Jag har speciellt nu på senare tid sett flera trådar som diskuterar problem efter uppdatering och förväntar sig en självläkning.
Varför är så många så måna om att uppdatera. En dator eller telefon förstår jag, den är utsatt för virus och nya program dyker upp som skall fungera med enheten. Fungerande bilar, tveksam.
Men värmepump? En mekanisk pump kopplad till en motor samt några cirkulationspumpar, där kan ju inte mjukvaruprogrammet göra något magiskt.
Jag jobbade många år inom tung industri och supportade elektronik och avancerad industriutrustning. Inte ens om kunden beställde ett nytt moderkort blev det uppdaterat, gamla mjukvaran laddades före leverans. Principen var att rör inte det som fungerar för kunden.
Om kunden däremot skulle använda nya funktioner, erfordrades ofta uppdatering.
Det är troligtvis det senare som uppdateringsnördar missar. Uppdatering sker mycket ofta för att man vill addera nya, kanske externa funktioner, och därmed skriver om programmet. Dessa nya programsnuttar används kanske inte i normal användning av de flesta.
Men min yrkeserfarenhet visar även, att många uppdateringar och nya programsnuttar skapar kompromisser och buggar för befintliga funktioner. Därför följs det ofta av en nya uppdatering, som skall fixa den förra uppdateringen buggar, som upptäckts i verkligheten.
Så mitt råd, gör inte uppdateringar på en maskin (värmepump) som fungera bra. Vill ni absolut uppdatera, gör det när programmet varit ute på marknaden i 6 månader, och utvecklarna fixat buggarna.