Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
NIBE F1255 - Hur få varmare i källare
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: NIBE F1255 - Hur få varmare i källare (läst 800 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Bonzo
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 53
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
Bonzo
«
skrivet:
03 januari 2024, 10:12:53 »
Citera
Jag har bergvärme och en NIBE F1255 i mitt hus, byggt 1956. Tidigare körde vi med pelletspanna och på den tiden var det varmt och gott i källaren, men sedan bytet till bergvärme så är det några grader för kallt där nere. Vi har vattenradiatorer i rummen och dessa håller ca 41-42 grader, och vi har även dubbla radiatorer i ett av rummen men ändå men ändå saknas det några grader för att det ska vara trivsamt att vara där nere.
Nu till min fråga: Vilket är det bästa eller enklaste sättet att få upp värmen i källaren?
Jag läser i handboken för värmepumpen att NIBE skriver "Om man t.ex. har en källare som man alltid vill ha lite värme i, även på sommaren, kan man öka värdet för min. framledningstemperatur".
Är detta något som skulle kunna funka i mitt fall? Skulle jag i så fall kunna lägga in en kurvförskjutning på ett par steg, eller är det bättre att göra på något annat sätt? Hur påverkar det i så fall klimatet på boendeplanet där vi har en trivsam temperatur och där även en tempgivare sitter? Behöver jag justera radiatorerna något på boendeplanet eller sköter de det själva med termostaten?
Huset är dränerat med isodränskivor för ca 4 år sedan så ytterväggarna är torra men ändå kalla. Tre sidor av källaren ligger under mark och på den fjärde sidan har vi garage och dörr in till ett av rummen i källaren.
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 10454
Karma +4/-2
Kön:
Josth
SV: NIBE F1255 - Hur få varmare i källare
«
Svar #1 skrivet:
03 januari 2024, 10:27:05 »
Citera
Sätt upp fler radiatorer i källaren som ersätter värmen från pelletspannan. Även några radiatorer kan behöva bytas till större/kraftigare dito?
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
Bonzo
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Bonzo
«
Svar #2 skrivet:
03 januari 2024, 11:08:41 »
Citera
Det sitter redan två hyfsat stora radiatorer i ett av rummen men ändå räcker inte värmen till ens i det rummet även om dörren är stängd. Men du tror att de gamla radiatorerna har så pass mycket sämre verkningsgrad alltså? Hur vet jag vilka radiatorer som skulle vara lämpliga att byta till? Jag vill ju inte gärna lägga pengar och tid på nya prylar som ändå inte räcker till.
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #3 skrivet:
03 januari 2024, 11:28:45 »
Citera
En erfaren rörmokare kan oftast bedöma vilka radiatorer som behövs och vad som eventuellt behöver bytas ut.
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
Bonzo
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Bonzo
«
Svar #4 skrivet:
03 januari 2024, 11:47:32 »
Citera
Jo, det kan de säkert göra. Jag hade såklart hoppats på en enklare lösning, men min tanke om det som NIBE skriver om att höja framledningstemperaturen är alltså ingen fungerande lösning?
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #5 skrivet:
03 januari 2024, 11:55:20 »
Citera
Höjd framledningstemperatur ger sämre verkningsgrad/COP på värmepumpen. Låter som det behövs ett flertal grader högre för att källaren ska bli nöjd. Men visst går det att göra så och strypa radiatorerna på övervåningen med termostaterna. Har man otur blir det också högtryckslarm i värmepumpen om många termostater stänger samtidigt.
Loggat
Bonzo
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Bonzo
«
Svar #6 skrivet:
03 januari 2024, 13:29:27 »
Citera
Okej, då vet jag ungefär vad alternativen är.
Att verkningsgraden på pumpen blir sämre innebär att den kommer få jobba hårdare? Det kan jag i så fall ta som en preliminär lösning även om det kostar en del eftersom vi idag kompletterar med eldrivna oljeradiatorer i källaren och de är inte helt gratis att köra.
Det finns lösa planer att renovera källaren och jag hade gärna avvaktat med att komplettera med nya och extra radiatorer tills väggarna är åtgärdade, så det är väl egentligen en lösning tills vidare jag är ute efter. (Även om "tills vidare" ofta innebär längre än man först avsett.)
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #7 skrivet:
03 januari 2024, 13:50:37 »
Citera
Man brukar säga att man förlorar ca 3 % i COP per grad som framledningstemperaturen måste vara högre. Tre grader högre ger alltså ca 10 % sämre verkningsgrad. I längden betyder det en hel del men gäller det bara en begränsad period så betyder det kanske inte så mycket.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 799
dolda: 0
användare: 6
Användare online
:
Raketost
jishi
Ewald
Hoke
Börje__
bjorsi
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info