Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LÃ¥g RPS när det blev kallt  (läst 727 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tompa_

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Låg RPS när det blev kallt
« skrivet: 02 januari 2024, 15:40:39 »
Jag har en CTC GSI-12. I natt blev det en riktig köldknäpp och vi fick ner mot -30 grader. Jag ser att i samband med detta har pumpens varvtal minskat och elpatronen har slagit till istället. Är detta förväntat beteende? Jag tycker den borde köra på höga varvtal och slå till elpatronen om det inte räcker till, eller tänker jag fel?


Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9748
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Låg RPS när det blev kallt
« Svar #1 skrivet: 02 januari 2024, 15:49:33 »
Börvärdet på framledningstemperaturen som passerat max för kompressorn så den måste gå över till el-patronen för att ge värme?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Tompa_

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Låg RPS när det blev kallt
« Svar #2 skrivet: 02 januari 2024, 16:40:16 »
Börvärdet på framledningstemperaturen som passerat max för kompressorn så den måste gå över till el-patronen för att ge värme?

Är inte så insatt i värmepumpar, är det detta du menar? Hittar inte så mycket annat i manualen.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9748
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Låg RPS när det blev kallt
« Svar #3 skrivet: 02 januari 2024, 16:44:18 »
Precis, det är värmekurvan och exempel på när man har ställt in max och min framledningstemperatur.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Tompa_

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Låg RPS när det blev kallt
« Svar #4 skrivet: 02 januari 2024, 16:50:10 »
Precis, det är värmekurvan och exempel på när man har ställt in max och min framledningstemperatur.

Tack, jag har justerat från fabriksvärdet (50) till 55 nu. Kan höja ytterliggare till 60 om det behövs, får hålla lite koll på detta och se hur den reagerar.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9748
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Låg RPS när det blev kallt
« Svar #5 skrivet: 02 januari 2024, 16:58:30 »
Sedan är frågan hur hög framledningstemperatur som kompressorn klarar innan den slår av?

Ser att CTC GSi 600 ska klara ge upp till 65 °C framledningstemperatur med kompressorn om dess effekt räcker till.
« Senast ändrad: 02 januari 2024, 17:12:13 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad JockeHX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 198
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Låg RPS när det blev kallt
« Svar #6 skrivet: 02 januari 2024, 17:12:13 »
Har du koll på köldbärartemperaturerna? Har ingen erfarenhet av det själv men sett i andra trådar att om kb tempen blir för låg så sänker vissa tillverkares pumpar kompressorn för att inte riskera frysa hålet och ersätter med eltillskott.

Utloggad Tompa_

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Låg RPS när det blev kallt
« Svar #7 skrivet: 02 januari 2024, 17:25:26 »
Har du koll på köldbärartemperaturerna? Har ingen erfarenhet av det själv men sett i andra trådar att om kb tempen blir för låg så sänker vissa tillverkares pumpar kompressorn för att inte riskera frysa hålet och ersätter med eltillskott.

Man ser ju att brinepumpen jobbar mindre än vanligt och att mindre energi tas ut. Men det ser inte ut som att det riskerar att bli för låg temp i hålet.

Utloggad Tompa_

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Låg RPS när det blev kallt
« Svar #8 skrivet: 02 januari 2024, 19:15:53 »
Tror jag hittat något. Det finns en inställning som heter max framledning. Jag höjde den från 60 till 62 och direkt så gick RPS upp från 20 till 33. Då är ju frågan hur högt vågar man ställa den? Vi har ingen golvvärme i huset, bara vanliga radiatorer. Har läst någonstans att om returen är för hög så kommer systemet köra på elpatron istället, stämmer det?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9748
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Låg RPS när det blev kallt
« Svar #9 skrivet: 02 januari 2024, 21:19:14 »
Ja när returen går över 58 grader så stänger den säkert av kompressorn när man tittar i diagrammet över driftområdet.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Tompa_

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Låg RPS när det blev kallt
« Svar #10 skrivet: 04 januari 2024, 13:00:13 »
Har nu utökat min loggning och börjat få lite mer grepp om vad som händer. När jag ändrar nåt så nollställs gradminuterna och pumpen jobbar på själv utan eltillskott. Under tiden så ticker gradminuterna iväg tills triggervärdet -500 slår in och så länge gradminuterna ökar så stegar eltillskottet upp med steg om -50Cmin.

Jag förstår att om värmepumpen upplever energiunderskott så vill den reglera detta med att trycka på mer tillskott från elpatronerna. Det jag inte förstår att kompressorn i sin tur går ner i varv ungefär motsvarande mängd. Kan det ha med kurvjusteringen att göra att det blir så här knäppt?

Utloggad Tompa_

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Låg RPS när det blev kallt
« Svar #11 skrivet: 04 januari 2024, 16:04:08 »
@Josth Kan det vara värt att ändra gradminuter när elpatronen ska slå på från -500 till -700? Jag upplever att uteffekten är den samma när eltillskottet ökar och kompressorn minskar aktivitet.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9748
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Låg RPS när det blev kallt
« Svar #12 skrivet: 04 januari 2024, 16:12:34 »
Du kan prova med det. Så länge man inte märker försämrad värmekomfort går det bra.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Tompa_

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Låg RPS när det blev kallt
« Svar #13 skrivet: 06 januari 2024, 13:21:14 »
Du kan prova med det. Så länge man inte märker försämrad värmekomfort går det bra.

Det hjälpte inte mycket eftersom gradminuterna tickade iväg oavbrutet. Min slutsats är att vÃ¥rt 70-tals hus, som byggdes när oljan var billigare än isoleringen, klarar inte hÃ¥lla värmen när det blir kallare än -25. Trots 62 grader till elementen sÃ¥ sjönk innetempen till 17.6 grader. DÃ¥ blir pumpen knäpp och tror den kan lösa problemet med elvärme. Men enda som händer är att kompressorn jobbar motsvarande mängd mindre. AlltsÃ¥ helt i onödan...  Jag har nu utökat min loggning ännu mer sÃ¥ fÃ¥r vi se man kan se exakt vad som händer nästa gÃ¥ng.
Idag har vi varmare och allt börjar normalisera sig.
« Senast ändrad: 06 januari 2024, 13:26:56 av Tompa_ »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!