0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
-33°C och min älskade FH25:a i 40 m² välisolerat garage anno 2018 har kastat in handduken Trodde det var drift ned till -35, men det verkar vara -25 som är max... (eller, nånstans mellan -25 och -33, vet ej när den satte ned foten).Nu går 1 kW byggfläkt där inne utöver den lilla värme som FH25:an spiller, visst borde den klara att hålla frostfritt, eller? . 25W/m²Ska jag stänga FH25:an? Den står mest och tuggar i sig 0.3-1.5 kW utan att ge någon vidare värme, inomhusfläkten snurrar typ inte? Tänk om de ändå hade satt in bergvärme med kulvert till garaget, då hade jag skrattat hela vägen till banken, eller?
Osäker på om Mitsubishi uppgav drift ner till -35 på FH serien men oavsett så lär det inte komma mycket värme från den vid 33 minus !!Kommer nog hamna i ett läge där den kommer avfrosta ofta om det blir under 10 i garaget och avfrostningar ger ingen värme så jag hade nog stängt av den och in med någon mer raddis/byggvärmare .Bergvärme skulle alla ha när ni har dom där temperaturerna
-35°C verkar väldigt kallt, finns inte i söder. Möjligt att många som en bidragande orsak dör av kyla i Luleå, Sibirien eller höglandet i Afrika.I Afrika dör även en stor andel av svält, delvis orsakat av missväxt och torka. https://www.raddabarnen.se/vad-vi-gor/katastrofer/barn-i-svaltkatastrof/Lite paradoxalt sedan är att väldigt många dör av fetma och frosseri dvs hjärt o kärlsjukdomar, då främst i i-länderna, ca 15%.
Vi har fått in 20-30 samtal om luftvärmepumpar som sviker på lite olika sätt vid temperaturer under -28 grader, vid -35 är det nog ingen som håller den värme som önskas.Många blåser lite varmluft, men vissa verkar hamna i ständig avfrostning, medan ytterligare andra avfrostar typ en gång var 15 minut.Skulle tro att skyddsfunktioner är lite olika konfigurerade på olika fabrikat och modeller.Vi har en maskin som jag tyckte gav upp för tidigt som vi ska kolla mer på.