0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det ska inte ge någon skillnad i totala el-förbrukningen såvida inte för låg effekt i övre tanken leder till lägre temperatur i huset. Då går det åt mindre energi. Som det är nu tar den säkert en del värme även till huset från den övre tanken förutom varmvatten.
Hej igen alla! Hjälp mig tänka. Elpannan övre (varmvatten) är ställd på att få använda 3kW. Skulle det gå åt mindre el om den istället var ställd på 6kW? Missförstå mig rätt. Jag tänker, skulle pumpen värma upp vattnet snabbare med fler tillåtna kW, så att det i längden går åt mindre el? Just nu är det ju kallt ute (-11) och det verkar som att pumpen hela tiden använder sina 3kW för att hålla varmvatten (vilken är rätt låg ställd, 43grader, men sen höjder ju pumpen själv då den behöver), men ändå inte riktigt kommer upp i temperatur. Skulle den alltså kunna tänka sig använda mindre el / dygn om den fick lov att använda fler kW när den väl behöver?Mvh
Fundera på att skaffa en värmepump tycker jag. Elpanna är väldigt dyrt i längden med dagens el-priser. En värmepump är ca 3 till 4 ggr så effektiv jämfört med en el-panna när det gäller att värma huset och varmvattnet.
Ah, det klassiska kupé-värmartankeexperimentet!En bil.Bilen har två lägen på kupévärmaren; Läge I, 100W och läge II, 1000W.Det är -20°C ute, bilen läcker värme som en vanlig Volvo.På 10 h värmer 100W => 1kWh, och på en timme värmer 1000W => 1kWh.Vi vill ha en så varm bil som möjligt.1. Vilket läge väljer du, trådskaparen, och varför? 2. Om du fick 1 kWh kupévärmarenergi, att slösa at your will, skulle du helst ha megavärmaren 3600 000W i en sekund eller Minivärmaren 1W i 3600 000 sekunder (1000h)?