0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
HejHar en f750 och har en del funderingar kring den.1. Varför och speciellt under vinterhalvåret så blir det ”fel på avfrostnnngselement eb16”? Vad kan jag göra för inställning för att minska att detta sker?2. Vi har -36 ute och har haft det ett par dagar. Den vill inte riktigt göra varmvatten. Får upp larm om låg tilluftstemp och att värme prioriteras pga fryskydd. Hur ska jag få den att vilja göra varmvatten istället? Har sett tilluftstempen ligger kring 15 grader (inställd på 18grader). Varför vill den inte skicka ut 18? Tillägger här att jag även har en sam40.3. Varför jobbar kompressorn på (just nu) ”aktuell kompressorfrekvens 68hz” och inte högre? Det står även att tillåten kompressorfrekvens är 68hz. Borde den inte gå 120hz då det är så här kallt?Mvh
Eltillsatsen är inte blockerad.Var ska jag rikta värmefläkt på sam40? Med andra ord är det inte så mycket att göra åt saken angående eb16? Man får starta om pumpen emellanåt för att få bort koden?För övrigt tackar jag för infon 👍
Tog massa bilderNu matar den på med värme och tillsats så tilluften blir väl högre av det. Men så fort den väljer varmvatten dippa tilluften kraftigt och frysskydd slår till. Men börja väl va rätt kyligt ute
Rumstemperatur 19,1 grader men frånluft bara 17,5, var kyls den ner någonstans? Frånluftsrör på kallvind??
Med tanke på att den bara går på 68 Hz så är det nog problem med avfrostningen.Jag skulle säga att detta måste fixas, men utan att SAM40 fryser sönder då.Jag har dock ingen riktigt bra idé om hur, när det är -36 C ute tyvärr, men gissar att grejerna måste stängas av, öppnas och förångaren måste tinas upp?Samtidigt måste du hålla huset varmt, kanske med kupévärmare, elelement mm?
Alla rör ligger nånstans under takisoleringen på vindan