Och komforten blir fantastisk!
Min ved är gratis, sånär som på stapling och bilåkning (som ändå görs då vi besöker släkten). Så ca 500kr sparade vi på köldknäppen och vedeldningen. Visst, sotningen kostar en slant, men det är rätt mysigt med kamin när allt kommer kring.
Eldar ungefär 0.5 m³/kallsäsong, eller år, men den här säsongen är vi i början av januari redan uppe i 0.5 m³... galet vad 3 dagars konstant eldande kan sluka i en liten Contura 660T när kamindjävulen tagit över