Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LÃ¥g lufthastighet BS1  (läst 519 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hatten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
LÃ¥g lufthastighet BS1
« skrivet: 04 januari 2024, 15:56:19 »
Hej,

F750 från 2011, genom åren som gått så har jag årligen skruvat upp fläkhastigheten någon % hela tiden för att bibehålla ca 185kb/luft/timme. Men i år så har jag nått 85% för att bibehålla 185 värdet, startade någonstans kring 60% 2012.

Så jag tog hit en firma som rengjorde ventilationskanalerna, de justerade in donen... satte dit nytt filter etc men det blev inte bättre.

Så tog ut lagrerna ur fläkten, bytte ut dem till nya, ingen skillnad.

Sätter jag lufthastigheten på 100% så kommer jag upp till ca 216kb/luft/timme (BS1).

Någon som har någon idé om vad nästa steg i felsökningen är?
Enplans 146kvm.
Frånluftsvärmepump Nibe F750
F750 förbrukning 2013: 3283kwh

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9740
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: LÃ¥g lufthastighet BS1
« Svar #1 skrivet: 04 januari 2024, 16:07:29 »
Elektrolytkondensatorer som styr fläkthastigheten som åldras? Sc:,h
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: LÃ¥g lufthastighet BS1
« Svar #2 skrivet: 04 januari 2024, 16:13:51 »
Elektrolytkondensatorer som styr fläkthastigheten som åldras? Sc:,h

Lol, jag tänkte precis samma sak och hoppades att ingen skrivit det ännu, så att man fick glänsa!

Great Minds Think Alike :)

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: LÃ¥g lufthastighet BS1
« Svar #3 skrivet: 04 januari 2024, 16:16:26 »
En annan tes, är att förångaren blir skitigare och skitigare.
Dags att skölja?  Sc:,h

Utloggad Hatten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: LÃ¥g lufthastighet BS1
« Svar #4 skrivet: 04 januari 2024, 16:26:15 »
Elektrolytkondensator och löda elprylar är inget jag bör ge mig in på själv. Sitten den i själva fläkten på kretskortet? (isåfall känns en utbytesfläkt för 3000kr billigt.

Förångaren och tråget ner har jag med jämna mellanrum rengjort, försökt vara försiktig med att tejpa elektroniken där när man gör det. Hade själv en tanke annars att luftmassemätaren kanske har gått sönder.
Enplans 146kvm.
Frånluftsvärmepump Nibe F750
F750 förbrukning 2013: 3283kwh

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9740
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: LÃ¥g lufthastighet BS1
« Svar #5 skrivet: 04 januari 2024, 16:43:19 »
En utbytesfläkt kostar 7250 kr hos JS Energi så det är inget man vanligtvis köper bara för att testa. Problemet kan ju också sitta på något kretskort i värmepumpen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: LÃ¥g lufthastighet BS1
« Svar #6 skrivet: 04 januari 2024, 16:49:51 »
Elektrolytkondensator och löda elprylar är inget jag bör ge mig in på själv. Sitten den i själva fläkten på kretskortet? (isåfall känns en utbytesfläkt för 3000kr billigt.

Förångaren och tråget ner har jag med jämna mellanrum rengjort, försökt vara försiktig med att tejpa elektroniken där när man gör det. Hade själv en tanke annars att luftmassemätaren kanske har gått sönder.

Hmm..
Får du nåt följdfel? (typ mycket avfrostningar) eller oroar du dig för att huset blir underventilerat?

Antingen minskar drivern till fläkten varvtalet med åren,
eller så är det lmm, som du säger, som mäter mindre luft med åren. Eventuellt kan du köpa lmm-rengöring på mekonomen, och spraya den. Men jag tar inget ansvar för ev givarhaverier! =)

Nä, löda kondensatorer ska du inte behöva göra!  :o
Men vore förstÃ¥s fint att veta om det är det absoluta luftflödet som minskar med Ã¥ren, eller om sensorn/systemet mäter mer och mer fel... i det senare fallet är det ju bara att justera upp "fläktprocenten" och se glad ut.  tOOmten

Utloggad Hatten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: LÃ¥g lufthastighet BS1
« Svar #7 skrivet: 04 januari 2024, 17:21:08 »
De verkar stämma att de är dyrare än jag trodde tyvärr, finns det inga reservdelar till själva fläkten att köpa? Flänsar som rostar sönder, eller kretskort som går sönder?

Nej, inga följdfel, pannan surrar på... mer att jag tycker att det är drygt att den inte presterar normalt samtidigt som det måste tillföras mer el till fläkten för att hålla nivåerna och pannan vid liv så den kan göra tillräckligt med varmvatten/golvvärme.

Är det normalt att pumpen drar ca 100w/timme vid ett luftflöde inställt på 85%? (när inte kompressorn är igång)
« Senast ändrad: 04 januari 2024, 18:13:52 av Hatten »
Enplans 146kvm.
Frånluftsvärmepump Nibe F750
F750 förbrukning 2013: 3283kwh

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: LÃ¥g lufthastighet BS1
« Svar #8 skrivet: 04 januari 2024, 21:03:41 »
De verkar stämma att de är dyrare än jag trodde tyvärr, finns det inga reservdelar till själva fläkten att köpa? Flänsar som rostar sönder, eller kretskort som går sönder?

Nej, inga följdfel, pannan surrar på... mer att jag tycker att det är drygt att den inte presterar normalt samtidigt som det måste tillföras mer el till fläkten för att hålla nivåerna och pannan vid liv så den kan göra tillräckligt med varmvatten/golvvärme.

Är det normalt att pumpen drar ca 100w/timme vid ett luftflöde inställt på 85%? (när inte kompressorn är igång)

Min ligger på 75W när jag kollade sist, men har samtidigt byggt om ventilationssystemet, så det är nog närmare 100W nu med pumpar, fläkt, och elektronik.

Pumparna drar 20-45W, om jag minns rätt.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: LÃ¥g lufthastighet BS1
« Svar #9 skrivet: 04 januari 2024, 21:09:07 »
jsenergi är svindyrt, men kanske enklast som privatpersom att handla hos

Utloggad Hatten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: LÃ¥g lufthastighet BS1
« Svar #10 skrivet: 05 januari 2024, 08:26:55 »
Någon som vill ge ett råd/tips på vad nästa steg är för jaganser att jag inte kan ha en fläkt som ger 216kbm/luft/timme vid 100% tillförsel av el.

Ringa Nibetekniker som kommer ut och fixar?
Köpa/hyra en flödesmätare och kontrollera så luftflödet stämmer överrens med det som visas i displayen på pumpen?
Byta luftmassemätare?
Byta fläkten till en ny?
Enplans 146kvm.
Frånluftsvärmepump Nibe F750
F750 förbrukning 2013: 3283kwh

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: LÃ¥g lufthastighet BS1
« Svar #11 skrivet: 05 januari 2024, 08:41:27 »
Någon som vill ge ett råd/tips på vad nästa steg är för jaganser att jag inte kan ha en fläkt som ger 216kbm/luft/timme vid 100% tillförsel av el.

Ringa Nibetekniker som kommer ut och fixar?
Köpa/hyra en flödesmätare och kontrollera så luftflödet stämmer överrens med det som visas i displayen på pumpen?
Byta luftmassemätare?
Byta fläkten till en ny?

Well, din F750 är äldst på forumet, give it a break =)

Skämt åsido, om det är ett problem, prova air sensor cleaner på frånluftsgivaren, BT20, den produkten ska dunsta helt, och inte lämna någon "residue".

https://www.mekonomen.se/crc-luftmangdsmatarsensorrengoring-pro-250-ml-crc-13946258

125kr för medlemmar, värt ett försök? :)

Utloggad Mr.Hammer

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm/Täby
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: LÃ¥g lufthastighet BS1
« Svar #12 skrivet: 05 januari 2024, 10:57:31 »
Tips: Har du tagit ur fläkten och rengjort "skovlarna" Behövs efter några år. Blir klart stor skillnad, dem blir "igensatta" efter några år
Nibe F370 (2018)           Tidigare 310P (2005)
Värmekurva 10 Förskjutning -2
Elpatron/tillsats blockad mellan 05 -11.00 o 16 - 19.00
Inne- och utomhusgivare 21,5 grader
Värmefaktor 2.5
Driftläge: Auto och SPA (Värme)
PÃ¥verkansgrad SPA 5,  Timmätning
Mjukvara 9071R7 och Nibe Uplink
Ventilationskalibrering och rengöring (2018)
Ventilation 49%
Schemalagd 45 min höjning av fläkthastighet till 60%
2 ggr/dygn (Vädring)
Avluft ca -3 - +1!!! Kontinuerligt Vinter
ca 2 avfrostningar per dygn!!
Välisolerat hus 111kvm i 2 plan,
Energiklass D, 2 personers hushÃ¥ll 
Eldriven golvvärme i hall, nedre och övre badrum
Totalförbrukning 8 900 kWh/år
Snitt per dag 28 kWh/Ã¥r

Utloggad Hatten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: LÃ¥g lufthastighet BS1
« Svar #13 skrivet: 05 januari 2024, 15:58:33 »
Fläkt o fläkthus är lite rostig men har tvättats ordentligt när jag bytte lager i fläkten.

Stort jättetack för tipset med "Air sensor clean", nu höjdes luftflödet med 100kbm luft/timme utan några inställningar ändrade. Det innebär att luftmassemätaren har varit lite smutsigare vartefter åren gått och jag har överventilerat huset löjligt mycket, med säkert fler bieffekter än så. (Bla så sjönk elförbrukningen när jag nu sänkte fläkten från 85% -> 57% i idle läge (utan kompressorn i drift) från 95w -> 50w).

Tack!!!
« Senast ändrad: 05 januari 2024, 16:23:46 av Hatten »
Enplans 146kvm.
Frånluftsvärmepump Nibe F750
F750 förbrukning 2013: 3283kwh

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: LÃ¥g lufthastighet BS1
« Svar #14 skrivet: 05 januari 2024, 20:42:55 »
Fläkt o fläkthus är lite rostig men har tvättats ordentligt när jag bytte lager i fläkten.

Stort jättetack för tipset med "Air sensor clean", nu höjdes luftflödet med 100kbm luft/timme utan några inställningar ändrade. Det innebär att luftmassemätaren har varit lite smutsigare vartefter åren gått och jag har överventilerat huset löjligt mycket, med säkert fler bieffekter än så. (Bla så sjönk elförbrukningen när jag nu sänkte fläkten från 85% -> 57% i idle läge (utan kompressorn i drift) från 95w -> 50w).

Tack!!!

Kul! Ibland så får man en snilleblixt! =)
Ska nog rengöra min också, tycker flödet är ovanligt lågt...men det beror nog snarast på flexslangarna jag tillfälligt installerat till kanalvärmarexperimentet.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!