Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Komplext Värmesystem  (läst 887 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MycketFrank

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Komplext Värmesystem
« skrivet: 30 december 2023, 16:47:59 »
Hej alla medlemmar, jag är ny medlem men varit aktiv som gäst i säkert 10 år utan att registrerat mig.

Jag skulle gärna vilja ha lite kloka tankar kring mitt kommande värmesystem.

Jag har idag ett hus på 335 kvm med uterum 40 kvm och pool på 25 m3 huset inrymmer en verkstad och lägenhet på 70 kvm, vi bor 2 vuxna och två barn. Lägenheten är idag oanvänd.

Värmesystemet består idag av vattenburen golvvärme (drivs av grundvattenvärmepump) och direktverkande element. Förbrukning totalt i huset 32000 kwh / år. Huset ligger i Göteborg.

Man kan förenklat se huset som 5 delar.

1 vardagsrum/kök/matplats 75 kvm som värms med ett elelement idag (framdragen golvvärmecentral finns men ej golvvärme)
2 Gillestuga 70 kvm golvvärme betongplatta klinker.
3 våningsplan med 3 sovrum och badrum 75 kvm golvvärme träbjälklag och massiv ek golv.
4 verkstad hyfsat dåligt isolerat 40 kvm golvvärme betongplatta klinker.
5 Lägenhet 75 kvm betongplatta klinker golvvärme.

Idag har jag en bergvärmepump nibe 1226 8 kw (år 2014) tror jag det är och den körs som en grundvattenvärmepump, klarar inte av effekten när det är som kallast idag, den har en 500l arbetstank som den jobbar mot.
Jag kommer även ansluta del ett till värmesystemet så då blir systemet än mer underdimensionerat.

Mina tankar är att systemet behöver göras om och mina tankar går till LVVP runt 16 kw.

Är det vettigt med mina förutsättningar ?

Och sen är frågan monoblock eller integrerat med vvb?
Bör man dela upp värmesystemet mellan betong och träbjälklag?
Bör även lägga till att jag har timavläsning på elen så möjlighet att köra mer på billiga timmar vore ju bra.
Val av märke?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9747
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Komplext Värmesystem
« Svar #1 skrivet: 30 december 2023, 17:02:48 »
När är huset byggt och isolerat? Eftersom huset har en extra lägenhet är det viktigt att tänka på att varmvattenkapaciteten måste vara extra hög. En rejäl beredare på minst 300 lit är nog det som passar.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4767
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Komplext Värmesystem
« Svar #2 skrivet: 30 december 2023, 18:02:59 »
Hej alla medlemmar, jag är ny medlem men varit aktiv som gäst i säkert 10 år utan att registrerat mig.

Jag skulle gärna vilja ha lite kloka tankar kring mitt kommande värmesystem.

Jag har idag ett hus på 335 kvm med uterum 40 kvm och pool på 25 m3 huset inrymmer en verkstad och lägenhet på 70 kvm, vi bor 2 vuxna och två barn. Lägenheten är idag oanvänd.

Värmesystemet består idag av vattenburen golvvärme (drivs av grundvattenvärmepump) och direktverkande element. Förbrukning totalt i huset 32000 kwh / år. Huset ligger i Göteborg.
Med två förutsättningar, ena värme i betong och andra under trä så bör man ha ivå av varandra

Man kan förenklat se huset som 5 delar.

1 vardagsrum/kök/matplats 75 kvm som värms med ett elelement idag (framdragen golvvärmecentral finns men ej golvvärme)
2 Gillestuga 70 kvm golvvärme betongplatta klinker.
3 våningsplan med 3 sovrum och badrum 75 kvm golvvärme träbjälklag och massiv ek golv.
4 verkstad hyfsat dåligt isolerat 40 kvm golvvärme betongplatta klinker.
5 Lägenhet 75 kvm betongplatta klinker golvvärme.

Idag har jag en bergvärmepump nibe 1226 8 kw (år 2014) tror jag det är och den körs som en grundvattenvärmepump, klarar inte av effekten när det är som kallast idag, den har en 500l arbetstank som den jobbar mot.
Jag kommer även ansluta del ett till värmesystemet så då blir systemet än mer underdimensionerat.

Mina tankar är att systemet behöver göras om och mina tankar går till LVVP runt 16 kw.

Är det vettigt med mina förutsättningar ?

Och sen är frågan monoblock eller integrerat med vvb?
Bör man dela upp värmesystemet mellan betong och träbjälklag?
Bör även lägga till att jag har timavläsning på elen så möjlighet att köra mer på billiga timmar vore ju bra.
Val av märke?
Om det är två system, ett i betong och ett trä så bör man ha två shuntsystem. ett för betongen och ett för trä. Annars kan det bli lite underligt med styrningen av värmen. Har så själv och det skiljer avsevärt i temp på framledningens temp. All ska styras efter utetempen. En del moderna VP har möjligt att reglera två shuntar, sen det med var huset ligger samt utetemp som kan bli är nästan ovidkommande, bara storllek på VP. Så gå inte på något om att bara ha en framledning gemensamt för allt, då kommer problemen

Utloggad MycketFrank

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Komplext Värmesystem
« Svar #3 skrivet: 30 december 2023, 18:55:21 »
vissa delar framför allt verkstad byggt innan isolering va uppfunnen (läs natursten ) men här krävs inte hög temp. annars byggt 00 talet med hyfsad isolering men huset består av 4 huskroppar så det blir relativt hög förbrukning / kvm ändå.

som jag har det nu vet jag inte hur stor vvb som sitter i men kallvattnet in i vvb går genom solslingan i arbetstanken så varmvattnet har än aldrig tagit slut.

skulle kanske en nibe monoblock plus styrenhet smp 40 ( heter den så?) va något ? sen använda 500l tanken som volymtank eller arbetstank till detta? och en extern vvb. som jag förstått klarar smp 40 av att styra detta?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9747
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Komplext Värmesystem
« Svar #4 skrivet: 30 december 2023, 19:16:06 »
Fint att varmvattnet kan förvärmas i solslingan! NIBE F2120-16 med SMO40 och en beredare plus arbetstanken borde absolut kunna byggas ihop till en bra lösning.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad MycketFrank

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Komplext Värmesystem
« Svar #5 skrivet: 30 december 2023, 19:58:58 »
nibe f2120-16+smo40 102000+16000 eller
Daikin monoblock 16 kw + styrskåp 86000+ 4000.

stämmer talesättet även här att man får vad man betalar för och vad är det jag får mer av Nibe skulle ni i så fall säga ?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9747
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Komplext Värmesystem
« Svar #6 skrivet: 30 december 2023, 21:07:33 »
Ja visst NIBE ligger ganska högt i pris men de har bra lättförståeliga manualer och bra support. Daikin är ju väldigt stora internationellt men har nästan helt lagt ner sin svenska support och jag tycker de har ganska svåra manualer.
« Senast ändrad: 30 december 2023, 21:24:14 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4767
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Komplext Värmesystem
« Svar #7 skrivet: 30 december 2023, 21:21:27 »
Det är ingen större skillnad mellan fabrikanterna, det är inte bara att ta det som föreslås på forumet, där nästan allt handlar om kanske bara två fabrikat.

Utloggad MycketFrank

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Komplext Värmesystem
« Svar #8 skrivet: 31 december 2023, 12:42:25 »
suck varför ska det finnas så mycket alternativ :)

Om man för stunden släpper det så har jag ett annat spörsmål.

Som beskrivit har jag idag 5 olika zoner om man kan säga så där jag individuellt kan justera flödena på olika slingor via golvvärmecentraler men jag skulle vilja ha tempstyrning, jag har alltså inte såna fina justerare på varje slinga och tempgivare i alla rum. Men jag skulle nöja mig mer än väl att kunna styra varje central med en inne givare.

Jag menar alltså att jag tex i gillestugan har en givare i mitten av våningen och ställer in att jag vill ha 25 grader där, och när det är under så drar en ventil som slår på hela centralen.

en sån här med en vanlig magnetventil känns lite b
https://www.amazon.se/ChiliTec-Termostat-vridregulator-uppv%C3%A4rmning-f%C3%A5gelh%C3%A5llning/dp/B07ZQNZG4G/ref=sr_1_28?crid=2Z35Y738S4DDC&keywords=valve+termostat&qid=1704021722&sprefix=valve+termostat%2Caps%2C234&sr=8-28

Men borde finnas mer rubust teknik avsedd för detta.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4767
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Komplext Värmesystem
« Svar #9 skrivet: 31 december 2023, 14:23:39 »
Finns ingen genväg för det du vill ha. Med olika zoner så blir det olika regleringar och har det inte gyggt in från början rörmässigt, kan det bli svårt. Varje zon matas med en temp överstigande det som behövs och det är en egen shuntgrupp som styr ut. För att få ut det mesta så ska det inte vara nåt i still med LK pusher, utan riktiga shuntar. Då går det att få till s.k. olika zoner

Utloggad MycketFrank

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Komplext Värmesystem
« Svar #10 skrivet: 31 december 2023, 15:51:48 »
varje "zon" hos mig 1-5 har egen golvvärmecentral, bör inte va så svårt att sätta en termostat på varje golvvärmecentral eller ?

frågan va vad för hårdvara som finns.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9747
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Komplext Värmesystem
« Svar #11 skrivet: 31 december 2023, 16:11:59 »
T.ex. NIBE har shuntarna ECS40/ECS41 om man behöver flera zoner: "Shuntgrupp för extra värmesystem (max 80 m² golvvärme). Detta tillbehör används då en värmepump installeras i hus med två eller flera klimatsystem som kräver olika framledningstemperaturer, exempelvis i fall då huset har både radiator och golvvärmesystem där golvvärmesystemet har en yta på max 80 m²." ECS41 för större yta än 80 kvm.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4767
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Komplext Värmesystem
« Svar #12 skrivet: 31 december 2023, 16:49:20 »
T.ex. NIBE har shuntarna ECS40/ECS41 om man behöver flera zoner: "Shuntgrupp för extra värmesystem (max 80 m² golvvärme). Detta tillbehör används då en värmepump installeras i hus med två eller flera klimatsystem som kräver olika framledningstemperaturer, exempelvis i fall då huset har både radiator och golvvärmesystem där golvvärmesystemet har en yta på max 80 m²." ECS41 för större yta än 80 kvm.
Nu vill TS ha olika värme på upp till 5 olika ställen och att då köpa något från Nibe kan kosta 20 kkr och är nog inget som tilltalar TS.
TS ta ett par foton på vad har.

Utloggad MycketFrank

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Komplext Värmesystem
« Svar #13 skrivet: 01 januari 2024, 03:52:05 »
Jag är nog dålig på matt förklara men ser om bild blir bättre

Utloggad MycketFrank

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Komplext Värmesystem
« Svar #14 skrivet: 01 januari 2024, 03:56:06 »
jag tänker mig att sätta en ventil innan respektive golvvärmecentral 1-5 och styra ventilen med en termostat.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!