0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vi har en bergvärmepump, IVT C5 från början av 2000-talet som behöver bytas ut.Det har rostat hål i varmvattenberedaren men jag har lyckats laga den så den är tät just nu iaf.Huset ligger utanför Örebro, 107kvm 1 planvilla, golvvärme i hela huset, ingjutna plastslangar i betongplatta från när huset byggdes 1955.Nuvarande borrhål är ca 80m, pumpen som sitter nu är för klen så runt -5 grader börjar den gå in ordentligt med elpatron för att hålla bra värme inne.Tror jag har något läckage någonstans för kärlet med brine vätska får man fylla oftare och oftare, så just nu lutar det åt att byta bergvärmen till en luft/vatten istället.Är det dumt att byta från bergvärme och installera luft/vatten med dom förutsättningarna? Jag tänker att 80m borrhål inte kommer vara tillräckligt med en kraftigare pump.
Ja det här är verkligen uråldriga grejer kan man lugnt säga Golvvärme slangen ska enligt uppgift också inte vara diffusionstäta. Kan det ställa till det med ny värmepump?Temp vid -5,3 grader ute just nu. Den står och värmer just nu med elpatron och pump. Köldbärare in -0,3Köldbärare ut 4,9
Måste vara något fel på temperaturgivarna till köldbäraren. KBin ska vara större/högre än KBut. Oftast kring tre grader. Om värmesystemet är icke diffussionstätt så är det bl.a. viktigt att inte ha järn-/stålrör utan kopparrör eller komplettera med täta plaströr. Skulle också satsa på ett magnetitfilter.
Vad är det för slangar, tunna svarta.
Intressant att se. Förmodligen ingen isolering under där(?) Vilken framledningstemperatur behövs det på vintern när det är som kallast för att få tillräcklig värme i huset?
Ingen aning om plattan är isolerad eller inte, antagligen inte skulle jag säga.Kan kolla framledningstemp i helgen, har ingen koll på det.Just nu med 8,5 grader kallt ute är den 46,5 grader. Ca 21,5 grader varmt inne.
Har tänkt montera ett sånt.Har någon tips på ett lämpligt?