0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vilka framledningstemperaturer har du nu om vintrarna? Har du skrivit någon tabell? Att byta 12 st kostar en slant. Ta gärna och lägg upp bilder på radiatorerna.
Förstår inte riktigt varför ni uppmanar ett säkra upp till 25A.Det skulle gälla en enfaspatron, men det är en 3-fas patron. Vid max effekt 9kW så drar den 13A per säkring.Kompressorn är också trefas och drar mellan 2-2.5kW vilket borde bli långt under 1A per fas så med 14A per fas borde den kunna leverera max effekt utan problem. Frågan är varför effektvakt kickar in? Har du verkligen en effektvakt installerad? Vad har du för andra stora elförbrukare i huset som hela tiden går som gör att det inte finns ström kvar till bergvärmepumpen? Att någon tipsar om att installera en luft/luft när du behöver värme vid -35 grader är ju också hål i huvudet 😂. Så kan du väl lika gärna sätta in några elradiatorer, men det hjälper inte heller för då skulle effektvakten sänka effekten till elpatronen oavsett.
Då har jag ändrat i 5.1.12 till 20A och max 6kW.Ingen säkring har flugit än, så det verkar ju lovande. Kommer skaffa större huvudsäkring ändå, spisar/ugnar/tvättmaskiner och en laddhybrid på det så går det åt en del..5.1.13 står på 15kW och är inte låst, men framledningstemp är begränsad till max 60°, vad bör jag ändra det till?En sak som jag fortfarande inte förstår är diagrammet i broschyren som anger att pumpen ska kunna leverera 65° i framledning bara på kompressorn vid 0° köldbärare.Framledningstemperaturen måste väl vara oberoende av hur stort huset är, det är väl vilken faktisk innetemperatur det räcker till som påverkas av huset? Kan vara något fundamentalt jag missar:)Eller är det bara en teoretisk marknadsföringsutopi som inte finns i verkligheten? /Jonas