0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej, Värmepumpen har tre slangar som går mellan följande komponenter nerifrån och upp,- cirkulationspumpen och värmeväxlaren - värmeväxlaren och elpatronen- elpatronen och växelventilen (invändiga gängor på elpatronen, krävs lin och linpasta ifall slangen ska bytas)För byte av slangarna,- Gör värmepumpen spänningslös.- Stäng av ventilerna på tillopp och retur mot värmesystemet ifall det finns.- Släpp ut trycket genom säkerhetsventilen för värmesystemet. - Lossa slangen vid klämringskopplingen som sitter under cirkulationspumpen. Det finns en avstängningsventil på unionskopplingarna som sitter över och under cirkulationspumpen som stängs med en insexnyckel. Dessa läcker väldigt enkelt när de stängs därför rekommenderar jag ej att du stänger den. Vill du trots det stänga den rekommenderar jag att du sprayar med wd40 på avstängningsventilen innan. - Samla upp vattnet som rinner ur slangen samt under cirkulationspumpen med en hink eller liknande. Var beredd på att det kan komma några liter vatten.- Lossa slangen vid värmeväxlaren och fortsätt sedan att ta loss slangarna. - Börja sedan att montera de nya slangarna med ny packningar på värmeväxlaren.Dessa steg är ganska enkla. Svårigheten kan vara att klämningarna som finns på alla slangarna ej ingår. Ibland går de att återanvända om man försiktigt tar av dem nuvarande. Annars behöver du hitta andra som funkar. Längst upp på slangen som går till växelventilen sitter även en givare som måste tas loss och återmonteras om slangen byts. För att spola växlarna följer du samma steg men stänger en av ventilerna vid cirkulationspumpen och lossar slangen vid cirkulationspumpen. Lägg slangen i en hink eller liknande för att samla upp vattnet som kommer. Sedan ”backspolar” du genom värmeväxlaren genom att öppna påfyllningsventilen. Då går vattnet motsatt håll än normalt och mycket smuts försvinner ut. Du kan även hålla koll på trycket. Om trycket ökar när du fyller på kommer du med största sannolikhet behöva byta slangarna.
Det är inte alls säkert att du behöver köpa nya slangar!När min C7 från 2002 fick igensatta slangar för över 10 år sedan ringde jag till IVT och ville köpa nya slangar. Det skulle dock dröja innan jag kunde få dem så jag löste det i stället genom att göra rent slangarna från skiten i dem. Tanken var att köpa nya slangar i god tid innan dom nästa gång började sätta igen sig för mycket.Det är nu runt 12 år sedan jag gjorde rent slangarna och dom sitter fortfarande kvar och har inte satt igen sig igen. I varje fall ligger delta T över värmeväxlaren fortfarande på 7-8 grader