0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej,Jag har en nibe f730 i ett nybyggt hus från 2023 med enbart uponor Matrix golvvärme.Jag har extremt stora problem med ojämn värme i vissa rum och stora temperaturskillnader. I dag hade jag 20 grader inomhus medans jag brukar ha 21-22.Samtidigt har jag ganska hög förbrukning (445kwh i dec på pumpen). Har följt den här manualen https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=71174.0Nu vid minus 6 har jag en framledningstemperatur på 35 och returledning på 29 och flera rum är 18-19 grader.
Hej!Husstorlek m²?Enplansvilla/tvåplansvilla? Golvvärme?/Radiatorer?/Mix av båda?Var i landet bor du?Isolering i väggar/tak?Dumpa gärna alla data från värmepumpens infomeny:Ditt hus är nybyggt i 2023, och om du har betongplatta så är den fortfarande fuktig.Det går ungefär 732h per månad, och för mig i Umeå, går min F750-värmepump dygnet om i december, frånsett 10% avfrostningstid, och med en genomsnittseffekt om 1.25 kW; blir förbrukningen enbart för F750 824 kWh/månad, (med spärrad elpatron, men vedeldning som spets).Så 445 kWh/december är inte så högt, lite beroende på var du bor..
Jag kan ha hittat ”felet”, enligt optimeringsguiden så ska startdifferens tillsats vara 1500, vilket gjorde att den inte startade på hela natten (följde statistik och inte körts en natt). Utan den värmde 14-23 sen väntade till 14 dagen efter. Jag misstänker att den inte hann värma upp plattan ordentligt på den här tiden och behövde därför stora mängder (60kwh) för att värma upp plattan, så sänkte till 550 (bra värde?) då hoppade pumpen igång och fortsatte värma, nu känns det behagligare. Kan detta vara orsaken eller har jag ställt till med nya problem förutom ökad förbrukning?
Japp, din tidfaktordata är så låga, vilket är imponerande.Samtidigt har du bott där kort tid, (första vintern?)Men plattan är gissningsvis fuktig också så-att-eh..-35°C här nu, så vi tävlar på olika villkor =)Bra jobbat, du löste problemet själv!
Hej har du tips på hur jag skulle få ett jämnare värme? Kompressorn jobbar 24/7 och får ca 21 grader inne. I vissa rum 19 dock.
Ptjaa...Tyvärr får du nog "sjå" dig ett år, som man säger på Norrländska; plattan är fuktig och kräver mycket uppvärmningsenergi. Kommer bli lite bättre med tiden.Jag förutsätter att alla termostater är på full kastrull, och att du justerat värmekurvan lämpligt. Vilken kurva kör du?Du har också alltid en möjlighet att kräma på mer elpatron, och/eller strypa varmaste rummen närmast värmepumpen, och kräma på i de distala rummen.Kompressorn ska gå så mycket som möjligt på vintern, med avbrott då och då, för avfrostning.